Farligt med kartong?
Jag har tidigare haft tomma toarullar som leksaker till kaninerna. Men nu har Gizmo börjat tycka att det är gott att äta det verkar det som. Eller han verkar tycka att det är en bra sysselsättning i alla fall.
Han har även hunnit tugga på kartongbiten jag satt upp vid buren för att skydda tapeterna mot kaninkiss. Och den måste jag ha kvar tills jag hittat något annat att sätta dit. Men när han är instängd i buren kan han inte få tag i den.
Så, är det farligt? för kaninerna att få i sig lite kartong?
Jag tror inte att det är farligt. Just kartonglådor och toarullar använder jättemånga som aktivering till sina kaniner. Men sedan beror det väl på om han bara smakar lite eller verkligen äter upp alltihop?

Pelle tuggar i kanterna på toarullar och han verkar inte ha tagit skada. Som #1 säger så är det nog inget farligt om de tuggar lite grand,
Lotta
---------------------
www.lottasullisar.se
Börjar kaninen tugga mer tycker jag att du ska ta bort toarullarna och kartongen. Är inte säker men om kaniner får i sig för mycket tror jag att de kan få förstoppning.
Han kanske tuggar för tuggandets skull? Ge honom några pinnar att tugga på, speciellt viktigt för kaniner som inte bor i burar av trä :)
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se
#1-#3
Han smakar lite för mycket tycker jag i alla fall. En gång så var halva toarullen borta. Så jag har redan tagit bort toarullarna.
#4 Jo det kan ju vara en smart grej :)
#5 Det finns flera kvistar i buren + ett hus av trä som de också brukar gnaga på. Så det är nog inte där problemet sitter.
Säger som de andra, ta bort och ge annat att tugga på om han vräker i sig av kartongen.
Min kanin är helt besatt av kartong.
Förr fick han ofta toarullar och hade kartonger att leka i, men jag fick sluta med det helt, för när han väl börjat äta finns det inget stopp! Resulterade i en kanin som blev helt ointresserad av hö och magen kom i olag, fick förstoppning ofta. Så han fick "kartong-avgiftas"…
Min mor hade en teori om att det var klistret i toarullarna som utövade en sådan oemotståndlig lockelse på honom, att han blev lite hög på det typ
, men jag tvivlar på det eftersom en vanlig kartong helt utan klister var minst lika god…!
#6 Okej, men det är nog bäst att ta bort torullar och kartong helt och hållet då.
#7 Mm, jag tog bort så fort jag såg att han verkligen börjat käka ordentligt av dom.
Haha ojojoj. Ja här är det samma, det spelar ingen roll vilken kartong det är.
#8 Yes. Har gjort det.
Jag tror inte det är farligt, men min kanin äter upp toarullarna jag ger henne..
Min kanin har aldrig fått förstoppning utav det!
#10 Är inte så bra om hon äter upp hela..
#10 Jag vågar inte chansa i alla fall. Vill inte att det ska bli problem. Det finns andra sätt att aktivera kaninerna också så det blir inga fler toarullar till mina bebisar.
#11 Jag tror och misstäker att gon äter upp dom :s
För den är iallafall borta, med det var ett tag sedan jag gav..
Om det är helt vanligt kartong utan tryck gör det inget egentligen om de käkar upp det. Egentligen skulle man själv kunna äta kartong om man ville det, det finns ingen smältbar näring i det bara ;)