Skötselråd, kritik tack!
Har "slängt ihop" ett skötselråd för kanin på http://kaninfarg.se, nej det har ju inte så mycket med färger att göra men det var mest en impuls. Eller slängt och slängt, har tagit en del från mina gamla skötselråd på hemsidan och skrivit om. Om ni orkar får ni gärna kika. Är det nått som är galet? Något som borde tilläggas?
Om ni läser sista stycket, är det för upprörande? Med tanke på att det kanske mest är riktat mot nybörjade? Eller ska man face the truth?

Ska försöka fixa fram lite bilder så att det inte blir så.. textigt. :P
Hittade ett stavfel. =)
"och ofta kanin man få köpa kaninen"
Men förutom det tycker jag det ser bra ut. =)

#2 Oj, hade visst lite för mycket kaniner i huvudet när jag skrev. Har fixat det nu :)
Där det står om burstorlek bör det även stå hur höga burarna måste vara.
bilder är ju alltid det + =) men annars var den jäääätte bra .. skulle aldrig orka skriva så mkt x)
Toppensida!
Har bilder på min fd kanin, (vit, brunögd) dock har jag ingen scanner men kan försöka scanna in bild inom kort :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

#4 Trodde jag hade skrivit det, men det var nog i en annan version :) Ska lägga till.

#6 Tack gärna! Vit brunögd saknar jag på sidan :)
#8 Jag såg det :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jättebra, särskilt övningarna var roliga! men jag måste nog lära mig lite mer innan jag kan få rätt svar på dom ;)
#0: Noterade att du missat en liten men viktig detalj ang. öronmärkningen. 
"öronmärkningen måste utföras av veterinär under sedering."
I lagtexten står det såhär:
Tatuering får dock endast utföras om djuret är bedövat eller sederat.

#11 Har de ändrat eller har det alltid varit så? Har ju varit sån diskussion om huruvida sedering kan tolkas som bedövning, men om det faktiskt står bedövning så är det ju inget att snacka om.
Som jag fattat det är var det just sederingen som gjorde att det måste utföras av veterinär, hm…
#12: Det har alltid varit så!
Att ingreppet ska utföras av veterinär beror på att det anses vara ett operativt ingrepp av större grad än en chipmärkning (chipmärkning får utföras av särskilt utbildad personal).
#0 bilden jag har på min förra kanin är inte så bra för bilden är tagen med blixt och det har gjort att ögat har liite rött i sig, och han ser lite grå ut på öronen för någon vecka innan bilden togs så hade han smitit under en bil och fått bensin över sig dom tog ett tag att få bort.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
vill påpeka en grej med doseringen av pellets (kraftfoder). 0.5dl är lite mycket även om du skrev max!! men skriv 10 bitar per kilo kroppsvikt det brukar bli rätt (och lätt att dosera)
forts,
morgon och kväll. mer än så behöver de inte

#15 Jo, de kan kan ju klara sig helt utan pellets oxå, 0,5 dl/per kilo brukar vara en vanlig dosering, men ja, mindre kan man förstås ge =) 10 bitar är ju väldigt olika beroende på vilken sort det är. Kan lägga till lite noteringar ang. det. Beror ju på hur lättfödda de är också =)

#14 Ok, ja själva vitsen är att det ska se ut som en vit brunögd så då kanske det inte blir så bra, men tack ändå =)
#18 jo exakt, kan leta om jag har en bättre bild någonstans i nått fotoalbum :)
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

#21 Ska jag tolka det som konstruktiv kritik? Det räcker med att du påpekar om du tycker något är fel.
Siffran är kanske mest lämpad för dvärgkaniner, mina hermeliner fick ca 0,5 dl per dag, varierade lite mellan individer. Skötselrådet är dessutom riktat till de som skaffar kanin första gången och det vanliga felet där är att man ger fri tillgång. Desstom finns det, som nämns i texten, olika sorters pellets och en del innehåller mindre energi och kan ges i större volym.
Om man läser hela texten så framgår det att 0,5 dl är väldigt mycket, men det kan faktiskt behövas ibland.

Nu har jag gjort lite ändringar och lagt in några få (klickbara) bilder som jag hade i datorn.
Inget som har sagt nåot om sista stycket än så jag låter det vara :)
#21: 0,5dl/kroppsvikt kan vara nödvändigt beroende på fodret och individen.
När mina fick Lottie var jag tvungen att ge 1dl/kanin till mina dvärgvädurar för att dem skulle hålla hullet.
Med alla andra foder har det räckt med max 0,5dl.
Hopphanen (ren dvärgvädur) har däremot högre omsättning och kräver 1dl/dag.
#21 ok förlåt, jag kan medge att det kan behövas för en ute kanin på vintern, men en vanlig inne kanin tycker jag det är alldeles för mycket om de inte diar eller är väldigt magra.