Toaträning för vädursunge
För 5 dagar sedan fick vi hem vår dvärdvädursunge på 8 v. Vi har inte satt in toalådan i buren ännu efter att ha läst att kaninen först ska välja hörn. Men det knepiga är att han kissar och bajsar lite överallt i buren, inte i något speciellt hörn. Hur länge ska man vänta innan man sätter in toalådan i buren? (med lite bajs i har jag hört man ska ha så han förstår vad som gäller).
Jag ställde in den när vår var ca 9-10 veckor. Sen la jag bajs o kiss i den. Han använder den eller delen runt i alla fall.
Det där tycker jag låter dumt, jag har gett mina kaniner en toalåda direkt och de har fattat gallopen på en gång. Men då har inte mina kaniner bur utan är helt frigående.
Du kan göra så att du lägger in mattor om du har bur och bara ha tex toa-lätt (papperspellets) i toalådan (en kattlåda brukar vara mer inbjudande än en liten hörnlåda) och sedan ha hö i höhäck ovanför toalådan. Många kaniner tycker om att göra sina behov samtidigt som de smaskar hö.
Händer det olyckor utanför så är det bara att städa upp och lägga plupparna i toalådan. Välj en matta som är lätt att tvätta och ha några stycken så att du kan byta.
#2 bra idé med höhäcken. Vi skall köpa en kattlåda nu när vi får den stora buren snart. Vi har en tvåvånings nu och vår kissar och bajsar bara inne i "husrummet" där toalådan står.
#3 Japp och det fungerar. 
Lycka till med att toaträna din lilla plutt!

jag har lite samma problem. valdemar vägrar att gå på sin hörntoa och använder den istället som sovplats.
ställde då in en annan toa och lägger alla pluppar och allt kiss jag hittar där i men han går ändå inte i och gör sina behov utan skiftar nu mellan de två ställen som var tänkt som toalett att sova i och gör sina behov överallt förutom i ngn av dessa.
vet inte riktigt heller hur jag ska göra för att lära honom, har prövat med höhäcken ovanför osv. har dock spån i toaletterna kanske ska jag pröva annat bottenmaterial? dessutom verkar han alltid vilja ligga och slappa i den toalett som jag lagt in mest bajs och kiss i.
har väl hållt på såhär i ca två veckor nu utan minsta framsteg, ngn som har några tips??
#5 Bor han inne eller ute? Om han bor inne så kan du testa att ta bort allt annat bottenmaterial och lägga toa-lätt med lite hö på i toalådan, då blir den mer inbjudanade. Du kan ha matta i buren och sedan när han är helt rumsren så kan du ha halm eller annat på botten igen om du vill det.

#6 han bor inne men tillgång till en kompostgaller Hage. i hagen är det matta på golvet och i buren spån.
då ska jag alltså testa att lägga toa-lätt i toalådan. men måste jag verkligen ta bort spånet från buren?
när han är i hagen så håller han sig ganska bra till ett ställe på mattan och både kissar och bajsar där.
#7 Annars kan du ju ha hela buren som toa och ställa en extra kattlåda där han kissar och bajsar på mattan.
Så som Tessan säger har jag åt min Oliver. Hans bur är hans toa och hö-ätar-plats, utanför buren har han vatten, hus, matskålar osv. Och ett par toalådor för säkerhets skull.
(Men om det blir kaniner även i framtiden, efter Oliver, har jag tänkt prova att ha matta i buren och bara toalådor.)
Lycka till båda två!

#9 ja det vore ju bra men han är ju inte ute i hagen jämt så kan nog inte ställa vatten och matskålar ute i den men jag förstår vad du menar. han är ju dock mestadels av dygnet ute i hagen men vågar inte lämna han själv i den när jag inte är hemma.
jag föstår dock inte varför han helt sover på de två ställen i buren där jag lägger bajs och kiss i toa lådor….
men är det alltså bättre att jag ställer en toalåda ute i hagen och låter han kissa o bajsa som han vill?
#10 Varför kan han inte få vara i hagen jämt? 

#11 han bor inne så hagen är också inne samtidigt vill han gärna hoppa väldigt högt och om han då kommer ut när jag inte är hemma så finns det väldigt mkt som han kan bita i osv för att inte tala om sladdar och liknande.
planen är att han ska få gå fritt sen när jag har gjort "kanin säkert" och när han är någorlunda rumsren men just nu verkar inte den biten gå så bra :P
Jag ser ofta i djurbutiker att de kaniner som har toalådor med sand i (i detta fall vanlig fågelsand) nästan alltid använder dem som både toa och sovplats. Jag har tänkt mig att de gillar att sova i sådan sand, men jag vet inte om det stämmer.
En annan sak jag kommer att tänka på är att katter på utställning väldigt ofta väljer att ligga i sina toalådor! Men varför vet jag inte! Trygghet möjligen? Luktar mest som hemma i den nya och främmande miljön kanske? Skulle kunna stämma med både kaninerna i djuraffären och katterna på utställing.
Är Valdemar en unge som ganska nyss kommit till dig? I så fall skulle det kanske kunna vara en del av förklaringen? (Jag bara spånar vilt nu…!
)
#13 Sand i toalådorna? Det är ju inte alls bra om kaninen skulle få det i sig, blir klumpar i magen. Önskar att djuraffärerna kunde lära sig mer om djuren de säljer.

Kaninungar brukar ju inte kissa i ett hörn med en gång, men när dom blir äldre gör dom det, det tar väl bara olika lång tid för varje kanin. Så har det iaf gjort för mina. För en av mina började hon inte kissa i ett hörn förrens hon var 4 månader med en annan gjorde det redan vid 10 veckor.. :)
#15 Det där beror visst på hur mammakanin har vant sina ungar att göra, en kaninmamma som kissar/bajsar i ett hörn får ungar som också gör det från dag ett. 

# 13 jovisst är han en kanin som precis kommit till mig, eller ja för två-tre veckor sen på ett ungefär. skulle tro att han är mellan fyra och fem månader gammal. men det tar väl olika tid såklart, det är bara att kämpa och vara mer envis än han och lägga allt i lådan, tills han förstår/lär sig själv att det ska vara där =)
sen tänkte jag på tidningspapper, men det kanske inte är ngt bra bottenmaterial i en toalåda, det kanske inte ens är bra att ha hos en kanin överhuvudtaget?
#17 Oj, men är han så gammal så kan du kastrera honom bara kulorna har ramlat ner. En kastrerad hane luktar mindre och har mycket lättare att sköta toabestyren på ett ställe. 
Jag kastrerade min dvärhane när han var 5 månader och det gick jättebra!

#18 så det kan det som gör att han inte vill göra sin behov på ett ställe? måste man kastrera honom? vad finns det för nack-fördelar? blir hanar besvärligare okastrerade eller hur man ska säga?
#13 Jag har själv vanlig fågelsand i en av lådorna och i buren har jag en blandning av ett träbaserat kattströ och vanligt spån.
Kattströet är till och med klumpbildande. Jag var tveksam till det först, men blev övertalad av djuraffären och det funkar bra så vitt jag kan se. (Har haft det i något år nu.) Han äter varken fågelsanden eller ströet, däremot är jag helt övertygad om att han skulle hetsäta Toa-Lätt, eftersom han är galen i allt som har med papper att göra…!
Har funderingar på att byta ströet till samma märke men icke-klumpbildnande, men det är ju så attans praktiskt när man städar buren varje dag. Om jag märker att han börjar äta det byter jag definitivt.
Hade icke-klumpbildande lerbaserat strö i toalådan i början, för många år sedan, men det slutade jag snabbt med eftersom det dammade så att jag var orolig för hans luftvägar.
Vanlig sand (alltså motsvarande min fågelsand) tror jag inte är skadligt för dem på något vis, helt enkelt eftersom vilda kaniner får pälsen full av sand när de gräver sina hålor. (Vissa kolonier bor i sandbankar.)
#20 Okej, men bara han inte äter det så borde det ju vara lugnt. Lite skillnad på gamla gubbar och unga kaniner så… 
#21 Ska ändå leta efter den icke-klumpbildande sorten av samma märke jag har nu. Han kan ju bli lite senil och plötsligt börja äta den…? Vill vara på den säkra sidan!
TS: ursäkta OT-snacket!