Alla ni som undrar om clickerträning..
hej jag läste att det var några som undrade hur clickerträning gick till med kaniner. jag skrev tidigare ett enskilt svar till Lotta_A men nu skriver jag det här i stället så att alla kan se snabbare.Trevlig läsning
Clickerträning är mkt effektivt eftersom att klicket kopplas till njutning(godis)och när man har tränat in klickern kan man lära kaninen trix. man börjar med, bara genom att köpa en clicker och klicka med den precis innan kaninen tar godisen.Upprepa 5-10ggr två ggr om dagen.när du gjort detta i en till 2 veckor är du redå att börja trixa med hjälp av klickern som nu funngerar som en positiv förstärkning.det blir som en motorväg i hjärnan, den vet att den får godis när det klickar!och kopplar samman klicket och njutning. MAn kan börja med något enkelt som att stå på bakbenen för att kaninen ska nå godiset. när kaninen börjar resa sig upp(det vi vill i denna gång)så klickar man med clickern, och ger godisen, upprepar proceduren två eller tre gånger. andvänd ett komando.Kaninen tycker att det är jätte roligt!Kaninen kommer att längta efter att få höra klicket, eftersom det betyder nästan mer än godis, tanken om godis! man fortsätter med enkla trix ganska länge. Man ska tänka på att göra detta när kaninen är som mest aktiv, på morgonen eller i skymningen! och helst innan utfodringen så att den känner starkare för att få godisen, men man ska inte hålla på för länge för det är inte meningen att den ska behöva kämpa jätte mkt för sin mat. för bästa effekt ska man ta ur kaninen ur buren och sätta den på ett bord med och en matta på.(halkfritt) höjden på bodet ska ´så högt att du kan stå upp och ha kaninen på bordet, midjehöjd, akta så kaninen inte ramlar ner! det är där kaninen blir som mest villig att trixa!Min kanin Ninni kan många trix, i början får man visa allt med sin hand först, men när kaninen kan det bättre så ber man bara om komandot. och kaninen gör trixet och kommer sedan till dig för belöningen! hon kan snurra jättefort(spinning typ)svårt att få henne att göra det i bland, stå upp på bakbenen, vandra på bakbenen, high five, följa efter mig/min hand.hoppa över armen i olika höjder, krypa under armen, prata! på komando!(hummar)ligg ner på sidan, ligg ner, sitt upp. hopp och bus--ett luft språng och sen är hon iväg och undersöker nåt..mer som ett ledig komando,varsogod typ. Jätte roligat när hon har lärt sig!kolla på mitt fotoalbum! hoppas att jag förklarade så att du förstod. Klickeers kan man köpa på zooaffärer/kennlar.
Undrar du något?förklarade jag otydligt? skriv en fråga till mig i gästboken så svarar jag snart
ha det bra allihopa , det är så kul med en kaninsida..*

JAAAA!! Det här har jag längtat efter! Jag tycker det verkar vara superkul med clickerträning!
Jo jag undrade lite saker :D Hur gammal ska kaninen vara när man börjar? Hur gamla var din kanin ninni?
Och just det, jag kanske inte läste ordentligt men hur håller kaninen reda på alla olika saker den ska göra? Säger man ett kommando eller visar man med handen?
Häftigt att Ninni kan så mycket saker, hon verkar jätteduktig!
Hmmm….skoj….alltså är det "smygclickers" jag sysslar med då…skratt.
Jag knäpper nämligen med fingrarna när Punzie är på en plats som hon INTE borde vara på….på väg att gräva på tapeten eller så!!! och samtidigt säger jag RAPUNZEL - inte så högt men bestämt. Och nu räcker det för det mesta med att säga namnet…eller att bara knäppa som far hon därifrån som ett skott.
Att jag inte tänkt på att använda det som "trix-inlärning"…smart idé. Eller funkar det bättre med en sån "clicker" som köps på zoo….har det nåt med ljudstyrkan att göra eller så….fundrar o undrar.
Jättebra berättat allafall Viran!!!
Spännande och bra skrivet
#1 och #2
man kan börja vilken ålder som helst så länge som kaninen är "aktiv" (inte jättegammal och seg)
i början måste man visa med handen,för att säga komandot (då lär sig så småning om kaninen att koppla saman komandot med rörelsen. samtidigt, när kaninen gör rätt klickar ett identiskt ljud av clickern som alltid låter likadant. därför fungerar dte inte att kläppa med fingrarna. hört talas om Pavlos hundar? dom börade dregla så fort dom hörde en klocka ringa, dom viste att så låter det innan maten ! (dom hade ringt i en klocka innan dom ställde in maten åt hundarna i 2 veckors tid innan. ungefär samma sak med klicker träning. men sen när kaninen kan komandot så behöver man bara säga komandot, men man märker när kaninen är färdig för detta.
man ska göra konsterna medans kaninen är lite hungrig helst, då är den ju mest sugen på mat. solrosfrön brukar fungera mkt bra likaså med russin.
ja ninni kan mycket hon, väldigt intellegent, men det krävs att man ahr lite tålamod och glädje eftersom kaniner kan ha dåliga dagar, då ska man inte träna detta..då blir det bara fel
du ska inte andvända samma- knäppa- med- fingrarna- signal när du vill öva in nåt positivt som när du ska avisa rapunzel från något. Köp en clicker, eftersom att den altid låter identiskt lika, så kopplar den till njutning när man har övat in betydelsen av clickern, gör det genom att ge kaninen en godis, och när den tar den så klickar du en gång, upprepa 3 ggr och repitera två gånger under dagen ungefär. fortsätt till du kan clicka och få uppmärksamheten av kaninen för att den vet att den kommer att få något gott.
Ninni kan även komando som stanna, ligg sitt mm så en gång när hon var ute i trädgården, lös. så behövde jag bara säga stanna åt henne så stannade hon och hon väntade sig en godis då, det var därför hon stannade, men i sådannafall fick hon ingen godis förän senare. när jag clickade en gång med clickern först.
väldigt andvänt bart, föreldrarna tycker att jag har pli på henne…jag med. det är bara att öva öva öva.kolla på mitt fotoalbum.. jag började öva med ninni när hon va nästan ett halvår och håller på fortfarande, hon är 1 och ett halft år nu..lycka till 

Bra skrivet :) Joo en sån där clicker ska man köpa en för hundar eller finns det för kaniner?
Kaniner är ju inte direkt kända för att vara jättesmarta och kunna en massa trix, men det går att lära dom ett och annat om man övar ordentligt :)
Tror ni att klickerträning fungerar på alla djur. Typ råttor, illrar och marsvin? Kanske kan det till och med fungera på katter? hmm
Vad köper man en clicker?

Jag tror att det kan fungera på katter :D iof så är dom väldigt egna och gör helst som dom själv vill men min ena katt kan sitt, ligg och high five. Den andra kan sitt och sitt vackert. Och det har jag lärt dem utan en clicker :D Jag tänkte skaffa en clicker och träna både Albin och katterna lite mer ;)
#7: Oj vilken duktig. Vi hade katt när jag var mindre. Den kom alltid springande när man ropade på henne, även om hon var ute och ett par hus bort :D Men hon kunde inga trix.
Jag vill också skaffa en clicker. men var får man tag på en sån?
#6: Man kan klickerträna illrar och delfiner.. Säkert de flesta djur tror jag
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#9: men då köper vi en clicker tycker jag. så tränar vi milton och ninerna :D

köp clickern på djuraffären eller beställ den genom kennel/hundbruksklubbar Viran90 är föredetta mig men andvändraren krånglade så nu heter jag Aourora istället :)

Så jag förstår rätt så här: man visar med handen hur man vill att kaninen ska göra men innan den får godisen klickar man. Jag fattar inte riktigr komando. säger man vad man vill att kaninen ska göra elr?? Eller är tex hand rörelsen ett komando??
Man visar och säger samtidigt.. Eftersom kaninen inte fattar nånting alls av att du säger ex "upp" eller "stå upp" (hur skulle den kunna göra det då vi inte pratar samma språk?) hehe, så då visar du med handen. Då förstår den att du vill att den ska ställa sig upp, följa handen, och då säger du upp samtidigt.
Det är ungefär som när man pekar på en blomma åt ett barn och säger "BLOOOOMMA. BLOMMA!" :D (bra liknelse va?)
Sen när den kopplar rörelsen till ordet förstår den vad ordet betyder. Och så klickar du och direkt efter ger godis, för då på samma sätt kopplar den ihop klicket med godis/belöning.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Okej.. tack tina! Men om man nu håller på att klickar ger godis, klickar ger godis i två veckor, fattar den sedan att den måste jobba för godiset sen (asså trixa). eller kan man små prova lite under de två veckorna??
Asså jag tänker börja clickertträna mina niner det är därför jag undrar! hihi =)

*PUTT!*
Hej alla! vad gör ni!? jag 'är hoss min mormor.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com