Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1739 ggr
letarhane
0

Saker som man måste ha hemma!

Nu när jag ska para min kanin så undrar jag om vad man ska ha hemma under tiden hon är dräktig och till kaninungarana?

Ska man ha ett specielt foder?Saltsten?C-Vitamin tableter?

emms
0

Saltsten ska du ha när hon diar. Annars så är det väl ett hus, halm som hon kan bädda med, Och sen när hon har fått ungarna kan du ge lite mer mat :) Det går ju åt ;D

Emma

letarhane
0

okej

Puma
0

Se till att hon har gott om utrymme. Jag har lånat en lite större innebur till min hona och hennes åtta ungar. Se till att halm och hö är av bra kvalité. Fixa en bolåda med en kant som hjälper henne att ha ungarna kvar i boet när hon avslutar varje tillfälle då hon ger di. Ha gott om bra pellets hemma. Hon kommer att vara mer hungrig än vanligt. Saltstenen smakar tydligen extra gott mot slutet av dräktigheten och i början av digivandet. Byt vatten ofta. Hon kommer att dricka mer. Kvistar och gnagarpinnar är bra grejer att pyssla med när hon blir tjockare och slöare.

Lycka till!

Rorosjons
0

Innan du parar henne så bör du läsa på, sök på internet, låna böcker på biblioteket, hör med uppfödare osv. Utgår ifrån att du ej läst på något, eller så mycket, eftersom du frågar detta. Ursäkta om jag har fel.

Som #3 säger, kolla så hö och halm är av prima kvalité, luktar det lite konstigt, känns lite konstigt, använd det inte! Oavsett om det är till hona med ungar eller annan kanin. Ingen kanin ska riskera att bli sjuk för att man är onoga med hur hö samt halm ser ut och känns.

Själv har jag ett bra hus som mina honor föder i, extra vattenskål innan födsel och efter födsel. Denna extra skål har jag nära huset då honor ibland kan få feber och behöver vatten, har den nära huset så att ej honan slipper gå till anda änden av buren för att komma till nipeln som går in genom en planka till buren. Efter födsel samt en viss tid innan ökar jag pelletsen så hon ska ha energi samt producera mjölk.
Detta är vad jag komme rpå för tillfället, har ej så mycket tid så skrev detta i stress. Hoppas du får lite ideér.

letarhane
0

Jag har läst på mycke men kollade lite på zoo butiker och där hade dom specielt foder för dräkigta kaniner och kaninungar,Så då ville jag höra med er om man skulle ha sånt.C-tableter fanns det också till dräkigta kaniner så jag blev lite osäker

Kristall
0

Något specialfoder eller C-vitamintabletter behöver du inte ge, utan det räcker med bra hö, fräscht vatten, bra pellets och grönsaker (och ev. saltsten). Var dock försiktig med grönsaker till kaninungarna i början, låt dem först vänja sig vid hö, vatten och pellets.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

letarhane
0

okej :)

letarhane
0

Ni skriver att man inte behöver vitaminer när hon är dräktig.Men när jag lästa sen på en hemsida om dräktighet.

Hemsida http://home7.swipnet.se/~w-77537/kavel.htm

där står det ge gärna vitaminer som tillskot.För just nu får hon pellets från vitakraft meny.Har tagit bort allt det onytiga så hon bara får havre och pellets.

Behöver man endå ge  vitaminer,Påsen är ju från vitakraft så det kanske inehåller ganska mycket vitaminer som det står på påsen?

Är det någon som vet om sånt?

emms
0

#8 Bättre att ge henne en pellets som du vet vad den innehåller. Stampe, Carrier och Krafft Groov 90 är bra pelletsar! :) Finns på granngården. Om du ger bra pellets och grönsaker varje dag + bra hö behöver hon inga extra vitaminer :)

Emma

letarhane
0

Hur mycket kostar stampe då? hur många kg?

emms
0

#10 Tror det är 17kg för ca 125kr. :) Krafft Groov är större påse. Ca 25kg för ungefär samma pris som stampe. Men om pengar är ett problem tycker jag inte att du ska ta en kull. Kaninungarna kommer att äta mycket sen om dem är många och några veckor gammla :P

Emma

letarhane
0

Pengar är inget problem det är ju snart jul hon går ju 30-32dagar med kaninungarna sen så kommer julen och då får jag pengar :)

emms
0

#12 Jaha :D Men 120kr är inte så mycket. Om du inte har det nu, kan du inte låna från någon? :) Tills julen eller något? :)

Emma

letarhane
0

får säker låna av mina föräldrar + att jag säljer pandasaker

Zvintos
0

#11: Här kostar Stampe 185kr för 18kg..

emms
0

#15 Oj, vilken skillnad på pris! :O

Emma