Hjälp! Vad ska jag göra?
Min kompis har två kaniner, men hon har inte så bra hand med dom, och nu sa hon i att i vår skulle hon ta ungar på en av hennes kaniner…"/ Visst att hon får göra det, men nu är det så att jag tror inte att ungarna skulle ha det så bra;
* Hon bär kaninen i öronen och nackskinnet! Får ett skrattanfall och tappar kaninen i marken. Håller på och gör fel grejer o har kaninen på konstiga sätt.
*Kaninen kommer då vara över ett år
*Ger fi tillgång till pellets, fast den är mullig och ett år.
*Hon kan nästan ingenting, för det första inte om kaniner överhuvudtaget, ännu mindre om kaninungar
*Hon är inte så seriös och vill bara ha ungarna för att det är gulligt…
HJÄLP vad ska jag göra?! Snälla, jag vill bara kaninernas bästa, jag vill ju att kaninernas bästa, men asså om jag skulle anmäla till nån grej (vet inte riktigt var) men asså hon är ju min kompis… Tar jag det här för allvarligt? HJÄLP!

:O

Tycker inte du tar det för allvarligt, det är bra att du reagerar. Tycker det är hemskt att hon låter kaninen få fri tillgång när den är, som det låter då du skriver mullig, överviktig. Dem ska inte ha fri tillgång vid 1års ålder. Hö ska dem ha fri tillgång till, hur är det med höet? Hur har hon kaninerna, burar, mått, vindskydd, isolering osv?
#2 dom har en trixebur, jag vet inte riktigt hur stora dom är (kaninerna) så jag vet inte om den är lagom stor… De med höet vet jag faktiskt inte…. Trixieburar är väl inte så bra men tror när det snöar att dom har nåt slags vindskydd… Vet inte heller hur länge do mtar ut kaninerna. Dom har bara en bur, så jag vet inte var den andra honan ska ta vägen…

#3 Tycker det låter illa. Dem ska ju ha skydd för vind/regn och snö. Och inte enbart vid snö som det låter dem ha.

Trixiebur funkar väl, även om jag inte tycker det är nån bra bur. Det är väl ett bo där dom kan gå in.

#5 Men är boet isolerat? Har för mig en del klagar på det, eller så är det en annan bur jag förväxlat med ^^,

#6 Nej ingen isolering finns i dom burarna vad jag vet, man ska inte ha isolering.

Tycker den ungen är klart olämplig att ha djur!
Hon saknar fullständig MEDKÄNSLA samt EMPATI och INTRESSE för sina djur.
Önskvärt att djuren hade sålts till ett bättre liv.
Själv kan hon roa sig med trasdockor det passar henne bättre!
Marsvin 4-ever
.

#7 Tänkte på att huset ska ju vara isolerat från kyla.
Fråga din vän om hon är medveten att hennes hona riskerar att dö vid förlossningen.
Risken finns alltid och ökar när honan blir äldre, samt att övervikt ökar.
Så risken är faktiskt ärligt väldigt stor att allt inte går som det ska.
Troligen kommer hon få problem vid förlossningen, att ungar fastnar odyl.
Så är hon rädd om sin kanins liv, avstår hon definitivt parningen.
Skriv ner ALLA nackdelar med att ta kullar, bla det jag skrev ovan.
Sen kanske hon inte är medveten om att hon kan bli sittandes med osålda ungar.
Och när dessa blir könsmogna ska alla hanar ha en egen bur (gärna innan).
Så sitter hon med 5 hanar måste det till 5 nya burar.
Sen är det ju i princip djurplågeri att kaninerna bärs i öronen!
Nackskinnet är en sak, om man inte använder det och lyfter med, utan enbart för att få ett bättre tag.
Att enbart lyfta i nackskinnet är illa det med.
Och att tappa kaninerna kan gå riktigt illa.
Hade själv en hane som fick för sig att hoppa ur buren.
Det var ca 70cm ner till marken.
Han landade såpass illa att han bröt ryggen och fick avlivas på en gång…
Tänk då en kanin som landar illa från högre höjd…
Och för att avsluta tycker jag inte du tar det för allvarligt.
Tvärtom!

#9 Nej, man ska inte ha isolerade hus.
#9: Isolerat från kyla ja, men inte isolerat i sig.
Isolerat från kylan blir det ju när det är tätt och inte drar.
Och för det behövs ingen isolering. =)
#10 hon håller dom bara i nackskinnet (asså inte håller i armar och ben oxå)….:( Tycker faktiskt väldigt synd om hennes kaniner… Har iaf bestämt mig att berätta lite nackdelar och grejer för henne"/
Blev riktigt upprörd när jag läste detta. Vet att det är din vän (fast enligt mig är någon som bär en kanin i öronen aldrig någon vän) men du borde säga till henne.
Jag hade sagt att hon skulle ge blanka f-n i att ta ungar innan hon vet hur man ens bär en kanin. Säg till hennes föräldrar också om de inte vet om att hon gör så.
Lycka till!
Frida & Paulsson
Åh, jag blir så arg när jag läser om sådana personer som behandlar djur utom respekt.
Har själv varit med om nästan samma sak och det är så upprörande!
Mycket bra svar Ninni, håller fullständigt med dig!

#11 Syftade på att det endast skulle vara isolerat från kyla alltså utan isolering, formulerade mig nog lite fel ^^,