Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1166 ggr
Misafe
0

Kloklippning i djuraffär

Efter att ha gjort ytterligare ett försök till att klippa Pripps klor utan större framgång, tog jag beslutet att vi idag istället skulle åka till en djuraffär för att få klorna klippta. Dessutom tyckte jag att klorna var långa, så det fanns ingen annan utväg.. Min man åkte iväg med Pripps, och tyvärr fick han inte följa med in där de klippte klorna, så han såg inte alls hur man skulle göra.. Det spelar iofs ingen roll, för jag kan gärna betala 50:-/mån för att nån annan gör det.. Men det hade iallafall gått otroligt snabbt.. Nu är det en liten rädd Pripps som sitter i buren och skakar av rädsla.. Måste ha varit väldigt otäckt.. Har gett honom lite godsaker, så han ska känna sig lite bättre iallafall.. Och han verkar iallafall ha kommit lite till ro.. Så nu får han sitta där i fred och lugna ner sig lite..

myriis
0

Hum.. Man vet ju inte hur dem hanterar kaniner, eftersom ni inte fick se? Kanske alldeles för hårdhänta och vill inte att folk ska veta hur/vad dem gör..

Zvintos
0

Hm, konstigt att ni inte fick följa med. Fundersam
Här klipper de klorna på disken, så man kan se eller hjälpa till att hålla i kaninen själv. Men de brukar göra det jättebra och kaninerna bryr sig inte nämnvärt. De är lika pigga och alerta som innan.
Kostar 29kr/gång. Är väldigt billigt tycker jag, för jag klipper alla mina kaniner själv, utom 2. Så det blir ju bara ca 58kr för 2 kaniner ca var 3:e månad eller så. Glad

Misafe
0

Nej, det är en tanke som slog mig när min man berättade det.. Ska anlita ett annat ställe nästa gång, så får vi se hur de gör..

Aourora
0

va dåligt! Jag skulle aldrig låta någon annan klippa klorna på mina kaniner,urhs.

Hopi
0

Misafe; Funkar det inte om du och din man hjälps åt? En håller kaninen o den andra klipper? Det behövs ju bara klippas ytterst lite!

Misafe
0

Nej, vi har provat med alla möjliga sätt, men det går ta mig tusan inte.. Å det kan jag förstå, för hon som klippte klorna på honom idag sa också hon att han var "ryckig".. Om hon har lite problem som är van, hur ska det då inte vara för mig? *ler*

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Misafe: Har du testat att linda in honom i handduk när ni ska klippa klorna?
När jag klipper på mina, då brukar jag linda in dem i en handduk och "klämma fast" dem mellan mina knän. Då ligger de stilla minsann. Glad

Tina-A
0

#7: A girl's gotta do what a girl's gotta do!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Misafe
0

Jag tror att mycket också handlar om att Pripps kan känna att jag är osäker och lite rädd för att ta i honom för hårt.. Men som sagt, eftersom jag känner att jag inte klarar av det, så låter jag andra göra det åt mig för en liten peng.. Huvudsaken att det blir gjort..

Hopi
0

Misafe; Helt riktigt!!! Det är bättre att nån annan gör det nu, men så kan du ju försöka få vara med och se hur dom gör sen, så kan du lära dig! ;) Sen är det ju bra att "leka-nu-ska-vi-klippa-klorna", bara för att öva, fast man inte ska klippa! hehe. Träna kaninen på att ligga på rygg,Pilla o titta på klorna osv.

När jag klipper mina så ligger dom i knäet, och dom märker knappt att jag gjort nåt! hehe. Jag har ingen handduk utan dom tror nog bara att vi kelar! Räcka ut tungan

NinniH; Gu´va söööt bild! hehe.

[Eichan]
0

ojj vad dyrt det var att klippa klorna! Jag klipper mina kaniners klor själv, men den djurafären där vi brukar köpa pellets och så klipper för 20 kr. Jag klippte min grannes kanins klor och fick 20 kr av hennes mamma….

Lotta_A
0

#7: Jättesöt bild! :) Och det där med handuken fungerar faktiskt mycket bra! Våran kanin leah tycker inte alls om att bli buren och fasthållen, men med en handuk runt sig så kan hon inte sprattla så mycket :P

Iram
0

Klipper alla zooaffärer klor mot betalning?

Ibland blir jag bara så trött på att klippa på mina jättar. Nu har jag tre st som snart ska ställas ut och som behöver manikyr….Fundersam

Zebben
0

#7. Så där gör jag med min kanin, men hon måste ha grymma magmuskler för hon sätter sig upp direkt. Skrattande Enda kaninen som gjort så. Jäkla kanin. Jag kan klippa  klor på 25 hundar på jobbet men inte en 2kg (?) kanin.

Kan det ha att göra med min mycket fint inbäddad kanin"rädsla" då jag som liten växte upp med vår kanin Skutten (blev 12 år) som var aggressiv. Fundersam Vågar ta i kaninen naturligtvis och hantera henne, men klippa när hon sprattlar runt. Nä, där kryper min djupt begravda rädsla fram. Minns hur vår förra kanin högg. AJ! Aggressiva hundar är jag inte rädd för, men små söta kaniner. Hua Räcka ut tungan

Marre79
0

Jag åker till djuraffären o klipper klorna på fjollan. De är jätteduktiga o verkligen gosar med henna innan de börjar klippa, de gosar även efter klippningen…50:- tar de oxå o jag tycker att det är värt de pengarna!!!

Hopi
0

#14; hehe Det kan nog vara värre med en liten arg kanin hoho.. Fast det beror nog på vilka hundar man jämför med.. En rottweiler skulle jag aldrig våga klippa klorna på, det kan jag lova.. hua! Vad jobbar du med, zebben??

Clariiz
0

Min ena kanin är jätte enkel, hon ligger på rygg i knät, och hon är endå den som är lite skygg. Den andra som är modig hatar det. Hon sprattlar och sprattlar. Och ska inte ligga på rygg. Så henne håller jag liksom under armen och hon sitter i knitt knä, så håller man i tassen och klipper detta funkar bra och hon sprttlar nästan inget alls.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#7 Smart ;D men jag skulle vara tvungen att hålla hårt som F*n ;D

Men hitills så håller jag i Hampus och morfar klipper :) Gjorde det igår ;P

Tina-A
0

Molle är hur snäll som helst, men Leah avskyr det.

#13: Såvitt jag vet är det väldigt vanligt att zooaffärer klipper kaninklor för en liten peng!

myriis
0

Hehe, mamma klipper klorna på mina kaniner ;) Men ska börja göra det själv snart på Roxy iaf! Hon kan man lägga på rygg i knät :D Candy måste man virra in i en handduk, och inte säkert att det funkar då heller!!

Lotta_A
0

I "våran" djuraffär kostar det 100 kr att klippa klorna. 25 kr tassen :P

KajsaM
0

#21 Lät lite dyrt.. 25kr tass?..:D

Clariiz
0

KOstar det mkt i en djur affär?

Har det ganska bra, mina kaniner har rosa/genomskinliga klor så man ser pulpan (elr vad den heter) jätte tydligt. Värre på de kaniner med mörka klor. Eller?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Jo det är betydligt svårare med dom som har mörka klor ;) Och det hetr pulpan :P

Clariiz
0

Hade rätt ;) igen.. ;P 2 gången idag coolt tror jag har slagt mitt rekord ;D

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Frida-L
0

Vad gör man om man råkar klippa "i" pulpan så att det börjar blöda? Jag är alltid lika rädd att det ska hända.

Lotta_A
0

#26: Jadu. Om man råkar klippa i pulpan så är det ingen katastrof. Det gör naturligtvis ont på kaninen och det börjar blöda. Men det du ska göra är att badda med lite ljummet vatten tills det slutar blöda.

KajsaM
0

#26 Precis som Lotta säger så ta lite bomull och badda lite till det slutar :)

Hopi
0

Det finns även nåt att köpa på djuraffärerna, som stoppar blodet om man råkat klippa för mycket. Nåt pulver tror jag.

Klippte Dennis klor idag. Det gick så bra så. Han är lugn o fin! Inga problem. Han ligger på rygg först när jag tar baktassarna, sen sitter han i mitt knä, när jag klipper på framtassarna. Det gäller nog att man tränar dom mycket, liksom övar fast man inte ska klippa. ;)

Clariiz
0

japp det har jag gjort med mina, men den ena hatar att ligga på rygg.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Hopi
0

Ja, det är nog så att vissa INTE alls gillar att ligga på rygg…

Clariiz
0

nope, henne får man hålla på ett annat vis går inte å förklara ;P. man kanske kan ge dom nått å tugga på medan man klipper??

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Leah hade inga problem med att ligga på rygg när hon var liten, men nu tvärvägrar hon!

Även hört att om man klipper i pulpan så kan man stoppa blödningen med potatismjöl

Hopi
0

naw vad sööt Leah är!! ;)

Jag har oxå hört det där om potatismjöl!!! Det är ju smart! Sånt har man ju hemma ändå! =)

Lotta_A
0

Potatismjöl har inte jag hört, men det fungerar säkert :) Värsta bra!

Leah var minsan supersöt när hon var liten :)

Tina-A
0

#35: Det är hon nu meeed

KajsaM
0

SötLeah :)

Lotta_A
0

#36: haha. Jaa såklart