Avels råd till oerfarna!
Hej på er, jag vill bara förmedla att man inte ska para kaninerna på Hösten! Svaga ungar hat mycket störra chans att dö om dem inte får chans till färskt gräs och solljus. För kaninernas eget bästa, para på våren!
Min kompis råkade av misstag släppa in en hane till sin hona i december förra året. Det föddes 6 st ungar, 4 av dom dog helt utan anledning. Min andra kompis släckting fick ungar i januari vilket ledde till att 3 st dog.
Visst, det är många små liv som ofta dör när dom föds lr innan, men dom har så mycket större chans när dom föds in i en varm värld.
Det var ett ganska bra råd, men det går ju faktiskt att para på hösten ;) En av mina kompisar parade sin kanin i November och alla fem ungarna överlevde!
Tack för rådet :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sen kan jag också känna att det är en viss naturlig "ur-rensning" i detta att de svagaste dog. Det gynnar faktiskt inte alls kaninen som art att svagare individer får överleva och kanske föra sina gener vidare. Men det är mest gynnsamt att ta vår och sommarkullar, det är helt klart. Särskilt om man som jag håller på med stora kaniner som behöver massor med rätt sorts näring för att bli maximalt välväxta. Därför tänker jag också vänta med att para tills månadsskiftet januari-februari.
Å andra sidan är min fina stora avelshona själv född i november….
Jupp, och sen det där med att kaninungarna behöver massa färskt gräs..
Det är ju inte bra att bara proppa i den massa gräs, utan ungarna måste vänjas försiktigt. Det finns ingen känsligare mage än den hos en liten kaninunge.
Mina kaninungar får inte smaka gräs förrns de är 3-4 veckor, och då bara någon nypa.
Precis som Ninnih säger måste man ta det riktigt försiktigt. Det gör man ju även med äldre kaniner när vintern är över och gräset kommit fram.

Som tur är brukar det ge sig självt, för det första gräset som kommer brukar man ju få plocka strå får strå och sedan ökar tillväxten ungefär i lagom takt som kaninens mage vänjer sig!
Helt klart är det ju bäst att para på våren/ sommaren. En kompis till mig fick kaninugar nu i november. alla dog utom en. Jag vet inte om det berodde på henne som uppfödare eller vädret.

#0 Jag tar en hel del kullar året runt och jag kan inte hålla med om din rekomendation. Ljuset och fodret är det viktigaste och temperaturen runt kaninen så klart. En hona kan vara svår att få i brunst om det är kallare än 12 grader, minst 12 timmars ljus om dagen och ger du ett bra hö så har du E vitamin i det. fått fyra kullar i december med endast tre döda ungar, vilket inte är konstigt då dom får stora kullar.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Jösses vilka underbart sööta kanin-ungar! Både dom som Ginkgo och Susanne.B.S visade!!! Wow vad gulligt! ;)
haha mina föddes i typ Juli slutet då. haha
Bilden är när dom bodde inne nu bor de ute
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

vi fick kaninungar nu och alla har överlevt och mår toppen! håller med NinniH
ABSOLUT inte sant, en hona som har en kull på vintern kan klara den lika bra som på sommaren.
Strunt prat
Håller med Tribe
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com