Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 3362 ggr
mimmi.k
1

HJÄLP angående spån och Toa-lätt!

Hej! Idag köpte jag min första påse Toa-lätt. Jag har tidigare haft spån. Men vad använder ni och rekomenderar? Vissa säger att Toa-lätt är bättre för att det suger upp kisset bättre medan andra säger att det är bättre med spån! Kan någon hjälpa mej?

Hopi
0

Jag har ute-kaniner och använder Toa-Lätt i deras toaletter. Det funkar jättebra! Spånet det fryser fast i plast-toan, så det var inte alls bra.. Toa-Lätt är perfekt tycker iaf jag! =)

mimmi.k
0

Tack för svaret… mina kaniner smakade på Toa-lätt för att det liknade pellets… men dem upptäckte snart att det inte var gott! hihi!

Hopi
0

hehe Nej det smakar nog inte så mycket! =)

Toa-Lätt har ju en till fördel mot spån; Det dammar inte!!! =)

mimmi.k
1

Ja! det har du rätt i!

Tina-A
0

Och det tar bort lukten bättre än spån är min erfarenheter. Vi använder toa-lätt i hela buren och i toaletten

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Matilda_91
0

Jag har också toalätt :D

mimmi.k
0

okej.. vad bra, för med spånet kunde det lukta bara efter några dagar när jag hade bytt nytt…

CarroS
0

men det som är nackdel med toalett är att kaninerna kan äta det och tro att det är pellets.. och det är väldigt svårsmällt så dom lätt får förstoppning

Hopi
0

#8; Tror inte dom äter det.. Kanske provsmakar men inte mer.. Så är det ju gjort av träfibrer, så det ska ju inte vara farligt.

Misafe
0

Jag har haft toalätt, men bytte tillbaka till spån, för jag tyckte att det luktade alldes för illa.. Nu luktar det inte alls med spn, men med toalätt luktade det så mycket att jag trodde att Pripps hade blivit könsmogen…

Hopi
0

#10; Konstigt..

Tina-A
0

#10: Ja, det där verkar väldigt ovanligt faktiskt. Underligt :) Men alla har ju olika erfarenheter, så är det

KajsaM
0

Jag har också Toa-Lätt :)

#10 Hampus är nu könsmogen och det luktar inte alls med Toa-lätt men men spån luktade det som F**. :)

Lotta_A
0

#10: Låter ju konsigt. Men det finns undantag för allt verkar det som.

Jag tycker att toa-lätt är bättre än spån. Det dammar inte och det sprätter inte runt så mycket eftersom det är tyngre än spån..

KajsaM
0

Precis LOTTA :) Hampus far ju ut och in i buren hela tiden och då är det 100 ggr bättre med Toa-Lätt =)

kalle-kanin
0

jag använder toa-lätt till min nymfparakit han bajsar hela tiden och sprätter frön och när han flyger runt i buren flyger det damm men allt bajs stannar kvar. otroligt nog stannar alla frön kvar (provade med sand en gång det var sand och bajs i hela rummet) så jag rekomenderar toa-lätt till burfåglar också

Clariiz
0

Jag har halm. När de bodde inne (kaninerna) hade jag ett lager på ca 3-5 cm spån på botten 5 cm på toa stället och ca 3-4 i resten av buren, på det hade jag sedan ca 5-7cm med halm. Funkade jätte bra och luktade inte alls. Mockade ut all skit och piss varanan till var 3:dje dag samt tömde allt och skurade 1-2ggr i veckan. Funkar jätte bra! NU bor dom ute i en "kaninbox" och har bara halm funkar toppen!

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#17 Har du någon bild på "kaninboxen"? :)

Lotta_A
0

Att ha sina kaniner i hästbox verkar ju typ vara det ultimata :) Nemne. det är ju så stort och inte så krångligt att byta i buren och sådär.

Bra att det fungerar med bara halm, men måste du inte skura golvet i boxen rätt ofta då? eftersom halm inte har så bra uppsugningsförmåga.?

Clariiz
0

# 19; Näe då har ett asa tjockt lager! men skurar väll då och då när det behövs!

#18; Faktiskt så har jag det! På kaeran! Ska lägga in dom på datan så kan jag lägga in dom här också!

Har på den lilla boxen också, där finns hö och halm nu då. Den stora boxen har en liten gång ut till en jätte stor Hage! som är typ 500*500cm. 5*5 meter MINST. Så stort har dom. Luckan är dock endst uppen på våren-hösten så det inte drar på vintern. ;) Å dom är bara 2 stycken extrasmå dvärgdvärg vädurar ;P pytte små kan jag säja trots dom är 6 mån nu snart.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#20 Ja lägg upp imr ;)

Tina-A
0

#20: Det låter jättestort! Ska bli kul att se

Clariiz
0

hehe kanske lägger upp snart! vänta några sekunder! ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lotta_A
0

:) kul med bilder

KajsaM
0

BILDER?!! ;)

Clariiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kommer nu då! Precis innan jag städae och sopade ute i kanin huset :P sorry det ser inte ut så egentligen haha Generad

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Ni får vänta på själv boxen måste byta plats på bilderna å lägga in dem rätt! vänta en sekund till! ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Väntar….

Clariiz
0

Boxen, Precis innan jag städade den, skurade väggarna bytte halm osv. ;P

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Denna kommentar har tagits bort.
Clariiz
0

Kaninerna, slänger alltid ner vatten flaskan på marken. har kommit på en bättre lösning efter det dära. URSÄKTA RÖRAN MKT FINARE I VERKLIGHETEN! Ser as skitigt ut nu ju!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Buren på ben ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Kväll när jag fotade en betes bur. den är jätte stor egentligen! typ dubbelt så stor som den ser ut att vara ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Ninerna

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

NU orkar jag inte mera! TÄNK PÅ ATT ALLT DETTA VAR PRECIS INNAN JAG HADE STORSTÄDNING! Skurade väggar, soppade bytte hamen osv.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Har du två honer elller en hane och en hona?

Grymt vad stort! Prec. din rasthage ;)

Clariiz
0

2 honor

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Okej ;)

Tina-A
0

Jag tycker det var jättefint! Den där plankan i #31: tänkte jag direkt *men tänk om dom ramlar?* Men det gör dom nog inte ;) Är nog bara jag som är lite höjdrädd iihihi

Clariiz
0

haha dom var lite osäkra först! Fast nu har dom den som leksak! upp å ner å upp å ner. De hoppar till och med upp på taket av den lilla "kojjan". Som är ca 50cm hög, sedan ner på plankan igen ;) dom är minsan lite tokiga dom dära! ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Hopi
0

Smart tips? kalle-kanin hade! Att ha Toa-Lätt till burfåglar! Det har jag aldrig tänkt på!

Lotta_A
0

Clariiz vad fint du hade! Och fina niner :) Det ser ju ut att gå fint med bara halm..

#41: Toa-lätt lär ju fungera till dom fleste små burdjur. :) Råttor, fåglar, möss, hamster och kanin.

Hopi
0

#42; Ja det går säkert bra! Hade ju till hamstern, men har inte alls tänkt på att det skulle funka till fåglarna! Man har ju inte "normalt" tex spån till fåglar..

KajsaM
0

Och katter :P

Matilda_91
0

OCH FISKAR!! näe, jag skojja bara ;)

Tina-A
0

#45: hahah, knäppgök ;)

Hopi
0

hehe NU är Matilda_91 på bra humör, det märks! hahaha Undrar vad det beror på! hehe. ;)

KajsaM
0

Jag har smittat henne… hahaha ;P

Hopi
0

hehe ja det har du säkert gjort! ;) Vi är nog snart smittade allihop här.. Vi får nog snart döpa om den här sidan till "kanin-flum.ifokus"

KajsaM
0

Hehe exakt :P

Tina-A
0

#49: Vilket bra namn! Hehe.. Får fråga killarna bakom iFokus vad dom tycker om det Oskyldig

KajsaM
0

Nja det kanske inte vi vågar ;D

Lotta_A
0

Kanin-flum.ifokus :) Jag tror seriöst att det behövs en sån sida! Så alla tokstollar här kan få flumma av sig lite :P

Clariiz
0

haha aa eller hur ???  !! Fast det kunde vara smart! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Hopi
0

Helt rätt! Det behövs! ;)