Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 3354 ggr
Cagi
0

Digivande kaninhona

Min kaninhona är jättehungrig. Idag har hon fått 4 dl pellets. Hur mycket brukar ni ge? Vid 19.30 fick hon en dl och när jag var ute för en halvtimme sedan hade hon ätit upp allt och jag fyllde på igen, och jag lovar att imorgon bitti är hon jättehungrig igen….

Ungarna är två veckor och sex stycken….

barabys
0

Vad är det för ras? om det är en dvärgras låter det som väldigt mycket, speciellt eftersom ungarna knappt har börjat äta än..

Kaninungar ska inte ha helt fri tillgång, då lär dom inte sig äta av höet som är basfödan..

Jag har en dvärgvdurs hona med 5 ungar på 6 veckor. Sammanlagt får de runt 2,5-3 dl pellets / dag uppdelat på 2-3 portioner.. Samt brunar de få dela 2 morötter på morgonen och har alltid hö!

De flesta kaniner är väldigt glupska och kan äta hur mycket som helst, det är därför så många kelkaniner är feta!

Om det nu inte är någon jätteras tycker jag att du ska minska ner något..

Min dv.v hona får runt 0.7 dl nr hon inte har ungar.. Från att ungarna födds tills att de är 2-3 veckor får hon 1 dl/dag, och sedan ökar jag sakta lite beroende på hur många ungar det är.. När dom är runt 6-7 veckor räknar jag dom 0.5 dl/kanin!

Cagi
0

Nä, det är ingen jätteras. Hon har väl blivit väldigt glups då. Jag tycker själv att 4 dl till henne är jättemycket så jag ska nog skära ner en del :-)

LinneaJohaanson
0

Min dvärgvädurs hona har också 6 ungar på två veckor.
Hon får lite mer en en dl, kanske 1,75 eller så.
Är hon mer hungrig äter hon upp sitt hö! :)

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Kristall
0

När min dvvhona hade ungar fick hon ca 1 dl pellets, ~2 dl när ungarna blev större och själva åt av pelletsen, och ändå åts inte allt upp. Dock hade hon bara två ungar.

Men 4 dl låter mycket, tycker också du bör minska mängden lite. =)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Puma
0

Min Puma ger också di och jag tror att hon skulle kunna äta konstant om hon fick. Hon har åtta ungar som är nio dagar. På morgnarna slänger hon sig mot burgallret i hopp om något gott. är man inte tillräckligt snabb börjar hon klinka med matskålarna som tecken på att det är tomt, eller så börjar hon möblera om med toalådan, för då vet hon att jag kommer och öppnar buren som vi har inne vid vår matplats. Jag tror att hon fått två deciliter pellets ett tag nu … Innan hon var dräktig fick hon 0,5 dl per dag plus grönsaker och hö.

Lotta

Puma
0

Jag tänkte bara berätta att nu får vi ta och dra ner på Brittni Pumas pelletskonsumtion. När jag höll på med henne igår kväll märkte jag att hon minsann lagt på sig extra vikt. Max en deciliter om dagen blir det nu ett tag, men hon är så himla hungrig av sig. Smart är hon också. Vi har en korg i köket med kaninsakerna, bland annat pelletsburken som vi fyller på skålen ifrån. Igår kväll ställde hon sig mot korgkanten, lyckades fiska upp burken med tänderna samt få upp det lilla flipplocket, sedan fick hon tag i kanten så att hon fick loss hela locket och vips var middagen serverad. Det var intressant att observera henne och se hur hon löste det hela.

Sedan fick jag förstås avbryta frossandet …

TereseE
0

#6 Så gulligt! Glad