Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 6034 ggr
sabines
0

Tjuvparning mellan 2 syskon!

Jag har en teddyvädurs hane och min moster har systern till honom. Min moster med familj var på semester i några veckor då honan bodde hos mig. De båda kaninerna bodde i varsin bur och i olika rum, men på något vänster lyckades de ändå träffa varandra och honan har nu ungar.

De är renrasiga, men föräldrarna är ju syskon. Så det jag undrar över är hur man ska sälja ungarna! Skulle vara bra om jag fick veta lite om era åsikter. Om man ska ta fullpris, lite billigare, eller hur man ska göra!

Haztparken
0

Det finns faktiskt vissa som parar syskon med varandra, med mening då. T.ex. för att få fram nya teckningar eller så.

Tja asså du kanske kan ta något billigare. Och berätta för eventuella köpare hur dom kom till så dom vet =)

MH1994
0

det viktiga, tycker jag, är ju att köparen får veta att det är en syskon PARNING.

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

Zvintos
0

Jag skulle ta precis samma pris ändå, förutsatt att ungarna är friska.

Jag skulle personligen inte ha några problem med att köpa kanin som jag vet har besläktade kaniner i stammen.

Är den frisk är det ju säkrare att det troligen inte finns några defekter i linjen.

Flera uppfödare kan tex para nära besläktade kaniner just för att få veta ifall linjen bär på några defekter.
Gör den det, kommer det då att märkas och man kan då ta dessa ur aveln på en gång.
Händer inget, är det då mycket säkrare att dessa är fria från defekter.

Linnet
0

Du kan nog ta samma pris förutsatt att ungarna är friska, fast du kommer nog att få sälja dom till lägre pris ändå, inte pga syskonparningen utan för att det är höst och svårt att sälja kaninungar.

[BonnieL]
0

Instämmer med de andra, sålänge de är friska och pigga är det inget problem.

sabines
0

Okej! Tack alla så jättemycket för svaren! :) Dom är väldigt fina ungarna, och alla är helt friska utan den minsta lilla defekt. Informera köpare är en självklarhet för mig! Dock visste jag inte hur jag skulle göra med priset. Men det låter bra allt ni har sagt, och jag förstår även att det kan vara lite svårare att sälja nu vid denna årstiden.

Jag tänkte kanske lägga ut bilder här på de 3 små också så får vi se om det är någon som är intresserad. 7 veckor nu! :)

Ljusta
0

#6 Ja, lägg ut bilder :)

Ljustadalens kaningård

Tarja
0

#6 Lite ot här kanske, men vad heter föräldrarna och vilka färger är dem? Skrattande

TereseE
0

Håller med övriga, dvs fullt pris om de är friska på alla sätt och vis. Vll gärna se bilder på dina teddyvädursbebisar! Glad

sabines
0

Föräldrarna är Nattglittrets Idefix och Nattglittrets Indy! Idefix är svart wienertecknad (mer grå =P) och indy madagaskar tror jag. Har ganska svårt att se skillnad på just dom färgerna, madagaskar, japanteckningar och så, är inte så bra på det. Men kanske kan fixa någon bild även på mamman så kan ni hjälpa till!

sabines
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dålig bild, men här är mamman iaf och en av ungarna :)

sabines
0

Ena bebben! =)

sabines
0

Den andre!

sabines
0

Den tredje!

Alla 3 är pojkar kan jag tillägga :)

Inga jättebra bilder, men man ser ju lite iaf!

sabines
0

kom på att man kanske säger "svart-vit wienertecknad" inte bara svart wienertecknad?!

bilder på idefix och indys föräldrar finns även på nattglittretskaniner.se om någon vill se!

Zvintos
1

#15: Man säger enbart svart wienertecknad. =)
Det vita är ju wienerteckningen (det och ev blåa/melerade ögon).

KexChoklad
0

är det renrasiga ungar ? är dom tillsalu ?

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

TereseE
0

Shit, blev helt kär i den andra pojken -så himla söt! Kyss

sabines
0

Yes, helt renrasiga är dom. Dock är föräldrarna syskon, men helt friska är allihopa! :)

Och till salu ja!

sabines
0

#16: Ja okej, blev lite tveksam där ett tag när jag kollade hans härstamningsbevis. Men det är bra, då hade jag rätt från början :) Tack!

KexChoklad
0

du har PM ! :D

// Elin

sabines
0

#18: Ja, jag vet :) Han är helt underbar!! Han är lik sin far, fast ljusare, just nu iaf!

KexChoklad
0

Har skrivit ett medelande till dig :P

// Elin

Ljusta
0

Hur är deras öron? Föräldrarnas öron?

Söta var de <3

Ljustadalens kaningård

sabines
0

#24: Ja visst är de söta! :)

Pappans öron är skitfina, ligger där de ska! Mammans öron, det ena ligger och det andra vill inte riktigt vara där det ska!
Ungarna har jag inte själv träffat på två veckor ungefär för de bor hos min moster som har mammakanin. Men jag tänkte åka dit nu i helgen och kolla till dom så jag kan uppdatera det när jag vet lite mer! :)

Ljusta
0

#25 Gör det :)

Visst är Idefix och Indy efter Pysselgårdens Elliot och Sandbackens Ofelia? Och Ofelia är lejon, så då kan ungarna också fälla tyvärr.Rynkar på näsan Mamma och pappa kanin är inte över 1,5 år nu?

Ljustadalens kaningård

Jetaime
0

Tror att både föräldrna i detta fallet är lejon, kanske inte fällt av än. Kan dock inte säga helt säkert fören dom är 2 år. Men både Elliot och Ofelia (som #26 säger) är lejon.

Jag hade ena brorsan innan, Idol och han fick en kull med en teddyvädurs hona, där en av ungarna började fälla av innan någon av föräldrarna. Och när jag sökte runt på Idols stam visade det sig alla alla i hans släkt fällt av.

sabines
0

#26: Ja, de är dom! Men är inte Ofelia peking? Näe mamman och pappan är ungefär 1 år nu!

#27: Är elliot oxå lejon? Jag är fortfarande verkligen inte bra på att avgöra vad kaninerna har för pälstyp, bara bra jag får veta lite! Det ser du för att det finns andra lejon bak i hans stam oxå då, för elliot har väl inte fällt av så nu?

Ljusta
0

#28 Elliot kan nog fälla av också om han har lejon bakåt i stammen. En del fäller så sent som 1,5 -2 år.

"Peking" är egentligen ett annat ord för överpälsat lejon, så genetiskt sett så är hon lejon, och det är troligt att Elliot och ungarna blir det med. Många teddyuppfödare skriver "peking" för lejonhuvat och får då köparen att tro att de köpt en teddy med ett annat pälslag. Detta är dock fel då en "peking" alltid är ett lejon, teddy finns bara i ett pälslag-teddy.

Hoppas att ungarna blir sålda, de var jättesöta Kyss

Ljustadalens kaningård

Sjomoren
0

Jag säger så här:

Det finns skillnad på besläktade parningar, linjeavel är när man medvetet parar syskon eller mor/son och liknande. Gör man så får man med större säkerhet veta vilka anlag kaninen bär på. Samma sak om kaninen bär på några defekter så syns det vid linjeavel. Ett annat ord är Inavel men det är svårt att använda på kaniner då närbesläktade kaniner sällan får några problem.. Medans människor och hästar nästan alltid får defekter om föräldrarna är nära släkt.

Kaniner har så breda stammar och är "inavelståliga" så att ta bort ungar vid sånna hr tillfällen är i de flesta fall helt onödigt.

Men jag skulle nog ändå inte sälja dem till Avel om de inte får någon väldgt önskvärd färg, kroppsform eller annat användbart. Ska du sälja dem till avel får du informera köparen om att hon/han ska använda en helt obesläktad Hane eller Hona? till kaninen.

Lycka till! :)

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

sabines
0

#29: Ja okej. Jag har hört en massa olika saker hela tiden och jag är rätt ny med just teddyrasen, så som sagt är det bara bra att jag får veta lite mer!

Men ska man ändå räkna det som samma ras? eller byter de lixom ras efter vilken typ av päls de har? teddyvädur som har blivit lejonhuvad?

sabines
1

#30: Jo jag har faktiskt läst lite om detta nu när det blev på detta viset och jag har förstått att det för det mesta inte blir några fel på ungarna! Dom är jättefina, och egentligen vill jag bara att dom ska hitta ett bra hem såklart!

Mamman har ju lite dåliga öron och pälsen i släkten kanske inte verkar vara den bästa, då "mormor" är peking, eller som jag nu har fattat det, överpälsad lejon! Så Avel är nog inte det dom ska säljas för. I alla fall inte om man är väldigt inriktad på att få fram teddy!

Tack! :)

Sjomoren
0

Okej jag förstår :) pälstypen är det mest uppfödare som bryr sig om, speciellt uppfödare i teddyklubben som vill få rasen godkänd (=

Det har ju varit massor kring detta om att teddysarna fäller och vad jag lagt märke till är det bara uppfödare som är upprörda, för som kaninägare älskar man ju sin kanin lika mycket vare sig den har jämn pälslängd eller inte (= och utställning, men ingen som är intresserad av utställning skulle köpa en teddy då den inte lär bli godkänd än på ett tag, men vi får hoppas på att den en dag blir det :)

Hoppas du fått lite klarhet i det hela iallafall, och lycka till! du kan om inte annat annonsera om dem här (=

sabines
0

#33: Jadå, jag lär mig mer varje dag jag är inne och läser här, Det är ett jättebra forum verkligen!

Även fast jag gillar just teddypälsen, så skulle jag ju avguda min kanin minst lika mycket om han någon gång fällde av en del av den också!

Tänkte sätta ut annons på dom nu, fast vet inte vilket sida som är bäst, det kanske är här?! =)

Ljusta
0

#31 Teddy och lejonhuvad är inte samma ras, mer att det är olika pälslag. Teddyväduren försöker dock Teddyklubben att bli en egen ras och inte ett pälslag på Dvärgväduren. Är kaninen lejonhuvad i generna så är den det även då den ser ut som en teddy, dvs den byter inte "ras" utan är mer tex ett lejon som ser ut som en teddy (men det är ju svårt att veta hur kaninen kommer att se ut som vuxen om den är en blandras).

Angående att det bara är uppfödare som bryr sig om huruvida kaninen kommer att behålla sin päls eller inte stämmer absolut inte. Jag har tidigare varit "bara" en kaninägare som hade kanin endast för sällskap, och då min kanin fällde blev jag otroligt besviken. Jag hade skaffat teddy just på grund av hur de såg ut och ville ha en hellurvig kanin. Jag har hört mååånga sådana historier om besvikna folk, både från uppfödare men mest från privatpersoner. De som hör av sig till mig om kanin är nästan uteslutande personer som vill ha en garanterad teddy, annars kan man ju gå till en lejonuppfödare.

Problemet är ju värst med uppfödare som blandar och säljer avkommor som "teddy" trots att de inte är det. Bättre i såfall att vara ärlig och säga att kaninen troligen kommer att fälla, då lejongenen verkar vara den dominanta.

Ska du sälja dem så är det nog lättast här, och kanske på Blocket :)

Ljustadalens kaningård

sabines
0

#35: Jag förstår vad du menar med att man blir besviken. Såklart att jag skulle bli det jag med, om min kanin sedan fäller, men jag skulle fortfarande tycka om honom lika mycket för det!

Om jag ska sätta ut annons på dom, ska jag då skriva att det är teddy och att det finns chans att dom fäller?! För så som det ser ut nu så är ju Mormor lejon men morfar fortfarande teddy, och pappan med. Men jag vet inte riktigt hur det är mer bakåt i stammen.

Ursäkta att jag frågar mycket, men jag vill bara veta att jag gör på rätt sätt. Undrar också isåfall vad man skulle kunna ta för pris för dom. Har sett en del som säjler "peking" för 600, men eftersom peking då är lejonhuvad egentligen så vet jag inte riktigt vilket pris som passar! Är som sagt ny på detta! =)

Sjomoren
0

#35 jag kan inte säga att kaninägare blir ledsna över det då jag helt ärligt inte stött på någon som brytt sig, och det känns ju lite tröstande då jag inte kan vara 100% säker på att min C-kull är teddy då far, farmor & farfar är helteddy medans morfar är peking (lejon) och mormor teddy medans mamman kanske kommer att fälla av skulle mamman fälla av är det fortfarande ungefär 65% teddy i stammen och fäller hon inte av är det närmare 80% teddy i stammen och det är därför otroligt svårt att veta, när många av teddyvädurerna i Sverige inte är två år ännu..

[Caifeen]
0

Måste bara säga att ungen i #13 är den sötaste kaninen jag sett på länge! Kyss

sabines
0

#38: Visst är han fin?!
Han är dessutom till salu ;)

[Caifeen]
0

#39: Mååååste ha han! :D Har faktist funderat på att skaffa en teddydvv och har läst ganska mycket om pälsvård och jag tror jag klarar av det :) Ska nog tjata lite på pappa och se om transport kan lösas, jag bor i Dalarna. Haha, lite OT men .. Tungan ute

sabines
0

#40: Det som är "probemet" är kanske att hans mormor är lejonhuvad dvärgvädur och därför är det inte säkert att han kommer ha kvar sin päls hela livet, utan kanske fäller en del av den!

Men tjata på du, han är otroligt fin! :)

Denna kommentar har tagits bort.
[Caifeen]
0

#41: Det gör inget om han fäller av :)

sabines
0

#43: Då är det bara att kolla med dina föräldrar!!! :)

Har än så länge inte satt ut annons på någon utan dom så du är först!

Ljusta
0

#44 Det skulle finnas fler som du, som upplyser sina eventuella kaninköpare om att kaninen KAN fälla :) JÄTTEbra gjort! Och sälj som sagt inte ungarna som renrasiga Teddyvädurar, iom att de kan fälla. Hellre lejon som KAN vara teddy :)

För mig får folk gärna blanda pälslag bara man inte kallar sina ungar för det de inte är. Hamnar de trots allt i Avel sen och det står att kaninen är "ren teddy" så är det lätt att det kommer in lejon i teddyleden. Inte kul för oss uppfödare eller våra kaninöpare då man omedvetet lurat folk. Vet trots allt att det är många som vill ha en teddy om man köper en teddy, även om man självklart inte tycker mindre om kaninen för att den fäller :) Tycker kanske inte att den är lika fin bara…

Angående hur mycket man ska ta för sina kaniner så är det uppfödaren som bestämmer det. Får man kaninerna sålda för givet pris så har man rätt pris ;)

Ljustadalens kaningård

sabines
0

#45: Ja, för mig skulle det bara kännas dumt att göra på något annat sätt än att informera om hur läget faktiskt är! Man blir ju själv lite paff nu när man vet att ens egen lurvboll oxå kan fälla av, känns lite tråkigt kanske, men inget man kan göra något åt nu!