Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 820 ggr
KaninHanna
0

Är det nåt fel?

Var nyss nere hos kaninerna och då var det nåt rött i buren. Jag har hört att dom kissar blod när dom har livmoderscancer. Och nu är jag väldigt orolig för just min ena hona, hon har varit lite hängig på senaste tiden men vi har trott att det har berott på värmen i rummet där hon är, eftersom när vi sänkt värmen har hon blivit bättre.

Kan det även vara något annat än blod? Vi gav dom grenar tidigare idag, kan det ha färgat urinet rött?

Tacksam för svar.

Mvh Hanna

Haztparken
0

Har läst att maskrosblad kan färga kisset? Är inte säker men kanske. Har dom fått det eller finns det i hagen? Kankse något giftigt i hagen?

KaninEmma
0

#1 Nej, dem har inte fått maskrosblad. Men dem fick ju äppelkvistar, kan det har funnits något giftigt på dem eller något som färgat urinet?

// Emma :D

Haztparken
0

#2 Kolla igenom erat äppelträd om dom ser konstiga ut? tror inte riktigt det men ni trodde ju kanske mask, det kan inte ha gjort något så hon kissat rött? Är ni säkra på vilken kanin det är?

KaninHanna
0

#3 Ja, jag gör det imorgon. Asså vi är ju inte säkra på att det är Rosa men vi gissar på det iom att hon varit lite hänging på sistonde.

Mvh Hanna

Haztparken
0

#4 Jo jag hörde det. Men Emma sa att det kanske var mask? För hon hade ju magrat också.

[BonnieL]
0

Om det är orange/ljustrött lite tunnare är det antagligen urinen som färgats. Är det däremot mörkrött nästan svart och segt/tjockt är det troligen blod.

KaninHanna
0

#6 Det var typ ljusrött tror jag, det var heller inte så tjockt.

Mvh Hanna

[BonnieL]
0

#7 Då är det antagligen urinen som färgats :)

Zvintos
0

#7: Kan med 99% säga att det troligen inte var blod. =)
Det finns en mängd saker som kan färga kaninens urin, men även spånet kan bidra om man har det.

Vad har hon fått idag att äta?

KaninHanna
0

#9 Pellets, hö, grenar och hon har även fått vara ute i hagen och då har hon ätit gräs.

Skönt att höra att det antagligen inte är blod för var väldigt orolig för henne. :)

Mvh Hanna

Zvintos
0

#10: Gräs kan vara den bidragande orsaken.
Mina kan kissa riktigt rött efter att ha varit ute i hagen och mumsat.

KaninHanna
0

#11 Okej, tack så jättemycket. Glad

Mvh Hanna