Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2079 ggr
[Manjana]
0

Äntligen kaninägare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår hämtade jag den här lilla plutten från karlskronaSkrattandeHan är född den 7:e Juni och en renrasig hermelin. En jättego liten kille, som redan idag kommer skuttandes till burdörren för att titta vad som händer ^^

[vretenskaniner]
0

Grattis! Riktigt söt! :D

[Manjana]
0

Tack Glad

MarHai
0

Grattis! :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[Manjana]
0

Tack ^^ Jag trodde inte att kaniner var så mysiga. Annars hade jag skaffat en för länge sen :P

Sisss
0

Grattis! Hur söt som helst ju :)

[Manjana]
0

Tack! Ja visst är han <3

[BonnieL]
0

Grattis!

[Manjana]
0

TacktackGlad

Någon som har tips? på hur man ska göra nu den första tiden? Ska man låta honom komma ut ur buren själv, eller kan man lyfta ut honom när han verkar lugn?

[BonnieL]
0

#8 Om han känner sig trygg kan du lyfta ut honom =)

[Manjana]
0

Ok :)

KaninEmma
0

Vad söt, grattis :D

// Emma :D

[Manjana]
0

Tack!Skrattande

Morotter
0

Grattis! Så söt han är. Ska själv åka och hämta vår kanin imorgon! Är så förväntansfull!

malin--a
0

gud vad söt :)

Ida94
0

Gud så söt, grattis :D

[Manjana]
0

Tack så mkt!

#13 Åh vad kul! Vad blir det för ras?

Tarja
0

Vilken sötnos! Grattis till honom :)

Ricko
0

Söt :)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Manjana]
0

Tack :)

malinroth
0

Grattis! En jättesöt liten kille! Har också en jättego liten hermelinkille :) Roligt att han verkar så go och nyfiken! Lycka till och hoppas ni får många roliga år tillsammans!

Rafflan
0

Nej men gud vad kul, grattis :D

[Manjana]
0

#20 Tack! Det hoppas jag medGlad Det enda han inte tycker om är att bli upplyft. Men det ordnar sig nog^^

#21 Tacktack Skrattande

Veero
0

Grattis :) Älskar hermelin tan :*

[Manjana]
0

Ja de är underbart fina Oskyldig

BJrabbit
0

Håller med om att hermelin tan är underbara. Och så söt han är, grattis!

[Manjana]
0

Tack!

Försökte precis lyfta upp honom, men han fick panik. Vad ska jag göra för att få honom och bli lugn? Han verkar inte särskilt van vid att bli buren =/

KaninHanna
0

Åh, vad söt!

Mvh Hanna

GabbiS87
0

#26 Min ena kanin är likadan, hon får panik och börjar skaka när man lyfter henn. Jag började med att bara klappa henne jättemycket när hon var i buren, pilla och peta på henne överallt så hon vande sig vid mina händer…. och sen när jag väl lyfter upp henne så tar jag i nackskinnet inte runt magen för det är hemskt läskigt! Ja så lyfter jag över henne i mitt knä och då får hon nånting gott att knapra på =)

Man får ju öva, dom kanske aldrig kommer tycka om att bli buren men det kan ju bli bättre =)

[Manjana]
0

#28 Ska prova att lyfta honom i nackskinnet nästa gångGlad Just nu sitter han och tjurar i sitt hus ^^ Hoppas att han inte tog illa upp nu xD

GabbiS87
0

#29 Gör det och se om det går bättre! Berätta hur det går!

Det är inte så lätt alla gånger. Min andra kanin Putte som också är hermelin, han är så liten att han nästan inte har något nackskinn!! Så det går inte att lyfta honom så, men som tur är är han absolut inte rädd för att bli buren heller =)

imsuchadiva
0

Så det blev "gått in i väggen"-kanin iaf ;D
Men han var faktiskt himla fin :) hur gick det med stamtavlan?

[Manjana]
0

#30 Vilket sätt tror du är bäst; att pyssla med honom, fastän han inte kommer fram av sig själv, eller att vänta tills han kommer fram och sen pyssla med honom? Det känns ju lite dumt att vänta på att han ska komma, tänk om han bestämmer sig för att aldrig komma, och så sitter man där och väntar^^ Hoppas du förstår vad jag menar, vet inte riktigt hur jag ska formulera mig :P

GabbiS87
0

#32 Ibland är det bättre att gå iväg en stund och sen komma tillbaka för då brukar dom vara ute igen… när jag sitter och väntar och lockar så kommer dom nästan aldrig ut =) eller prova att prassla med en påse, brukar funka ^^

[Manjana]
0

#31  Hon har varit medlem i kaninavelsföreningen, men aldrig registrerad uppfödare. Så det blev ingen stamtavla. Men det gör ingenting, som du sa kan jag ju gå på PET med honomFlört

[Manjana]
0

#32 Provade med påsen, han kom direkt^^ Sen sträckte han på sig och gäspade. Så himla söt! <3 Men så fort jag klappade honom sprang han in i huset igenFlört

GabbiS87
0

#35 Men då var han iaf nyfiken =) det är bra! Då kommer det nog bli bra bara du ger honom lite tid, om du fick hem honom igår så behöver han nog lite mer tid kan jag tro ^^

Lycka till!

[Manjana]
0

Tack :) Ja antagligen, men det är svårt att hålla fingrarna från honom ^^

Morotter
0

Vi ska hämta en liten dvärgvädurshane imorgon. Skrattande

Sweetienin
0

Grattis, vilken sötnos! :D

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

[Manjana]
0

#38 Härligt Skrattande Jag tog hand om en dvv en gång och han var så slö xD Hoppas att du får en pigg liten kanin^^

Kristall
0

Vad söt, grattis! =)

Dock föreslår jag att du byter höhäck, hade en liknande höhäck till en av mina förra kaniner och han sprang på något sätt in i den så att han fick ett sår i ryggen av en av hakarna… ):

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[Manjana]
0

Oj, ska göra det direkt. Han får väl ha höet på botten sålänge. Tack att du sa till!

GabbiS87
0

#37 Hihi ja det förstår jag =) så är det alltid i början!

spiritedaway
0

Vilken söt en :)

Zvintos
0

Vilken goding! ^^
Ang att han är ovan vid att bli lyft, så är det bara att öva.
Helt enkelt traggla in det så han blir van.
Sen kan det också vara sättet han blir lyft på.
Mina gillar att bli lyfta på olika sätt.
Vissa vill ha magen mot min kropp, andra vill ha ryggen mot min kropp och familjens hona kan man lyfta precis hur man vill.

När jag får hem ett nytt djur brukar jag mest sitta och prata med det vid buren och ha dörren öppen.
På så sätt vänjer sig djuret vid min röst, min doft och närvaro, samt får möjlighet att gå fram och utforska mig ifall h*n törs.

tinaLY
0

Åh så söt! (: roligt att du blivit kaninägare :D

[Manjana]
0

#46 Jag har haft många olika husdjur, undulater, akvarier, råttor, möss, och nu också gerbiler, men att jag aldrig tänkte på att ha kanin! De är ju så härliga! Skrattande

[Manjana]
0

Så, idag tog jag ut honom genom att lyfta honom i nackskinnet. Han sprattlade lite mindre och allt verkade bra, men när jag sedan skulle ta upp honom i nackskinnet igen för att bära honom till buren, tappade jag nästan greppet för att han har så lite skinn där. Han fick nog en liten schock, och har sprungit iväg till sitt hus så fort jag kom nära ryggen sen dess. Men jag har mutat lite med morot nu, så jag får hoppas på att han tycker om mig snart igen. Tungan ute Men egentligen tror jag bara han fjantar sig, för efter 2 minuter kommer han framskuttandes ur sitt hus igen^^

Qepta
0

Jättefin! Grattis :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Sashhi
0

Jag brukar mina nya kaniner vara ifred för det mesta första veckan, sedan börjar jag smått mata ur handen, klappa i buren osv. När kaninen känner sig helt trygg med det lyfter jag ut. Ska de ut i hagen men känner sig rädda i famnen är det bäst att börja med transportbur.

Not your mom, not your milk.

[Manjana]
0

Han är trygg när jag klappar honom i buren, och han kommer fram och nosar varenda gång. Skulle han visa rädsla i buren skulle jag aldrig ta ut honomGlad

tinaLY
0

Tyckr det är bra du vänjer din lilla kanin vid dig, så ni skapar ett band redan från första början (:

kaninsnobben78
0

hej vad sötnos  du har?   jag har lite tips  ge han lite morrot  med små bitar att lockar me  eller sitt vid buren  lite sund  så kommar han fram till dig

jag har köpt en ny kanin  så först   va han lite rädd  jag sitt ner vid buren  så komm min kanin fram  till mig ,nosar

[Manjana]
0

Hej allihopa!

Det börjar gå dåligt med min lilla sötnos. Just nu gillar han inte alls att jag klappar honom, vilket han gjorde i början. Han springer iväg hela tiden. Jag är rädd att om jag låter honom vara ifred några dagar att han bli ännu skyggare då… Det verkar som om jag har fått hem en liten kyckling ^^ Och jag som ville ha en tam kanin från allra första början. Men men, nu sitter jag här och funderar över om jag ska fortsätta att sätta mig framför buren och vänta på att han ska ta första steget, eller om jag verkligen bara ska ta ut honom och visa honom att det inte är något farligt med mig…

[Manjana]
0

Haha problemet verkar ha löst sig Skrattande Nyss hoppade han ut ur buren, och var otroligt tam när han sprang i mitt rum. Det verkar som om han bara inte gillar att bli klappad i buren :)

Pandy
0

Grattis, han är ju jättesöt!:D

[Manjana]
0

Tack Glad

kaninsnobben78
0

Grattis!!Skrattande sötnosen

[Manjana]
0

Tack!Skrattande

emms
0

Hur lyfter du honom i nackskinnet? Tar du bara i nackskinnet? För det gör hemskt ont på dem. Blodkärl går sönder och så. Det kanske är därför han inte tycker om när du klappar honom?

Ta ett tag runt bröstkorgen (inte magen) och ett under rumpan och håll honom mot dig. Annars kan du lägga honom på rygg i din famn. Det brukar ungar vara bekväma med. :) Tror det har med att dem ammar på liknande sätt :)

Emma

[Manjana]
0

#60 Märkte ju att han absolut inte gillade att lyftas i nackskinnet efter den där gången. Så nu lyfter jag honom genom att ta tag runt magen med den ena handen, precis bakom frambenen, och den andra under rumpan. Alltså som du säger^^ Funkar jättebra, bara jag tar det lugnt och försiktigt. Han är redan mkt lugnare :)

[Manjana]
0

Här kommer en ny bild på snyggingen <3

GabbiS87
0

#62 Han är verkligen jättefin! =) Hoppas han har blivit lite tamare nu?

KexChoklad
0

men gud man ska aldrig ta en kanin i nackskinnet!!

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Sjomoren
0

Vad fin han var, grattis :)

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

[Manjana]
0

#63 Ja han har blivit mkt tamareGlad

#64 Jag tar honom inte i nackskinnet längre efter den där gången.

#65 Tack! Skrattande

kaninsnobben78
0

man ska aldrigt  ta en kanin i öronen de många som tro de ska göra de  de få man abulut inte göra eller  kaninen få ont då

imsuchadiva
0

#67 Vem har sagt att någon tar kanine i öronen?

kaninsnobben78
0

det har granar sagt  jag känner  så få man inte göra  ta dom i öronen  är hämskt göra de

i förr gjorde man de med slakt kaniner inte nu det är förbjurden

KexChoklad
0

#69 jo men vad har det med tråden att göra ? :P

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Baralisah
0

Grattis! Skrattande

#62 - Vilken söt bild!

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus