Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 2458 ggr
camilla85
0

Hur stort hus behöver ett dvärgvädur?

Ja som det står över så undra jag hur stort ett hus måste vara till en dvv? Tänkte kanske försöka göra ett själv. Hur stor öppning behövs och ska man behandla träet med nått? Något annat man ska tänka på om man gör själv förutom att använda sig av giftfria grejer så klart. Något träslag man kanske inte ska använda sig av eller så?

Zvintos
0

Svårt att säga hur stort huset ska vara, mer än att kaninen ska få plats både i huset och ovanpå taket.
Finns nämligen ingen lag som reglerar storleken på vanliga hus, men däremot på bolåda för dräktig hona.
Jag brukar dock använda dem måtten till mina vanliga hus och göra 2 av sidorna lite större;

35cm lång, 30cm djup och 25cm hög är måtten på mina.

Material att undvika är spånskiva, då det suger åt all fukt som en Svamp?.
Möjligen om man målar det riktigt noggrant, men det finns material som är bättre att använda.
Jag föredrar OSB-skivor.

Katti
0

Kaniner går sällan in i hus, de sitter bara på taket. I naturen har de ju hålor i marken, men till dessa finns det alltid flera utgångar. Annars skulle det var kört när minken kommer! Detta sitter i.

Mitt förslag är att bara ha hylla eller ännu hellre göra flera hyllor i olika nivåer för att det ska bli roligare.

camilla85
0

Några fler som har något att säga angående hus eller bara hyllor? Använder era kaniner hus eller ej?

Eidesdotter
0

Min kanin använder nästan bara hus med flera in-/utgångar.

När jag haft hus med bara en öppning har han mest använt det som toa-hus.

Men som sagt, allt med fler öppningar är 1 är superpoppis!

Köpte ett hörnhus med en dörröppning och två ramper upp till hustaket. Tog bort ramperna och vips hade huset 3 öppningar och han stortrivs i det. Tunnlar av olika slag och material är också jätteuppskattat.

camilla85
0

Tänkte faktiskt på att man kanske skulle göra ett hus med flera öppningar. Får se om jag ska göra ett eget eller vara slö och köpa ett. Men håller sig hus man köper fräscha när de är i trä eller måste man köpa nya då och då?

Zvintos
0

#5: Om man målar huset håller det sig fräschare mycket längre. =)
Sen val av material påverkar också, då vissa tål väta bättre.

camilla85
0

Men om man köper ett färdigt hus, vad ska man då titta efter? Jag har ingen aning om vilket material som är bra. Och vad kan man måla med som är giftfritt?

Zvintos
0

#7: Plywood och OSB är bra material.
Spånskivor är tex inte det.
Färdiga hus gillar jag inte, då de ofta är alldeles för dyra.
Köpte ett färdigt hus förut, som kostade 200kr.
Då hade jag lika gärna kunnat köpa mig en skiva själv och kunnat bygga 3-4 hus för samma kostnad.

Jag har målat mina med linoljefärg eller överbliven husfärg (vattenbaserat).

camilla85
0

Jo jag kan tänka mig att det bra mycket dyrare att köpa färdiga än att snickra ihop själv.

Får se hur jag gör, måste ner till svärfars jobb och kolla om det finns nå vettigt att göra husen av.

Brukar du limma eller bara spika ihop dem? Både och kanske?

Zvintos
0

#9: Jag skruvar ihop. =)

camilla85
0

Okej då vet jag. Tack för dina tips?.