Något att tänka på
Jag kikar ofta in på blocket när jag har tid över, och varje gång blir jag lika ledsen över hur vissa kaniner har det. Folk har tröttnat på de eller helt enkelt inte har tid. Skaffar man djur så är det endå ett stort ansvar man får ta. Vissa gör rätt som säljer kaninerna och sedan får ett mycket bättre hem än de var i förut. Men det finns hundratals kanske tusentals kaniner i Sverige som folk tröttnat på eller av annan anledning inte kan ha kvar. Det jag vill med denna texten är att folk ska förstå att det är bäst att sluta ta kullar bara för att kaninungar är söta, men sedan kanske du sitter där med 10 kaninungar, vad ska du göra då? Ibland kan det helt enkelt vara bättre att ta hand om en bortglömd kanin om den endå bara ska användas till sällskap. Tänk på detta i fortsättningen så slipper vissa kaniner få så tragiska liv! Tänk att bli född till jorden när endå ingen bryr sig om dig och du bara får sitta i en bur (ofta förekommmer också burar som inte har godkända mått och alltså är alldeles för små) Skaffa inte en till kanin om du känner att du börjar få ont om tid. Men om man blir allergisk så finns det inga andra val än att sälja eller att stå ut med allergin.
/ Mvh Ida
Visa gärna bilder om ni har kaniner från t.e.x blocket. Skriv lite om kaninen. Hur den hade det innan och hur livet har förbättrats.
Bra skrivet Ida :)
#1 Tack, tycker verkligen det är på tiden att något händer ^^
Jättebra skrivet Ida! :) Det är sällan jag är inne på blocket men blir lika upprörd varje gång jag ser någon som inte tar hand om sina djur ordentligt.. Man förstå ansvaret de innebär före man ens funderar över att skaffa ett djur.
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se
Jätte bra skrivet! Håller helt med dig, blir så besviken på alla som bara tar kullar "för skojs skull".

bra skrivet:)
Jag köpte ju Zessan från blocket, men då hade hon det redan så bra. Anledningen till att hon såldes var att hon hade blivit rädd för hundar å hon själv hade hund….
Hennes liv har faktiskt blivit liiite bättre, då hon inte är rädd för hundar längre, ganska nöjd me mitt jobb:P
Mycket bra skrivet!
Tack allihopa, skönt att folk håller med ^^

Awesome :)
the vanity, it becomes insanity

Bra funderingar. Jag kollar på Blocket ibland och det finns otroligt många djur man skulle kunna förbarma sig över. Man ska verkligen tänka efter när man väljer att köpa/ta över ett djur att det är ens ansvar att se till att det djuret får ett drägligt liv, om inte underbart.
Nu sitter jag här själv med åtta små nya ungar, så jag hör ju till dem som tagit en kull, men det var efter ett halvårs betänketid. Jag kommer inte att kunna garantera att alla får en superbra framtid, men jag ska göra verkligen göra mitt bästa för de små liven.
Lotta

Mycket bra att du tar upp detta Ida-M.
Allt för många djur far redan illa.
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
kollade på blocket för inte så länge sen, de finns otroligt många som säljer sin kanin för att dom har tröttnat!
Har precis fått hem en liten busig kille som bortskänktes
Jag har köpt en hane ifrån blocket. En Lejonhuvad liten kille, något av det sötaste jag sett! Viltgul var han:)
Mamman var parad med en hane utan att ägaren till honan visste om det när hon köpte kaninen så hon fick 6 ungar. Musse var den som var kvar för ingen gillade honom. Han satt i ett mörkt litet skjul och hade det såå tråkigt. Buren var full av bajs.
När jag haft honom i en vecka så började han bli social och frammåt men inte som andra kaniner är för han var fortfarande skygg även om han var nyfiken. Det var vinter och jag satt ute på en soppåse för att Musse skulle ut och springa i uterummet som var full av vårmöbler till trädgården, men han gillade att springa, så han fick springa. Min kropp hade ingen känsel men när han kom fram till mig så tog jag upp honom och satt honom i buren. Detta hände varje dag och han fick springa i 1-2 timmar medans jag bla gjorde läxorna.
Efter 3 månader så blev han oerhört social. Kallade man på honom så kom han som en hund. Han hade en bänk bredvid buren och om jag satt på soppåsen och kallade på honom så hoppade han upp ifrån buren, upp på bänken och ner på en soppåse och sedan hoppade han upp till mig och började slicka mig i ansiktet:P.
Det är inte alltid så att de som haft det dåligt kommer att bli så sociala, men Musse blev det! Han sprang fritt i trädgården när det var sommar och jag badade.
En morgon så satt Musse på biluppfarten och mamma blev ju rädd att han skulle rymma så hon jagade honom men fick inte fatt i honom så hon ropade på mig och jag behövde bara gå up igenom dörren och Musse kom springande och hoppade upp i min famn. Musse hade så sprarkat upp luckan till buren så vi fick sätta fast lås på varje lucka för att han inte skulle sparka upp den igen.
Så var det med min lilla kanin som hade det dåligt och tillslut blev det bra i hans liv. Men han blev endast 11 månader gammal för han fick senare Myxomatos.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#12 Han verkar ha mått otroligt bra hos dig, och du tog verkligen god hand om honom så han kunde lita på dig! Men så tråkigt att han gick bort av Myxomatos :'(<3
#12 Vilken fin berättelse! Men tragiskt att han inte fick leva längre.
#13 Pappa sa att jag aldrig kommer få en sådan kanin igen, men det har jag. Det är Sven! Skulle han också dö, snart, så vet jag inte om jag skulle ha kvar kaninerna mer. Han har rymt ifrån buren 2 dagar i rad och bara levt livet i kaninhuset och när man kommer in där så ställer han sig upp på bakbenen och bara vill upp och kramas. Jag har haft turen att ha fått två, nästan 4 ''Musse-kaniner''.
Jag hatar veterinärer! OM en veterinär ska komma in och behandla en kanin, så ska veterinären vara kaninkunnig, inte hundkunnig! De sa att Musse bara hade ögoninflamation och höll på att skicka hem oss med en medicin som bara skulle gjort honom värre, men som tur så kom det in en dansk veterinär som kunde allt om kaniner och såg direkt att han hade Myxomatos, eftersom hans huvud var helt uppsvullet som om en som äter något som de inte tål. Hans huvud såg ut som en ballong. 20 min senare var Musse död. Jag valde att avliva honom för hon sa att endast 10% av kaninerna som har Myxomatos överlever och jag ville inte att Musse skulle lida. Han har fått leva sitt underbara liv tsm med mig och jag ångrar inte en sekund att jag köpte honom. Dagen jag såg att han inte mådde bra, för han sprarng in i saker, han var blind, och han kollade på mig även om han inte kunde se och jag visste att han ville att jag skulle ta bort smärtan.
Gud, jag gråter bara jag skriver detta!
#14 Jag tycker att alla borde ha en Musse, så skulle ingen vilja sälja kaninen för att de tycker att kaninen är tråkig. Alla borde ha en underbar liten kanin som gör att man orkar gå upp på morgonen.
Senare när jag flytatt och de jag inte har nu lever länge, så ska jag skaffa en lejonhuvad viltgrå kille. En kopia av musse=)
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/