Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 1174 ggr
Cagi
0

Matning och behandling av kaninbebisar

I morse var första gången jag såg att Charlotte var inne i huset och matade sina 4-dagarsbebisar.

På utvägen typ skuttar hon och sprätter med benen så ungarna släpper men ligger nu utspridda i buren, är det meningen att 4-dagars bebisar ska hitta tillbaka till sitt bo?

En kravlade in i huset på en gång men de andra hjälpte jag…..Men jag antar att egentligen borde mamman sköta om detta? Det är hennes fjärde kull och det känns som om det är tur att jag kan vara hennes betjänt….Tur att det inte var natt och jag låg och sov…..Jag oroar mig ju…..Vid vilken ålder kan jag sluta oroa mig? Klarar sig en 5-dagars bebis att kravla hem eller tillbaka till boet, klarar en bebis att ligga ensam i halmen utan att någon värmer den över natten.

Tur att det inte är så kallt ännu…..

Linnet
0

Mamman flyttar inte tillbaka ungar som kommit utanför boet. Har aldrig varit med om att ungarna hängt med så långt som ut i buren när honorna diat, men jag vet inte hur bra dom är på att hitta tillbaka till boet, det beror väl på hur långt ifrån dom har hamnat. Dom klarar inte att ligga ensam en natt utan bomaterial och syskon som värmer den.

Cagi
0

#1 När klarar de av det då? Att ligga ensam?Efter en vecka, två?… Bomaterial finns det gott om, halm alltså. 

Men man märker att de utvecklas snabbt, de har tredubblat sin storlek sen i måndags :-)

Linnet
0

Dom håller ju värmen just för att dom ligger tillsammans och under mammans päls och vid 5 dagar har dom ju inte fått så mycket päls själva. Normalt så ligger dom ju kvar i boet till dom är ca 2½ vecka innan dom börjar skutta omkring själva och även efter det så ligger dom ju tillsammans. Bor dom ute, så blir det ju kalla nätter, så jag vet inte hur snabbt dom klarar att hålla värmen själva.