Svårt att få upp vikten
Halloj!
Jag har en drygt 7 månader gammal löwenkorsning efter egen uppfödning. Problemet är att hon är väldigt svår att få i hull, hon äter bra men "samlar" inte på sig något. Hade liknande problem med mamman men det gick ändå att hålla henne i något sånär hull. Bluebell som damen heter är däremot väldigt mager.
Några tips? på hur jag ska bära mig åt? Hon får massor med hö, ca 1 dl pellets och olika grönsaker. Vill inte proppa i henne massor med pellets och hon äter inte upp allt hö som hon får.
//E
En deciliter pellets är ganska mycket så det borde räcka bra.
Har du testat att byta pelletssort?
Annars kan det ju vara mask, men kanske smartast att ringa och be veterinären om råd först om hon inte visar några andra tecken på mask.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

#1 Jo jag tycker också det.. Nja, jag använder carrier och lottie, har alltid gjort det.. men kanske borde testa något annat..
Får nog ringa en signal till vet så att jag kan vara säker…
Tack iaf :)

#2 Stampe ska vara ett gödnings liknande foder, det gick dessutom mina kaniner upp på väldigt fint. Prova det till damerna dina =)

Vad väger hon då?
Jga hade problem med vilkten på Glader (de som känner till Vindens Dvärgkull) så jag avmaskade honom för att se om det var det som var felet, och jag hade rätt. Han fick bra aptit och vräker i sig maten och väger 2 kg nu:) Han är en spinkig kanin och kommer alltid att vara. Kullen är liten och ingen kanin i den kullen kommer vara stor. Max 2,5 kg i den kullen.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Är det så att hon har dåligt med muskler? Äter hon bra med hö? Om de äter dåligt med hö kan de bli taniga även om de äter mycket kraftfoder. Cellulosan i höet bryts ner av mikrober i blindtarmen, ju mer cellulosa ju mer mikrober bildas. Mikroberna får kaninen sen i sig när de äter blindtarmsinnehållet och det är kaninens viktigaste proteinkälla.
Annars kanske det är ett energifattigt hö. Det är jättestor skillnad på hö och hö. Var köper ni hö? Försök få tag på ett hö som är skördat tidigt på året om du inte har det, det är mer energirikt.

#6 Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva.. hon är väldigt tanig. Höet får vi från min pojkväns farbror (han har eget hö) och de andra kaninerna äter det och klarar sig på det…Har börjat inse att hon knappt äter höet alls..
Börjar fundera att det kanske är så att hon känner sig ensam? Vi sålde ju Puzzel och Tetris som hon gått ute med i somras..
Jag tror inte att hon behöver avmaskas med tanke på att hon inte äter alls.. har kollat hennes tänder också, det verkar inte vara något problem med dem. Nä, nu får jag ta och prata med veterinären. Något står inte rätt till..

Men äter hon annat då, pellets och grönsaker? Men konstigt att hon inte äter hö. Vet du vad hon väger och har hon minskat i vikt?

#8 Ja hon äter lite pellets, såg nu att hon ätit lite hö också och hon har definitivt blivit lite rundare.. Dock så känns ryggraden alldeles för mycket fortfarande och likaså revbenen. Nej jag har inte kunnat väga henne, vågen är trasig :S Men hon känns betydligt lättare än tidigare..
Det brukar oftast vara så att när de "sjunker ihop" i vikt att det kan vara avmaskning som gäller. Annars är bl.a solrosfrön, havre feta tillskott.
Not your mom, not your milk.

#10 Jo fast då brukar dem ju gå ner i vikt fast dem äter. Hon äter ju nästan inte..
#11 - Har hon "borttagna" kaninkompisar som hon haft i buren nyligen? Det kan leda itll depression att de inte vill äta.

#12 Jag har faktiskt funderat på det, sålde hennes mamma och en annan honkanin för några veckor sedan, men dem var inte i samma bur..
#13 - Hm, ja du. Verkar hon på annat sätt ändrad i temperamentet? Tjurig, hängig, deppig?

#14 nej inte det.. hon äter mer för varje dag men det är ändå alldeles för lite :(
Hade en hel kull här hemma med samma problem + deras mamma också, jag avmaskade alla men de hade ändå svårt att gå upp i vikt…
Pröva med osaltad havregrynsgröt.
Min hane är hemma vela heller inte lägga på sig något så jag avmaskade honom och han gick snabbt upp i vikt igen :) så pröva att avmaska..

#16 Jag får nog pröva det iaf.. Men är det inte väldigt dåligt att avmaska om de inte har mask? Det fungerar väl inte när de väl får mask isf? :/
Har tagit hem lite lusernpellets från stallet, tänkte pröva ge ett par pellets om dagen, se om hon gillar det och om det fungerar. Någon som har testat det? Lusern är ju väldigt bra för hästar som behöver få mer hull iaf :p
#17 Om man avmaskar för många gånger så kan det bli att maskarna blir immuna men man kan ju också variera avmaskningsmedel beroende på sorts mask.

#16 Det är inte farligt att avmaska om det inte ha mask jämfört med om de har det. Det som händer är att när medlet kommer ut i miljön och masken kommer i kontakt med den kan det efter en tid utveckla resistens så att de inte längre dör av medlet, därför ska man använda maskmedlem försiktigt och aldrig i förebyggande syfte, ju mer det används desto fortare blir de resistenta och forskare måste forska fram nya medel.
Men misstänker man att man har mask så ska man ju avmaska och då helst alla kaniner på en gång, även de som inte har symptom. Mask sprids lätt och de kan ha smittats utan ett det märks än, då kommer du att få avmaska om igen och kanske den första kaniner hinner få det igen osv.

#18 och 19 okej, men jag tror inte att hon har mask, att hon tappat vikt beror nog på att hon inte äter tillräckligt. Har som sagt hämtat annat hö så ska avvakta någon dag och se om hon äter det bättre.
du kan ju prova att blanda i lite sånhär sliskig gnagarblanding i maten med massa feta fröer och gröna "klumpar"