Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 409 ggr
Morotter
0

Beteende vid upplyftning

När jag ska lyfta upp min lille kanin så brukar jag bjuda honom på ett maskrosblad och när han äter det så tar jag upp honom. Ibland gör han inget men ibland så sprattlar han lite. Idag när han varit ute i rasthagen och mumsat gräs så var han lite mer svårflirtad, hoppade undan ett par gånger innan han lät sig bli upplyft. När jag håller honom sitter han still i min famn tills dess att jag håller på att sätta ner honom, då brukar han börja sprattla.

Låter det som normalt? Borde jag göra på något annat sätt? Tror ni att han ogillar att bli upplyft?

[BonnieL]
0

Det låter helt normalt. Är bara att träna mer när han sprattlar.

Morotter
0

Tack för svaret!

Hade tänkt börja vänja honom vid sele men vi hade visst inte köpt någon bra sele… tyckte att den såg bra ut i affären men tji fick vi. Vet inte vad den kallas men den är liksom en hel sele inte bara remmar. Den var dock alldeles för stor. Han kunde inte röra sig fritt i den och det tog två sekunder för honom att skutta ur den.

Ska köpa en ny, försöker bara komma underfund med om jag ska ha en H-sele eller en bogsele (?).

[BonnieL]
0

#2 Okej, tror du menar en sån här "väst" Inne på jättekanin iFokus kan du läsa om både H-sele, bogsele och bröstsele. Artikeln är på startsidan :)

EricaN
0

Ett tips? angående sprattlet, försök att bara lugnt hålla kvar honom och släpp snabbt ner honom när han sprattlat klart, samma sak om han ska skutta iväg så fort han nuddar marken, håll kvar lugnt och vänta ut honom, det har jag upplevt fungerar bäst =) är det väldigt mycket sprattlande så kan du bara hålla honom med ett stadigt grepp mott marken tills han lugnat sig=)