matvanor - livsviktigt
Hej
Mina kaniner har tidigare varit bortskämda med pellets. De har alltid haft fri tillgång till hö men aldrig ätit det. Jag har lyckats vänja dem vid morötter och kvistar med blad från träd och buskar. Jag vill få dem att äta hö men de vill inte utan äter istället gräs när de är hungriga. Ska jag skäta ner på blad&morötter och se om de blir så hungriga att de äter hö? Hur får jag dem att börja äta hö? hjälp mig
Är det hö du använder fräscht och bra så är det väl okej att dra ner på annat med förhoppning om att de går över till höet istället. Har du testat olika hö till dem? Det kan ju skilja ganska mycket på hö beroende på kvalitet och hur det förvarats osv…
Antar också att tänderna är okej på dem om de nu klarar av att gnaga på kvistar osv, annars är det ju ibland ett tecken på bettfel om de inte äter hö.
Dag 2:
Har nu testat med nytt och dyrt hö som luktar så gott att jag själv skulle kunna äta det. De är hungriga och springer mor mig när jag kommer i förhoppning att de ska få blad. När jag skjutar hö till dem så luktar de bara på det och ser ut att bli besvikna. Eftersom de är hungriga äter de istället gräset i trädgården. Ska jag vänta? Ska jag ge dem blad? värre än småbarn…

Prova att blötlägga höet då. Duscha av det alltså, men skaka av det ordentligt innan du lägger in det till dom.
Marsvin 4-ever
.
När gräset tar slut så blir de ju tvugna att äta hö, men du kanske skulle försöka dra ner på gräset redan nu så de blir mer sugna på höet… Är de okej i magen annars även utan att äta höet?
Det blir lite problematiskt att ta bort gräset eftersom de lever utomhus på gräsmattan. Men jag kan kanske begränsa dem tillfälligt för att se vad som händer om de verkligen inte har något annat val.
Ska testa med att duscha det lyxiga höet också.
De verkar inte vara helt okej i magen ty de har visat symptom på trumsjuka och jag ger dem läkemedlet minifom mot gasbildning.
Men jag undrar ändå om det inte borde räcka med enbart gräs och inget hö. Var ska en vildkanin få tag på hö?
Flera av våra kaniner har aldrig brytt sig om höet speciellt, medan de andra älskar det. Så jag antar att det inte är nåt fel på det, de andra äter ju. Måste kaniner äta hö? Om de inte gillar det så kan väl det vara okej? Mina äter pellets och grönt istället.

#5 Nu är ju inte jag rätt person att svara här, men våra tamkaniner kan ha ett annat behov av ströfoder än vad deras vilda släktingar har.
Alltså tarmsystemet på tam/vild kaniner kan vara olika.
Men som sagt jag kan ha fel?
Marsvin 4-ever
.
#5 Kan du inte göra så att du låter bli att flytta rasthagarna så de hinner äta upp gräset? Då borde de äta sitt hö istället. Alla tamkaniner behöver hö för att må bra i magen. 
Jag skulle tipsa dig att dra ner på morötterna.
Min kanin behövde lägga om kosten av medicinska skäl. Jag tog bort alla morötter, majs, det mesta av broccoli/blomkål osv och gav istället blast och bladgrönsaker. Allt "kolhydratpackat" togs bort eller ransonerades.
Han var helt förtvivlad i början (jag gjorde det onödigt snabbt, gör inte det! Långsam övergång!) och hade värsta kolhydrat-abstinensen, men ganska snart hände något. Han började uppskatta de grönare och magrare maten och framför allt började han äta hö!
Han hade aldrig varit så jätteintresserad av sitt hö tidigare, men sedan jag tog bort "kalori-bomberna" (oj, vad jag pluggade näringstabeller ett tag…!) så blev hö superpoppis!
Han äter lugnt 3 ggr så mycket hö idag som innan jag tog bort alla morötter. (Små morotsbitar ger jag som godis idag.)
Att dina äter gräs är ju ändå ganska bra i grund och botten, om det inte är gräsmatta med bara ett eller ett par grässlag förstås. Svårt att dra ner på det när de bor mitt i maten också. Kanske kan ställa rasthagarna på platser nästan utan gräs? Lite jord, lite sand och bara lite gräs?
Jag tror att bra hö är den viktigaste grunden för att en kanin ska leva ett långt och friskt liv. Fiber är kaninens magmotor.