Mjölmask i havren
Uppfödaren som jag hämtade kaninen hos gav havre som foder och jag fick då med en påse för att göra en övergång till pellets. Ikväll hittade jag en levande mjölmask i hennes matskål med havre och jag undrar nu hur den kan ha kommit dit och om det är farligt alltså om det betyder att havren är dålig eller så? Kan jag fortsätta ge samma havre eller ska jag kasta allt. Vet inte om hon är redo för att få bara pellets än. Hur lång övergång vid foderbyte bör man ha?
Usch det kryper över hela kroppen på mig bara jag tänker på att det kan finnas fler.
Jag skulle slänga det direkt! Inte så mysigt med mjölmask och sånt :S
Köp lite nytt och fortsätt med foderövergången :P
Eller om du har blandat i ca 2 teskedar pellets ge bara det och öka sakta :)
Emma
Skulle också slänga det. Risken är nog rätt stor att det kommer bli fler och fler maskar rätt snabbt.
Ja det var som jag tänkte att det bara är att kasta. Visste inte om det var normalt att det brukade finnas i havren.
Jag vet inte hur mycket pellets jag gett varje dag, jag har mest bara haft i lite. Nu har jag strött ut det i spånet så hon får jobba lite för maten så hon har något att göra ett tag.
Så jag behöver inte köpa nytt havre utan bara ge lite pellets tills hon vant sig? Nu vet jag inte hur liten påse med havre det finns att köpa men det känns onödigt att köpa och sen bara ha stå då hon väl inte behöver havre sen också? Här finns bara en lite djuraffär som inte säljer foder på lösvikt.
vet inte hur det funkar med havre men man brukar kunna frysa fodret så dör ohyran, men den finns ju kvar… fast död^^ och den brukar ramla ner till botten av påsen/burken om man skakar….. låter ganska äckligt när jag skriver det här märker jag, men det kan ju finnas löss på blad dom äter ute med :P
Jag skulle slänga det, det kanske inte är farligt, utan bara för att jag själv inte skulle vilja äta mask. ^^
Jag ska kasta bort den. Tyckte så synd om henne i morse för hon satt vid sin matskål och tittade och blev jätte glad när jag om för hon ville ha mat. Hon åt verkligen jätte mycket (hon är 11 veckor) så det är nog konstigt för henne att inte få nå annat än hö nu. Jag kan ju inte ge allt för mycket pellets heller.
Ush då, det var ju inte så trevligt! Men så som du gör nu låter bra =)
Finns det 1 mjölmask så finns det antagligen flera. Dom lägger nämligen jättemånga ägg. Maskarna blir en puppa och sen kommer de ut som en svart skalbagge, och dessa lägger massor med ägg. Så förmogligen finns det både skalbaggar, ägg och larver i påsen.. (Jag har fött upp mjölmaskar så jag vet!)
Jag skulle kasta påsen :/
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]