Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2426 ggr
Cagi
0

Heter det dubbelmanad lejon?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är skilnaden på enkelmanad och dubbelmanad lejon?

Är detta en dubbelmanad?

nennsan
0

Hej!

Din kanin är ej enkelmanad. Enkelmanad är den om den enbart har en man runt huvudet. Dubbelmanad är kaninen om den har en likadan man som enkel + att den har en "man" runt hela kroppen (alltså inte på rygg). Det kan dock vara så att en kanin vid ung ålder är hårig över hela kroppen men att den sedan kan fälla bort större delen av pälsen och bli dubbelmanad. Sedan finns det ju även en päls som heter teddy vilket betyder att den är långhårig över hela kroppen och är väldigt tätt behårad. Detta är oftast en svårskött päls.

Hoppas du blivit lite klokare :)

[Wera]
0

#1 Detta stämmer inte vad jag fått veta. Många tror precis som du. Och jag trodde detta förut också, enkel = man, dubbel = man & kjol.

Men det är tydligen något genetiskt/man kan bara se det på ungar. Vet dock inte hur, någon annan får svara på det. :P

Btw är teddy inte alls så svårskött päls :)

Linnet
0

Det går inte att se på en vuxen kanin, om den är ekel eller dubbelmanad, har haft en unge i en kull mellan en lejonhuvad och en vanlig dvv, alltså är den enkelmanad och den fick lång päls över hela kroppen och även i ansiktet, såg ut som en teddy. Visserligen fällde den sen och har nu vid ca 5 månaders ålder bara man och kjol, dom flesta enkelmanade kaniner får även kjol som dom oftast tappar när dom blir äldre.

Man kan se det på ungar när pälsen växer ut, på dom dubbelmanade växer pälsen där manen och kjolen är långsammare än den övriga pälsen och på enkelmanade växer den pälsen snabbare. Men det är ju när dom är riktigt små, aom man kan se det, dom dubbelmanade är nästan nakna där manen ska vara när pälsen har börjat växa ut på övriga delar.

Cagi
0

Okey? Här är hennes unge, kan ni se om den är enkel eller dubbelmanad?

Linnet
0

Det är svårt att säga, men kommer du ihåg hur det såg ut när pälsen växte ut, när hon bara var 2-3 veckor gammal. DÅ brukar dom dubbelmanade se lite lustiga ut, pälsen på ryggen är längre än pälsen runt halsen, kan nästan se ut som att dom har en "puckel" på ryggen.Hur gammal är ungen på bilden, man ser ju ingen tydlig man, vilket ju kan tyda på att den är dubbelmanad. Vet du om pappan till ungen är enkel eller dubbelmanad?

Cagi
0

Hon är 5 veckor.

Det är jag som har pappan och jag köpte honom som teddy men han fällde av.

Tänkte inte på hur de såg ut vid 2-3 veckor :-/

Cagi
0

Kan man se nåt på detta foto?

Katti
0

Jepp, de två ljusa ungarna ser ut att vara dubbelmanade. Dubbelmanad betyder alltså att kaninen har två anlag för man (den är på genetikspråk homozygot lejonman!). Parar man en sån kanin med en korthårig så får alla ungarna man, men de är enkelmanade eftersom de alla har ett korthårsanlag från den andra försäldern.

Som vuxna har de enkelmanade ofta långa strån kring öronbasen medan de dubbelmanade får mer men inte lika lång päls. Men det är bara på ungarna man kan se det säkert (enklast när de är sådär 5-10 dagar gamla). Vuxna kan man ju kontrollpara för att få veta vad de är genetiskt, men det krävs många ungar för ett någorlunda säkert resultat.

På bilden en enkelmanad.

Katti
0

Bild på en typisk dubbelmanad.

Cagi
0

#8,9. Med dina bilder och förklaring….och ni andra också… börjar jag att förstå, visste inte innan att man bara kunde se det på små kaninungar….men jag antar att de är dubbelmanade. Jag har aldrig haft en kanin som sett ut som bild #8. Men bild #9 kunde vara pappan till min kull, samma teckning och ögon som min Eskil men min Eskil har lite längre hår :-)

Linnet
0

#7 Säger som #8 att dom två ljusa ser ut att vara dubbelmanade, men den madagaskar manteltecknade är nog kanske enkelmanad, svårt att se på den svarta. I så fall att inte alla är dubbelmanade så skulle det betyda att mamman är enkelmanad, för pappan bör vara dubbelmanad om du köpt honom som teddy.

Parade min ena hona med en vanlig dvv och fick bara lejonhuvade ungar. VAr helt säker på att hon var dubbelmanad, men sen nästa kull så fick hon 3 lejon och 3 utan man.

niklin
0

#7: Teddy är ingen idag som vet hur ev. koppling ser ut till anlaget för man. Är mer troligt att det är anlag liknande angorapäls som ger teddypäls.

Annars är det som Katti säger att om man kan se skillnad på man-anlaget så är det isåfall på ungar under två veckors ålder, men även detta är omdiskuterat och det finns bevisligen enkelmanade kaniner som är mycket lurviga med kjol och allt och dubbelmanade som knappt har någon man överhuvudtaget, så det är svårt baserat enbart på utseende att bestämma vad kaninen har för genetiska anlag.

TereseE
0

#9 Shit vad söt den var!