Vilka kaniner går att ha ihop?
En liten fråga till någon som vet..
Går det bra att sätta ihop en kastrerad hane med en okastrerad hane?? eller bör båda vara kastrerade? eller funkar hanar inte alls? och iså fall, går det att ha en okastrerad hane med en kastrerad hona, eller måste båda vara kastrerade där med, eller tvärt om, en kastrerad hane med okastrerad hona?
Frågar eftersom jag har en okastrerad hane som skulle vilja ha sällskap i kaningården..

Hittade det här på nätet:
"Det går inte att ha två hanar tillsammans, då blir det slagsmål direkt (om båda hanarna är kastrerade går det att ha dem tillsammans). Två honor ur samma kull kan växa upp och bo tillsammans men annars brukar kaninen inte acceptera nya kaninkompisar. Man kan inte heller sätta in en kaninunge till en äldre kanin. Det kan gå bra medan ungen är liten men när den växer upp går det inte så bra längre. Den bästa lösningen om man vill ha två kaniner ihop är att ha en hona och en kastrerad hane tillsammans. De blir väldigt fästa i varandra. Om man har en ensam hane, en lite äldre, och vill skaffa en ny kanin så går det bra att skaffa en hona och kastrera hanen."

Okej! tack så mycket!! Då blir det att kastrera honom och skaffa en hona alltså 

Men då till en annan fråga, kan man sätta ihop honom med vilken annan ras som helst eller bör det vara samma? han är en fransk vädur..

#2 Sedan så har det ju även med idivider att göra… det kan ju vara så att just de två kaninerna inte passar ihop ändå. Skulel ju vara bra att kunna få låna en kanintjej för att se att de går ihop innan du köper henne. Skulel de inte gå ihop så måste du ju stå med två burar…
Jag har en kastrerad fransk vädurshane som har levt tillsammans med en fransk vädurshona sedan hon var 8 veckor. De hittade varandra direkt och trivs så himla bra tillsammans.
Så om du redan har en frasse skulle jag rekommendera en frasse till, de är ju väldigt snälla och mysiga av sig så jag tror att de trivs allra bäst med en precis lika lugn och gosig kompis.
Lycka till!

#5 hur gammal var din hane när han fick sällskap av honan?? min hane är ca 8 månader.
#6 Min hane är 17 månader nu och han hade varit kastrerad i ungefär 2 månader innan han sattes ihop med lillan. Han var 16 måanedr när honan flyttade hem till oss.
Enligt min veterinär ska hanen inte kunna göra bebisar efter 2 veckor, (andra säger 4 veckor) men det är bra att vänta mycket längre än så för att det haniga beteéndet ska försvinna. Annars kan det lätt bli så att hanen vill para sig med honan trots att han är kastrerad och då blir honan stressad.
Min hane har aldrig någonsin försökt para sig med honan.
Sedan spelar ju storleken in också, även ett par som trivs riktigt bra ihop kan bli lite osams och då är det bäst om båda kaninerna är jämnstora. Sätter man ihop med en bebis (vilket jag tycker är klart bäst) så är ju honan mycket mindre, men är de av samma ras så kommer de ju vara jämnstora i större delen av sitt liv tillsammans.
Skulle jättegärna vilja se bilder på din frasse! Är han kastrerad redan nu?
För mig fungerade jättebra att sätta ihop min kastrerade Diezel med 8 veckor gamla Daisy direkt när hon kom från uppfödaren. Då var hon redan van vid sälskap och tydde sig till sin nya kompis direkt.
Kastrerad hane+hona
hona+hona
är dem bästa alternativen ;)