Mat och utevistelse när det är minusgrader.
Hej alla kaninkunniga!
1. Nu har de blivit kallare och en del nya frågor har uppkommit. Hur är det med mat när det börjar bli frost och minusgrader ute? Kan man fortfarnade ge grenar med löv och andra växter som växer ute? Läste att morot blev "giftig" om den varit ute i minusgrader, gäller det även för andra växter grönsaker/frukter?
2. Sedan så undrar jag hur länge det är ok att ha kaninen ute i rastgård när det är frost i gräset. De blir väl lite blöta då och kanske har svårt för att hålla värmen?
3. Sedan kanske den dummaste frågan…
Ramses har ett bo inne i sin bur som det finns halm i, varmt och gott med andra ord. Men jag tycker att det verkar som om han oftast sitter uppe på sin sitthylla/andra våning. Det finns halm där med i ett hörn och han brukar goa ner sig lite i. Men till min fråga… Är kaninen tillräckligt smart för att gå och lägga sig i bolådan när det blir för kallt på hyllan?
4. Tycker inte att det går åt så mycket vatten och hö. Ska jag dra ner på pelletsen så han äter mer hö? Han är ca 11-12 veckor. Pellets har han fått fri tillgång till i stort sett. Han får även lite havre blandat i sin pellets.
Tacksam för svar från er proffs! 
Ska försöka svara på frågorna ;D
1. Moroten blir baara giftig om den ligger för länge så den hinner frysa rakt igenom. Men att ge morötter på vintern e inget problem 8 kaninen brukar ju vilja har moroten på en gång ;D )
Tror inte det är någon fara med andra grönsaker. Så de är ingenting att oroa sig för . Inte heller moroten :P
Såklart så ska man ta bort den om den ligger kvar dagen efter x'D
2. ja,det e klart den kan vara ute när det e frost ute. Menar snö är ju åxå kallt ^^ Kaninen kan väll springa lite om det tycker det blir kallt. Och den har ju päls för att klara kylan :P x'D
3. Kaninerna bor ju ute året om. så dom lägger ju vinter päls. Så han gräver sig nog ner i halmen när han tycker det är tillräckligt kallt för det =)
4. ungar upp till 8 månader ska väll ha fri tillgång till pellets om jag inte minns fel. Men äter han jäääätte mycket pellets per dag kan du dra ner på det. Och han äter hö + vatten efter behov : P
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#1: Ang fri tillgång så beror det lite på individ också.
Mina har aldrig fått fri tillgång överhuvudtaget, utan en bestämd mängd.
Med fri tillgång tänker jag på att skålen alltid är full, dygnet runt.
Skulle mina få så skulle de äta ihjäl sig.
Så mina ungar får ca 1-2dl fram till ungefär 4 månaders ålder.
Min hane som är 3 månader får ca 0,75dl/dag nu.
Han fick mer tidigare, men började få haka.
Kan tillägga att det är dvärgvädurar det handlar om i mitt fall. =)
Belgiska jätten jag hade fick större mängd mycket längre, då hon växte långsammare.
#2 ja det va så ja åxå menade. Kaninerna skulle rulla fram om man gav fri tillgång x'D Mina Dvv fick 6 dl / dag fram till 2 månader sen fick dom 1.5 dl var ! Som dom fortfarnade har . Egentligen skulle jag vilja ge Casper 1.5 och haylie 1 dl . Men dom bor i samma bur så blir liite svårt att dela upp maten ^^
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

1. Oftast så brukar ju kaniner äta upp grönsaker och liknande ganska snabbt och det är inga problem om det ligger kvar en stund, men om det ligger kvar väldigt länge så ska man givetvis ta bort det.
2. Du kan ha kaninen ute lika länge som annars även om det är frost, eventuellt så kan du ställa in en transportbur eller ett hus så kaninen kan gå undan ifall den vill ha det torrt under fötterna ;)
3. Jadå, ifall han börjar frysa väldigt mycket så går han säkert och lägger sig i bolådan. Har en hane som nästan alltid sitter uppe på sitt hus även när det är iskallt ute, kaniner har oftast tillräckligt tjock vinterpäls för att klara mycket kyla.
4.Hur mycket pellets äter han?
Om han vräker i sig kan du dra ner på pelletsen, men annars så tycker jag att du ska låta det vara.
the vanity, it becomes insanity

Det jag tänker på är om "grönt" som man plockar utomhus nu när det är frost är förstört eller om det fungerar bra som mat för kaninen.
Brukar ge pellets morgon och kväll, vet inte hur mycket det blir. Får nog börja mäta.