Vad hade ni gjort?
Har skrivit i min förra tråd men har inte fått något svar och jag vill verkligen ha råd kring detta då det är min första PLANERADE kull. Gäller min dvv Humlan som jag satte över till barnkammaren för 2 dagar sedan. (parad sen 2 v på söndag) Barnkammaren står nät i nät med hennes syster som hon annars går med. Fick rådet här inne att sätta henne i egen bur runt 2 v, och gjorde de, men under natten så hoppade hon tillbaka till sin syster. Hur ställer jag mig i detta? Hur blir det bäst för henne tro? att föda ungarna där hon går nu med sin syster eller ska jag separera de med "tvång" och höja mellanväggen mellan dem? Det är jag vill är endast Humlans o bebisarnas bästa…om det nu lyckades på parningen..;-)

Behöver även veta lite snabbt då jag idag hämtar en liten tjeja till ;-) behöver veta för hennes placering..;-)

Alltså jag har för dålig kunskap gällande detta.
Men tror "märk väl tror" att Humlan mycket väl kan gå med sin syster?
Jag hade nog gjort så.
Och nykomlingen får gå i hagen intill.
Men som sagt det är nog bättre att dom som kan detta bättre svarar dig, under tiden kan du ju släppa in Humlan så länge till systern.
Marsvin 4-ever
.
Jag skulle föreslå att du inte hade dem tillsammans.

#3 Ok! Låter som jag har fel teori.
Men varför bör man inte ha dom tillsammans?
Kan systern skada dom små?
Eller stör det Humlan när tiden närmar sig att systern är där så att dom kan börja slåss, eller att Humlan lämnar bebbarna?
Undrar frågvis/nyfiken.
Marsvin 4-ever
.
#4: Ja, risken finns att systern antingen skadar dem små, eller att mamman själv blir stressad och skadar ungarna.
Djur ändras när de har ungar, kaniner såsom människor.
Så två kaniner som normalt sett går ihop, kan ryka ihop då mamman helt plötsligt kan anse att den andra är ett hot mot hennes ungar.
Tex.

#4 ok men de ska delas redan nu då? 2 veckor kvar ca… bara så jag vet med nya tjejen som kommer idag;-)

Jag hade iallafall delat på dom redan nu.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Så fint dina kaniner bor, stort och luftigt!
Jag har aldrig avlat själv, men förstår att du känner dig kluven när systrarna så gärna vill vara tillsammans. Jag har hört om att det fungerar att ha syskon med ungar tillsammans, men det kan ju också vara så att de blir osams…

Underbart fina kaniner du har. Roligt att se.
#17 Ja jag har också en "förvisso svag" aning att jag har hört om kaniner som delat barnkammare.
Men det är nog onödigt att ta chanser. Samt dom som verkligen har erfarenhet av Avel avråder visst.
Lycka till oavsett hur du gör.
Marsvin 4-ever
.
Jag kan ju berätta om mina erfarenheter när det gäller att dela 2 kaniner för att ena ska få en kull.
(detta är inte mina kaniner men en vän till mejs kaniner)
Hon hade 5 kaniner som bode tillsamans, dom parade en av honorna men lätt honans boror gå kvar tillsammans med henne. Det gick jätte bra och Ungarna gillar honom mm. Dom sättillbaka honan plus honans bror plus 3 ungar till 3 handra kaniner, och det gick bra
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jättefina burar! :D
Jag har ju som sagt ingen egen erfarenhet, men skulle du inte kunna låta systrarna gå tillsammans och ha noga koll på dem för att se om något förändras så du kan ta isär dem direkt?
Fast det kanske inte är så lätt att sitta och titta på kaninerna hela dagarna. Hmm…
Dela på dom medans ungarna är små och är kvar i boet. men så att dom strora kaninerna kan lukta på varandra sen tror jag nog att du kan släppa alla i samma Hage med upsikt(om ngt händer så särar du bara)
// Hanna

#22 kaninbebisarna är inte födda ännu.
Jag har ikväll särat på dem igen. De går nät i nät så de kan ju fortfarande se och känna varann där igenom
Nytillskottet Aleea hamnade i ett av barnens rum..;-) ska bara ordna större bur till henne imorgon.
#23 det viste jag att dom inte hade;)
// Hanna

vad är det för mått det ska vara på en innebur till en lejonhuvad kanin? den jag har är alldeles för liten..:-( tyvärr…

#25 minst 0.5kvm. (100*50*50)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Jag har haft 2 systrar ihop, de fick ungar samtidigt, och allt gick bra. Tror till och med de matade varandras ungar :)
Men om de kan se varandra genom gallret, så tror jag de är bäst att ha de så. För då har de ändå varandra, och man riskerar inget i onödan.

#28 Det fungerar nog bättre om båda är dräktiga samtidigt, men för säkerhetsskull tror jag att det är bäst att göra som du gjort och separera dem. Det är bara onödigt att riskera något ;)
#0, En annan sak som kan vara bra att veta är att ungarna ganska lätt tar sig ut genom kompostgaller, det är ju ingen fara än så länge men som sagt, kan vara bra att veta (om du inte visste det redan) :)