Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 521 ggr
MajaL
0

Någn brist eller dyl?

Jag har en bekant vars kompis just tagit en kull på sin hona (första gången). Honan är en bra bit över 6 månader gamal. (Var det även då ungarna föddes).

Totalt har nu 3 av 5 ungar dött om jag förstått det korrekt. Samt en född blind, som fortfarande lever, men så klart är klen. (Eftersom blind heten hindrar den från att hitta föda och orientera sig rätt).

I dag, när ungarna är ca 3v. gamla dog alltså ytterliggare en unge. Jag har själv aldrig varit med om så sen död.

Min kompis har nu frågat mig vad detta kan bero på.

Min gissning är att mamman inte får en korrekt utfodring, och att foderstaten kan vara bristfällig.

Någon som har flera idèer på vad detta kan bero på?

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[BonnieL]
0

Vad har honan fått att äta?

MajaL
0

Det har jag tyvärr inte fått veta, skulle gissa på pellets.

Men min första tanke var att hon har fått bristfällig foderstat under dräktigheten och efter.

Kan också vara dålig genkombination.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

jossan84
0

Det finns en miljon möjligheter. De kan ha en medfödd defekt så att de är mindre livskraftiga. Det kan även vara något med fodret, felutfodring, dåligt foder mm. Helt omöjligt att svara på såhär.
Hade de bara dött eller hade de några syptom innan, typ förlamning eller diarré?

MajaL
0

#3 Vet, men jag tycker det är lite intressant med lite olika spekulationer. Ägaren hävdade att det inte synts något konstigt i förväg.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
jossan84
0

Kan ju vara ungdjurförlamning, det kan gå väldigt snabbt. Förlamningen börjar i bakbenen och när den nått hjärtat där kaninen av hjärtstoppet. En anleninge till ungdjursförlamning kan vara selenbrist, som är ganska vanligt i jordarna här i skandinavien.