Tankar kring färgprojekt
Känner mig lite sugen på att börjar med ett litet färg-/teckningsprojekt på dvärgvädur.
Problemet är att jag har lite svårt för att bestämma mig.
Alla känns väldigt intressanta.
Så vill gärna höra era åsikter och tankar kring mina alternativ.
Problem man kan stöta på, tips? och råd osv.
Allt som gör att jag lättare kan bestämma mig sen.
Dessa är det jag funderar på;
- White zobel brun.
Finns redan på dvärgvädur, men inte särskilt många vad jag märkt.
- Rävröd
- Hotot
Just nu lutar det starkt åt att jag väljer både holländarteckning och hotot.
Men vill som sagt höra lite tankar kring alternativen.

Holländarteckning eller hotot tycker jag, hade varit grymt snygg på dvv =)
Kan du inte lägga upp bilder på de teckningar du nämnt?
Jag vet bara hur holländare ser ut nämligen =P
#3: Lade in länkar till allihopa. =)
tycker rävröd skulle va coolt;) men holländarteckning oxå!:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Räv röd skulle vart grymt om du kunde fixa el avla på el va nu de heter.. aldrig sett en sån färg å spec inte på nån dvv, dem andra e ju vanligt tycker ja… å ja skulle verkigen ha köpt en rävröd av dej i sånna fall..=) ;)
#6: Fast holländartecknat och hotot är precis lika ovanligt på dvärgvädur som rävröd är.
Vet att det finns några få som har holländartecknade dvärgvädurar som projekt, men absolut ingen som försöker få fram hotot tex.
White zobel brun finns knappt några uppfödare av i Sverige heller.
Så alla är mer eller mindre obefintliga på just dvärgväduren. =)
#7 hihi ok, men röd dvv skulle vara roligare att se men det ät upp till dig om Vilken färg? du vill satsa på ju ,9
hotot var coolt. fast jag tycker det är lite tråkigt med vita kaniner.
o holländare är jag svag för..
Lycka till med o bestämma dig ;D
Jag tycker hotot var grymt fint :D
Jag tycker att det är superroligt att du vill börja med ett nytt färgprojekt på dvärgväduren - you rock Ninni! 
Alla färger var verkligen supercharmiga men jag måste nog säga att jag skulle nog ha valt holländarteckningen.
Håller med #10, tycker Hotot är väldigt häftig :) Ser ju ut som om kaninen har eyeliner ;)
#11: Ja, jag känner att jag vill ha en lite mera utmaning.
Ett projekt som jag hoppas kommer bli väldigt givande. ^^
Är som sagt inne på holländarteckning och hotot.
Holländarteckning just för att jag vet att det finns några som redan håller på med det, och det blir då lättare att hjälpas åt.
Hotot för att jag kan använda de holländartecknade jag får fram i hollis-aveln, tillsammans med mantlat/brokat.
Sitter och funderar lite över antal avelsdjur, burplatser, färger osv.
Riktigt skoj faktiskt. ^^
Jag tycker White Zobel Brun. Men jag är en sådan människa som gillar zoblar^^. Tycker du ska anmända hjärnan istället för hjärtat. Jag är den som oftats använder hjärtat och sen blir det totalt fel med köpet.
Välj en färg som du tycker passar dig och din Avel. Vill du ha utmaning så väljer du ju en lite svårare ras men då måste man ju skaffa en massa djur eller om man väljer en ras som är ganska lätt men ändå en fin kanin att kolla på:)
Jag kanske inte är rätt person att svara eftersom jag gillar alla färger och alla djur så jag kommer nog ha ett zoo hemma hos mig när jag flyttat, haha.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#14: Hjärnan säger holländar+hotot.
Hjärtat säger både rävröd och holländar+hotot.
Fördelar med holländar+hotot är ju att några håller redan på med holländartecknat, så då kan vi ta hjälp utav varandra.
Plus att jag kan använda de som blir holländartecknade till båda teckningarna.
Rävröd vore visserligen oerhört kul.
Problemet blir ju vad jag gör med ungar som inte blir sålda, då vissa kan bli relativt stora (2-4kg) och kan då bli svårt att sälja till kel.
Så det projektet får jag ta i framtiden av olika anledningar.
White zobel bruna ska det väl inte vara några problem att få tag i? Hittar du inte white zobel bruna så är det väl bara att importera ett gäng kaniner från tex norge? Jag vet iaf en uppfödare som emellanåt brukar köra genom sverige - och som säkert kan leverera kaniner samtidigt.
Holländartecknat skulle väl i sig vara bra då du inte behöver ta fram alla avelsdjur själv, det finns ju andra uppfödare som håller på med detta. Då går det ju lätt att byta avelsdjur och komma sig snabbare framåt i aveln.
Tycker du ska ta hotot+ holländare då:) Är ju mycket lättare när man har någon som avlar på de.
Lycka till med valet!
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#16: När jag menar på att det inte finns så många, så menar jag ju givetvis i Sverige. =)
Importera är ju ett alternativ.
Det hade jag helt glömt bort när jag satt och funderade.
Då blev det genast mer intressant, då jag länge varit ruggigt förtjust i white zobel brun.
Och sen blir ju de andra uppfödarna här i Sverige lite hjälpta också.
Tror jag bara lyckades hitta 2st sådana.
Då blir det nog nästan White zobel brun.. ^^
Får lägga upp plan på hollis+hotot, samt white zobel brun och se vad det blir när det väl är dags.
Tack förresten för alla tankar och synpunkter. ^^
Om du är ute efter att importera white zobel bruna så kan jag tipsa dig om dessa uppfödare http://www.brooksidebunny.com/ . Dom brukar köra genom sverige ibland.
#20: Tackar, ska skriva upp adressen! =)
Jag tycker att White zobel brun var en riktigt fin färg! Skulle väl vara roligt att utveckla antalet dvv med den färgen då det redan finns några.
Är själv lite anti mot holländarteckning på andra kaniner än holländarna, men det är ju bara vad jag tycker.
Kastanjegårdens Kaniner

Håller med #22 om holländarteckningen!
Men rävröd hade varit grymt coolt! :D
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
eftersom jag är svag för holländar och hotot tycker jag nått av de!
// Matilda
Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin
rävröd helt klart :D
En sån skulle ja vilja ha :D
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#20: Du råkar inte veta några fler uppfödare med white zobel brun?
För hur jag än letar hittar jag inga, förutom just den du länkat till.
#26: För fler norska uppfödare så är det nog bäst att fråga på ett norskt kaninforum. Råkade bara känna till uppfödningen jag länkade till då den ena innehavaren tidigare bott & fött upp kaniner i finland.
http://www.danzaconlobos.com Föder upp dvv i bla white zobel brun. På hemsidan har hon nästan inte lagt till nån kanin, så för närmare information så bör du nog mejla. Hon bor då i finland.
Finns fler uppfödare i landet utav denna färg, kommer jag på fler seriösa uppfödningar så kan jag länka till hemsidan/skicka kontaktuppgifter.
#27: Okay, får maila och höra när det är dags att införskaffa.
Tack för hjälpen.
puttar lite för fler tankar och tips?. =)
Såhär tänker jag lite om dem olika alternativen.
White zobel brun; En teckning jag är riktigt förtjust i och vet att dvärgväduren gör sig bra i.
Fördelen är ju som sagt att den redan finns på dvärgväduren, om än väldigt få här i Sverige, vilket gör att det blir lättare och man slipper jobba med kropp och hela alltet.
Nackdelen är att jag har svårt att hitta uppfödare utomlands att importera ifrån, förutom några enstaka.
Rävröd; Tror det skulle vara en otroligt vacker färg på dvärgväduren!
Fördelen är att jag inte tror dessa skulle bli svårsålda när de väl börjar bli dvärgvädurslika.
Nackdelen är ju att det kan bli svårt att få sålt de som inte liknar dvärgvädurar, utan blir någonstans mittemellan.
Tänker då främst på första generationerna.
Holländarteckning; Vore också väldigt läckert på dvärgvädur.
Fördelen är att det redan finns några som håller på med att ta fram holländarteckning på dvärgvädur.
Då kan man ordna ett litet samarbeta och hjälpas åt med projektet.
Nackdel?
Tja, det kräver ju en del arbete.
Men det är ju charmen med ett projekt, att det faktiskt kräver arbete och noga planering.
Hotot; En riktigt häftig teckning!
Plus att jag är svag för vita (helt eller delvis) kaniner.
Fördelen är att jag kan använda de holländartecknade dvärgvädurarna jag får fram i holländaraveln, och sen para med mantlade/brokade dvärgvädurar.
Nackdelen är ju som alltid med vita kaniner, att de ska hållas rena ifall man lyckas få en lortgris.