Hur städar ni era burar?
Jag skulle väldigt gärna höra HUR ni städar era kaniners burar? :) Använder ni duschslangen, eller gör ni på något annats ätt? Använder ni någon fprm av medel eller bara varmt vatten? Plockar ni upp allt burmaterial (halm/spån/tidningar) med era bara händer, eller hur gör ni??
Kan vara bra med tips? som gör det hela än mer smidigt. ;)

Spade eller gummihandskar eller bara en plastpåse på handen. Har ju mina kaniner ute, så på vintern går det ju inte att spola ur dom, men sommartid är det utspolning med vattenslang och borsta lite med en borste.
Inneburar har jag till marsvinen, det är ungefär på samma sätt, fast om det har blivit mycket beläggning, brukar jag göra en ordentlig rengöring, vatten och ättika och låta det stå nån timme och sen borsta rent, då försvinner allt och buren blir som ny igen.
jag anväder kattspade el va nu de heter, å tar ut hennes kiss å najs hörna. Jag rensar ut hela buren när de behövs.. å jag kommer nog att använda en fuktig trasa nu när hon bor i sin utebur.. för att torka rent buren.. men hon får extra halm som hon kan byggabo å ev göra gångar av å de.. de gillar hon..
anväder en spade och tar sen lite hushållspapper och gör rent toan, ibland sköljer jag ur den helt men det är sällan
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Med en kattspade, har utebur så det funkar inte att spola den ;)
Toalådorna tömmer jag varje dag och sköljer i vatten.
Jag tar bort kisset varje dag med en liten "hand-spade" och hink. Vid behov rensar jag ur hela buren, och då brukar jag oftast ha skottkärran om det är många burar som ska städas ur. Jag brukar inte spola ur dem eftersom de bor inne i ett kaninhus, men det går om man skulle vilja.

Jag anvnder en spade som är till för att rensa kattlådan vet inte var de hete, Bajsspade? men det funkar bra. Jag tömer toaletten varje dag och vid beho rensar jag ut hela buren. Och om de börjar bli mycket beläggning någonstans så låter jag buren (ine bur) stå i ättika.
MVH Emsis Persson

jag gör som många andra ovan. rensar ut bajs och kiss varje dag och tar hela buren en gång i veckan.
använder mig av sån spade som man rensar kattlådor med jag med när jag tar ut kiss och bajs varje dag.
i samband med att jag byter i hela buren skurar/sköljer jag även ur den i duschen.

Jag har ju ute kaniner men med dom så städade jag förut varje dag men hinner inte med det längre.
så jag gör annars så att jag städar ut allt med hink och spade ca var 3-4:e dag och mellan dagarna lägger jag på lite halm om det är jättebajsigt. Lite som att "bädda"..
Förut när jag hade en kanin inne så tog jag en svart sopsäck och körde ner hela (jag hade en sån vanlig plastbur med galler) bottnen och rensade allt innehåll rätt ner i plastpåsen
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Mina franska vädurar är frigående innekaniner så till dem byter jag hela deras kattlåda varannan dag, diskar och fyller på ny toa-lätt. Har en kattspade som jag använder om det blir mycket blött och så, men det brukar räcka att byta hela varannan dag som sagt.
I uteburen byter jag i kattlådan lite mer sällan och lägger in nytt hö i resten av buren när det behövs. Kaninerna där ute är också helt rumsrena och använder bara toalådan med toa-lätt i. De små kaninpluttarna bajsar inte lika mycket som frassarna, därav mindre byten i deras toalåda.
tycker ni man ska ha någon plastmatta eller gummimatta ( typ en sån som man har i bilar) på burgolvet?? eller en metallbricka mee kanter som man bara kan skjutsa ut mee allt på ?
Okej berättar i steg ;)
- Tar ur alla grejer som ska vara kvar så som hus och toa och sånt.
- tar bort allt spån/halm/hö/bajs
- borstar golvet rent (sommar: tvättar ut med ättika och vatten)
- lägger in spån
- lägger in stora saker (hus/toa)
- lägger in pinnar och sånt.
Städar hela buren en gång i veckan och toan när det behövs :) Använder trädgårdshandskar nu på vintern när det är kallt, dem kan man skita ner om man vill ;)
Emma
först tar jag ut grejerna sen brukar jag rulla ihop allting och lägga i en ikea kasse, sen dushar jag buren i badkaret, torkar den noga och sen lägger i nya tidningar och nytt strö. ssen soppar jag golvet och så på balkongen där de bor.
Berättar steg för steg… har inomhusburar i en lägenhet.
- Tar ur alla grejer som ska vara kvar = huset, toalådan, stocken, tunneln.
- Tömmer toalådan
- Tar bort resten av burmaterialet
- Sopar och tar bort det sista
- Dammsugar kanterna och gallret på buren, så som päls och annat skit som sprätts iväg.
- Lägger in tidingar (eller mattor, har både och) i buren, lägger in spån i toalådan, lägger in halm på toalådan och hö i buren.
- lägger in huset, tunneln och stocken.
- KLART.
Jag skurar sällan burarna, jag skurar burarna på våren och sommaren, jag tar hem burarna hem till min mamma på landet och skurar dom utomhus med vattenslangen och tar lite såpa, ev. ättika och låter den torka över helgen och sen när jag ska hem tar jag hem dom igen och så är dom rena. Jag vill nämligen inte skura i min lägenhet, har knappt plats för det, om inte jag ska ner till källaren och skurar men vet inte om man får det. Så det får bli hemma på landet.
Utomhusburarna gör jag i princip samma sak men dom skurar jag väldigt sällan, det är så svårt att få ut vattnet från burarna…
- Tömma ur allt spån och halm i en svart sopsäck
- Duscha ur med duschslangen och tvätta med en gammal diskborste
- Torka ur
- Fylla på en massa nytt spån och sen bädda med lite halm

jag har tidningspapper under spånet, så jag viker ihop hela tidningen och får med mig allt spån, bajs och kiss. Sedan sopar jag upp resten av spånet och halmen. Har de kissat igenom så torkar jag med ett vått papper. Efter det lägger jag nytt tidningspapper, spån och halm:) klart!
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
Använder en spade när jag ska rensa hela buren. Och när det behövs sköljer jag buren. Men det brukar inte behövas varje gång.
Annars rensar jag toalådan ungefär varannan dag.

Har endast toalåda inne som jag byter varannan till var tredje dag. det slänger jag i sopsäck, tvättar sedan ur den i duschen och låter stå en stund.