Kanin iFokus

Kanin

Etikett: beteende-hälsa-och-skötsel
Läst 879 ggr
Noa-Nisse
0

bättre och bättre för var dag som går

Tänkte uppdatera lite hur det har gått för min lilla kaninsing!

Han blev ju sjuk för ett tag sedan, helt förlamad i bakdelen och gick ner massor i vikt. Nu är han ca 90% återställd. Jag fick ju råd att jag inte skulle motionera honom alls under ca 3-4 veckor för att han skulle gå upp i vikt. eftersom man ändå inte kan bygga muskler genom Motion på en mager kanin. sagt och gjort. det blev visserligen en tråkig tid för honom men nu har han äntligen gått upp i sin normala vikt! har motionera honom nu i en tid och jag ser bara framsteg heeela tiden! jag är så glad!

från att väga ca 1,9 -2kg (och vara en liten aning överviktigt) till att gå ner till 0,780kg för att sedan gå upp igen till ca 1,7 kg som är perfekt för hans storlek så är jag superdupernöjd!

idag använder han alla fyra benen istället för att knappt kunna ta sig fram genom att hjälplöst krafsa med frambenen med bakbenen hängande efter sig!
han var ca en dag ifrån avlivning för jag ville inte se honom lida men eftersom han framsteg var så bra så ville jag inte ge upp! och det var tur att jag och han inte gjorde det för nu mår han som en prins igen! min lilla skalman <3

Medarbetare på Hundar.ifokus

Rorosjons
0

Vad roligt att höra om hans framsteg =D. Blir så glad när jag hör hur bra det gått <3

LinneaJohaanson
0

Vad kul att höra att det gått så bra!
Finns inte många som skule försöka behandl utan istället avliva.
så det är jätte kul att höra verkigen!
Och gud så söt han är!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

thexclub
0

Åh vad härligt! Skalman som är så fin, skönt att han är bättre :)

the vanity, it becomes insanity

[BonnieL]
0

Åh vad kul! Blir så glad när allt slutar lyckligt! Glad

Qepta
0

Åh vad underbart att det går bra :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

[chriistina]
0

Vad kul att höra att han gjort så stora framsteg :)

KaninHanna
0

Kul att det går bra :D

Mvh Hanna

Noa-Nisse
0

Tack alla för de fina kommentarerna <3 eftersom han var så nära att dö så känns det precis som om man tar mer tillvara på tiden som man har tsm med honom nu! jag kan inte beskriva känslan av hur det kändes när jag såg honom trilla ut ur buren när han försökte hoppa ut. hamnade på sitt lilla huvud och kunde inte alls röra sig… jag har aldrig kännt mig så intensivt dragen åt två håll. Kämpa?-avliva?  och att se honom gå ner i vikt. Jag var så rädd att hålla i honom för det kändes som om han skulle "gå itu" så liten, mager och skör som han var… usch nej, jag är bara glad att det hela är över :)

veterinären trodde ju att det var en propp eller en typ av stroke som gjorde det. på återbesöket så tyckte veterinären att han hade återhämtat sig underbart, vilket kändes skönt att höra!
slänger in några bilder till på mitt lilla charmtroll :P

Zvintos
0

#8: Känner igen den där känslan när kaninen trillar ur buren och att se kaninen kravla sig fram.
Det är hjärtslitande, minst sagt!
I mitt fall hoppade han dock ur buren av någon anledning som jag fortfarande inte kan förstå.
Vet inte om jag inbillade mig, men han såg nästan ut som om han hade ångest över att jag skulle gå in igen..
Dock slutade det hela inte så lyckligt för min och hans del.
Han bröt ryggen och fick hjälp att låta honom somna in.

Så det är skönt att läsa att det gick bättre för eran del. Glad

Noa-Nisse
0

#9 usch då! nej fy vad hemskt! men då gjorde du ju det rätta! man kan ju kappast behandla en bruten rygg, men ändå liksom! gud va sorgligt :/

Men alltså skalman hade nog fått proppen under natten, sen när jag kom på morgonen och skulle ge honom mat så försökte han väl att komma ut till mig, men eftersom han inte hade någon nytta av bakbenen så bara trillade han ut :/

Zvintos
0

#10: Ja, det känns iaf skönt att veta att han slapp lida.
Hon som hjälpte mig att avliva honom sade att hon tydligt kände vart ryggen var av.
Det fanns inte så mycket mer att göra.

Stackarn då, kan inte vara kul att inte kunna använda bakbenen.