Slagsmål, en bit av örat bortbitet.
I går tänkte jag försöka sätta ihop flera kaninhonor i en större bur, satte ett galler som skiljde av buren för att dom skulle få bekanta sig med varann. Men det som hände var att dom på nåt vis lyckades få bort gallret och när jag kom ut för att kolla så hade den ena honan fått en bit längst ut på örat bortbitet. Tvättade såret, men ska man bara låta det vara eller ska man sätta nåt sorts förband. Det är en dvärgvädur. Har förut satt ihop kaninhonor och det har alltid lyckats, men nu ska jag aldrig mer göra det, det blir en kanin i varje bur.
dumt att du gick därifrån, man ska ju altid vara med när man sätter ihop kaniner första gångerna tills de verkligen fungerar… tvätta örat bara.. de e väl ingen ide att försöka sätta bandage på el så… se till att de e rent, men pilla inte för mycket i de.. men andra här inne e ättre på det än jag…
Men som innan, gå aldrig ifrån när kaniner ska sättas ihop, samma sak om man bara ska göra en snabb sak. olyckor händer fort.. då e de lika bra att deme i sina burar nära varandra, men så att dem inte kommer åtmvaranda..

#1 Jo men det var ju så det var i och med att det var galler mellan, så kom dom ju inte åt varann, hur dom lyckades med att få bort det vet jag inte, för det satt fast jättehårt. Skulle aldrig sätta ihop kaniner utan att kolla till dom men jag var ju helt säker på att dom bara skulle kunna bekanta sig med varann med galler mellan.
inte alltid ett galler hjälper när man ska sätta ihop kaniner, efter som dem kan vara bra på att knuffa undan saker å de..
de märker ja på min kanin dvv hon e ganska stark när de gälelr att knuffa på saker, å sen kan hon göra sen lite å smal så hon kommer igenom saker å de.. så vill dem verkligen komma så kan dem de..
Men såret på öran kmr att läkas, men tvätta inte för mkt för då blir det värre.
Låt det självläka men du bör ha koll på det så att det inte bli värre och blir en infektion.
Hade en kanin som fick en bit av örat avbitet + att hon blev biten mitt i örat så att det var ett stort hål i örat. Allt läkte ihop av sig själv, man kunde nästan se hur det läkte ihop.
Kastanjegårdens Kaniner

Det verkar läka jättebra, nu syns bara ett litet jack i örat, känns som att det blivit mycket mindre bit som är borta, men det kan det ju inte vara. Men det känns skönt att det läker så snabbt.

Läka själv. Lägger du på något förband så kan du stänga luften ute vilket resulterar varbildning och rutten hud i dem flesta fall. Då blir såret med andra ord bara värre. Så är det på en sådan del som örat så är det bäst att bara låta det vara. Du kan hjälpa till att minska risk för infektion genom att tvätta 1-2ggr/dag med jodopax, det gör susen.
När jag var bortrest så tog min mamma hand om våra tåv dvv hanar och de var unga då, så de bodde tsm men de började bråka när mamma inte var hemma (de bodde inomhus) och då bet min dvv hane av 1/4 del av örat på min systers dvv hane, och det enda min mamma gjorde var att ta isär dom och sen lät hon det bara vara och det har inte hänt något med örat. Det här hände för 4 år sedan.