Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 616 ggr
KaninEmma
0

Är han fortfarande dubbelmanad?

Min kanin Taggen är en lejonhuvad kanin, dubbelmanad. Men nu har han fällt av och har knappt någon man kvar, är han fortfarande dubbelmanad? :)

// Emma :D

minkaninester
0

Är inte expert på sådant, men tror nästan inte att han är det?

Låter ett expert rätta mig ifall jag fel ;)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Linnet
0

Klart att han fortfarande är dubbelmanad om det är konstaterat att han är det, dvs. man ser det tydligt när dom är små och pälsen växer ut om dom är enkelmanade eller dubbelmanade. Ofta blir det så när dom blir större att dom fäller det mesta av manen.

Sara-D
0

Han är väll inte dubbelmanad då? jag hade en hane som dom sa var en dubbel mana,. sen så  fälde han av och hade intye mycket man kvar. så då frogade jag här i gen och dom sa enkel manad?Obestämd

niklin
0

Enligt min erfarenhet så fäller de flesta Lejonhuvade hanar av manen när de blir äldre, medans honorna tycks kunna behålla dem längre. Har troligen med hormoner (testosteron) att göra.

De äldre hanar jag sett med rejäl man kvar har varit djur med alldeles för mycket päls i övrigt. De ska ju vara normalpälsade på kroppen och bara ha 5-8 cm pälslängd på manen (nacke och bröst)…

Linnet
0

#3 Men om han är dubbelmanad så blir han ju inte enkelmanad bara för att han fäller av. Vet man att en kanin är dubbelmanad, dvs att uppfödaren sett det när pälsen växt ut, så är den ju dubbelmanad. Det finns dubbelmanade som bara har lite man, lika väl som det finns enkelmanade som är riktiga lurvbollar. Har nu en enkelmanad hona som är 5 månader, egen uppfödning, så jag vet att hon är enkelmanad. Hon är en riktig hårboll, var det ännu mer när hon var mindre och hade lång päls över hela kroppen och ansiktet, såg ut som en teddy. Nu har hon fällt av i ansiktet men har fortfarande lång päls på kroppen. Däremot går det aldrig att avgöra om en kanin är enkel eller dubbelmanad bara genom att se på hur mycket man den har. Hade även en dubbelmanad hane, som efter ett år knappt hade nån man alls kvar och han fick aldrig tillbaka den heller.

Är kaninen köpt hos en uppfödare så kan du nog lita på att den är dubbelmanad.

Kaneli
0

Betyder enkelmanad att kaninen har enkelt anlag för man (dvs Mm) och dubbelmanad att den har dubbla anlag (MM)? Eller det har bara att göra med hur den ser ut, om den har man bara kring ansiktet eller även kjol?

http://chagallskaniner.weebly.com

Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur

Linnet
0

Ja, enkelmanad har ett anlag för man Mm och debbelmanad har två MM, det har inget att göra med hur lite eller mycket man dom har.

Sara-D
0

#5 så om man har en teddy och den fäller av så har an fortfarand een teddy?:S eller hur menar du?´För den hane som jag hade då han var teddy sa uppfödaren. sen fällde han av och så frågade jag er här på kif så sa nu att han var en enkelmanad?

Linnet
0

Det är skillnad med en Teddy, en teddy får inte fälla sin teddypäls, då är den i stället en dubbelmanad lejon, ofta även kallad pekingteddy.

Det är en hel vetenskap detta med teddy och en del uppfödare blandar in lejon i teddyaveln.

Har själv en hane som har fällt av, han har teddy på pappans sida med lejonhuvad på mammans sida, detta gör att han inte är teddy utan dubbelmanad välpälsad lejon.

niklin
0

#8: Det finns ju ingen som vet hur genetiska anlagen för "teddy" ser ut och hur det ev. är kopplat till anlaget för man (M).

Har hört att "Teddy-anlagen" kanske har mer koppling och likhet med angorapäls än lejonman.

Linnet
0

#10 Intressant, har försökt få nån klarhet i detta med teddy, men har också förstått att ingen riktigt vet.

KaninEmma
0

Okej, tack för svaren. Så han är fortfarande dubbelmanad? =)

niklin
0

#12: Ja om han är dubbelmanad så är han dubbelmanad, generna kan inte ändras.

Sen om du fått fel uppgifter från början eller ej kan jag inte uttala mig om, men som sagt en kanins gener ändras inte, däremot kan dess utseende förändras.

KaninEmma
0

#13 Okej, tack :) Enligt uppfödaren är han dubbelmanad.