HJÄLP! Kaniner som slåss!
Idag hade jag min nya kanin ute på golvet för första gången i hallen bakom kompostgaller.
Mina två andra Putte 6 månader(kastrerad) och Maya 4 månader, var på andra sidan gallret i vardagsrummet.
Plötsligt kommer båda fram och vill nosa på den nya lilla bäbisen, och PANG! Maya attackerar Putte så att pälsen ryker! Min pojkvän var först fram och särade på dom (jag var chockad) Dom har varit bästisar sen dag ett.
Vi tog in Putte i buren och väntade en stund sen provade vi att sätta in Maya där, samma sak hände igen!
1. Vad har vi gjort för fel?`
2. Varför gör dom så?
3. Måste vi sära på dom för alltid nu?
Tre burar känns ju inte kul…..
Maya har väl precis blivigt könsmogen? Kan ju hända att det går över men tills vidare tycker jag att du ska sära på dem (=
MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Jag har bara en liten fråga/misstanke, är det säkert att Maya är en tjej, och inte en kille?
#2 Säkert… nu när du frågar blir jag osäker för jag är ganska ny i den här världen… men ja när vi köpte henne visade tjejen hur det skulle se ut om det var en tjej. Och maya ser ut som en tjej =)
Det kan vara så också att "balansen" rubbades lite när det kom in en annan kanin på/såpass nära deras revir också, och att hon då gav sig på den enda hon kunde ge sig på.

Tror som #3, ibland så ändrar kaniner beteende när andra djur kommer in i deras "revir". Jag har till exempel en hane som börjat nosa och skvätta sen jag skaffade en annan hane, och det var över ett år sen. Tror faktiskt inte att det kommer gå över, lite märkligt då han aldrig reagerat så på tidigare kaniner.
Det kan ju hända att det går över och kaninerna går att ha tillsammans igen, men sålänge ni är osäkra bör ni ha dem åtskillda.
the vanity, it becomes insanity
#4+5 Ja det var nog så att hon inte visste vad hon skulle göra, så den enda utvägen var att bita putte…
Hur länge ska man vänta innan man testar igen tror ni?
Åh jag hoppas det kommer bli bra igen för annars måste nog någon av dem flytta… :(
Jag tror att det kan vara så som NinniH säger. Att Maya attackerade den som var närmast pga av att hon blev frustrerad över nykomlingen och inte visste hur hon skulle bete sig.
Det bästa är nog om ni börjar om från början med att bonda Maya och Putte på neutral mark och har den nya kaninen helt avskild från dem. Även genom kompostgaller kan de göra varandra väldigt illa.

Behövs tre burar då?
Kan du inte ha två stycken, en med Putte och Maya i och en till den lilla? Så länge i allafall tills du ser om de accepterar varandra.
Du kan ju alltid prova ett neutralt ställe där ingen av dom har varit när de träffas igen…eller bara ha dom i burar brevid varandra till att börja med :-)
Jag har haft en hona som aldrig kom överens med andra honor….
Men det handlar nog om revir samt att hon är 4 månader som de andra säger.
#7 Ja jag tänker absolut inte blanda in nykomlingen med putte och maya. Hade ju hoppats att dom skulle komma överens men kanske inte bo ihop liksom. Hade aldrig förväntad mig att dom skulle börja slåss!
Usch nu känns det inte bra här!
#8 Men det är ju inte honorna som inte kommer överens, det är ju Putte och Maya, då är det väl inte bra att ha dom i samma bur?
Just nu sitter dom i varsin.

Opps #10 Jag ber om ursäkt. Jag läste fel :-/ Jag trodde att det var honorna som slogs, nää då är det inte bra om de är i samma bur.
Glöm mitt råd!
För övrigt så skulle vi titta på putte om det blev något sår eller så… så min pojkvän höll i honom och kände lite på kroppen och hittade stället. Det var som en liten bula.
Då blev Putte sur igen, började sprattla så micke satte ner honom på golvet (ingen annan kanin i närheten) och då såg han jätte hotfull ut mot micke. Såg ut som han skulle attackera honom!!
Tror ni Putte kommer bli aggressiv mot oss nu?
#12: Det tror jag inte.
Han blev nog bara lite grinig över att det gjorde ont för tillfället.
Det brukar snabbt vara glömt.
#13 Okej då hoppas vi att han glömmer det… jag känner mig lite rädd just nu om jag ska vara ärlig! Det såg otroligt läskigt ut när dom flög på varann =/ Kanske löjligt att vara rädd för en kanin men…..

#14 Det är inte ett dugg löjligt att ha respekt för en kanin. De har ju faktiskt rätt rejäla tänder och klor att slåss med. Men jag tror nog att din Putte bara är lite skärrad ikväll.
Hoppas det kommer att gå bra!
"You just have to belive…"
#15 nej precis… dom kan ju faktiskt skada både varann och mig. så det är ju lite läskigt!
Idag hände samma sak hemma hos mig. Daisy gav sig på Diezel här på morgonen så nu har jag skiljt dem åt. Hon måste ha blivit könsmogen, känns väldigt tidigt med tanke på att hon bara är 12 veckor gammal och fransk vädur. De brukar bli könsmogna mycket senare än små kaniner.
Inte kul alls, så nu blir det att ha två skiljda kaniner inomhus i väntan på att hon blivit så pass gammal att jag kan kastrera henne också. Ingen bra morgon för mig… 
#17 nej! vad jobbigt! knäppt att det hände dagen efter hos dig :S
Jaha så om du kastrerar henne kommer det bli bättre?
Ingen bra dag för mig igår eller idag, fy jobbigt det här!
Hur länge tror ni man ska vänta innan man låter dom nosa på varann igen? På varsin sida om galler alltså..

Usch det låter inget vidare med sammanslagning av kaniner? 
Skall ju snart försöka sammanföra Flippen med Blåeld.
Men jag funderar över #8 förslag med burar intill varandra, är det verkligen så lyckat?
Kaniner är ju oerhört revirstarka, och vad jag märkt under tiden som jag väntar ut Blåelds kastreringstid som ev fertil, så upplever jag att detta med burkontakt snarare triggar till hets? Jag har helt lagt ner det och väntar ut tiden för att dom sen kan få träffas neutralt.
Hoppas innerligt att det löser sig för TS.
Marsvin 4-ever
.
#20 Alltså sammanslagningen mellan min kaniner gick ju jättebra, dom har bott med varann i över en månad och verkat älska varann, tvättat och pussats hela tiden =) Men det här som hände beror nog på att den nya kaniner kom hit…..
Så låt inte det här avskräcka dig! Det kommer säkert gå bra för dig :)
#20 Jag tror också som du säger att det mer triggar till revirbråk än underlättar att ha två kaniner i burarna bredvid varandra. Tror dock att det underlättar väldigt mycket om man kastrerar både hanen och honan, då finns det ju inga hormoner som kan spela in.
Jag satte ihop Diezel och Daisy igen nu på kvällen och då började Diezel putsa lilltjejen direkt. Så det kanske ordnar sig för frassekompisarna ändå. 
Du kanske kan testa att sätta ihop dina igen också?
#24 Hur pass mycket slogs dom innan då? Var det liksom non stop eller slutade dom efter en stund?
Vad skönt att det ordnade sig för dig!
Jag ska nog vänta lite innan jag testar igen… Putte är fortfarande inte riktigt sig själv..
#25 Att han inte är sig själv kanske beror på att han inte får vara med sin kompis också? :)
#25 Jag var i vardagsrummet och hörde att det rasslade till i köket så jag sprang dit och då jagade Daisy efter Diezel. Det kanske inte var så alvarligt, men jag blev väldigt rädd.
Ska försöka ha dem ihop nu i alla fall, men kommer ha koll på dem. Daisy har varit instängd i badrummet idag och det var inte populärt. Det bästa är ju om de får skutta fritt tillsammans i hela lägenheten.
#26 Ja det kan ju såklart bero på det också, eller att hans kompis attackerade honom så han är chockad och undrade vad som hände…
Svårt att veta eftersom dom inte kan prata ^^
Kom på en sak, du kanske kan testa att bonda din nya kaninhona med din kastrerade hane istället?
#29 Ja jag har tänkt så också faktiskt… men då kanske det blir ännu mera kalabalik…? Jag vet inte riktigt. Jag vill ju kunna ha dom lösa ute och den ena buren står på golvet så då kommer dom ju se varann… risk för att det blir bråk tror jag. Vet inte vilka som med största sannorlikhet skulle bråka men…..
Nyss fick dom nosa på varann genom kompostgallret, och det gick faktiskt bra. Maya ville bli putsad/pussad såg man ^^ Men jag vet inte om jag vågar sätta in dom i sin gemensamma bur ännu?
Jag tror att jag har bestämt mig för att bara behålla en hona, eller bara behålla Putte…. men svårt beslut! Jag känner mig bara hjälplös!
#27 Oj jag såg ditt svar nu =) Jaha så dom bet inte varann eller något sånt ? För Maya bet verkligen Putte ordentligt!! Var små pälstussar på hela golvet innan vi fick tag i dom…..
Hehe nä instängd i badrummet lät inte kul! Maya är i en liten kompostgallerhage á ca 1x1 meter. Inte heller så poppis :(
#31 Vi har ett ganska stort badrum så storleken var det inget fel på, men hon var inte glad över att vara instängd. Van att ha hela lägenheten att skutta runt på ju. 
Känn efter vad som känns bäst för dig. Jag skulle tro att ett stabilt par utan andra kaniner i närheten fungerar bäst. Jag tänkte mest på om Putte blivit så skrämd av Maya att han skulle trivas bättre med din andra kaninhona. Då får han ju fortfarande sälskap.
Förstår att du är orolig, det var jag också trots att inte mina rök ihop så illa som dina gjorde. Man är ju rädd om sina älsklingar. 
#32 Faran är över! Iaf som det ser ut nu =) Dom fick ju nosa på varann tidigare på eftermiddagen och nu för en stund sen provade jag att ta med putte in till maya i kompostgallerhagen, jag satte mig där mitt i så jag kunde rycka in. Men ingenting hände, dom nosade som vanligt och Maya ville bli putsad.
Så nu är dom tillbaka i sin bur igen! Som om ingenting har hänt :) Djur är ju lustiga.. Det enda negativa är att Putte har börjat försöka para sig med Maya nu igen, precis som i början.
Men det får man väl ta, han slutar nog med det snart.
Jag tror också att det funkar bäst utan den nya honan i närheten, så nu måste jag lista ut hur jag ska göra med henne. Ville ju gärna ha en vit bö men inte om det ska bli fight över henne.
Vi bor ju i en etta så kan inte hålla henne i ett eget rum heller…… Några förslag?
#33 Är hon van att vara inne? Annars kanske ni har balkong och kan bygga en riktigt stor året-runt-bur där? Men bara om hon är van att vara ute innan hon kom till dig, annars är det för kallt att sätta ut henne nu.
Vi bor i en 2:a och har stor balkong, annars skulle det aldrig fungera för oss att ha fyra kaniner. Men då är ju planen två tillsammans inne och två tillsammans ute (när lilla hanen är kastrerad).
#34 Hon bodde ute nu faktiskt, men vi har en minimal balkong också så en riktigt stor bur skulle det inte bli. Men jag har nog accepterat läget att jag inte kan ha kvar henne….

Men varför inte bygga en bur som är kombinerad bur/bord/bänk att ha på balkongen?
Har man en begränsad yta så är det ju inte lätt att "knöka" in en kaninbur. Men man kan ju göra en "kompott", typ bygga buren så att den även kan nyttjas som bord eller blomsterbänk.
Marsvin 4-ever
.

Sen har det funkat att sätta ihop kaniner om man byter bur med dem.
Dvs, t.ex maja och putte byter bur i 1-2 timmar och sen byter ni tillbaka sen. Då kommer Maja att sitta i Puttes bur dessa timmar och få i sig hans lukt och vänja sig vid den och detsamma med Putte, sen sätter du ihop dem. Kan vara så att dem måste vänja om sig när det kommit in en nykomling. En del gånger är det så.
Bara ett tips?, detta har fungerat alla gånger när jag gjort det. Det är ett väldigt bra fungerande sätt och mindre riskabelt än att sätta ihop dem direkt eftersom dem inte fått vänja sig vid varandras lukter innan och kan då reagera aggressivt.
Hur stor är eran balkong? Ni kan ju göra så att ni bygger buren på plats och gör den stor som utrymmet tillåter. Men känner ni att ni inte kan behålla den nya kaninen så förstår jag er då också, inte lätt att bo med flera kaniner på liten yta.
#37 Putte och Maya är vänner igen :-) och det var precis så vi gjorde i början att dom fick byta burar med varann, så det vet jag att det funkar.
#38 Jag vet inte hur stor den är, men först skulle vi vara tvugna att bygga ett golv eller nånting för det är världens glipa mellan golv och räcket. Sen har vi väldigt lågt räcke så det skulle hon kunna hoppa över, så ett nät där då. Och sen bygga själva buren. Dörröppningen är 47 cm smal så om vi skulle flytta måste vi ta sönder buren igen.
Ja det går ju men känns krångligt, jag ska försöka sälja lillskutt innan jag blir för fäst vid henne.
Du känner ingen som vill ha ett litet spöke?

Skönt att Putte och Maya fungerar tillsammans igen!
the vanity, it becomes insanity
#40 Ja det är verkligen en stor lättnad =) dom verkade ha saknat varann faktiskt. sötnosar!
Härligt att Maya och Putte är kompisar igen! 
Du kanske kan höra med uppfödaren om hon kan ta tillbaka Pärla eftersom du haft henne så himla kort tid?
#42 Jag har faktiskt mejlat henne om det så vi får se vad hon säger =)