Kaninsnuva eller vanlig förkylning?
För ett tag sedan var min ena kanin, Inez, sjuk. Hon hade fått snuva och hade gult/vitt var under nosen(1 gång). Vi åkte till veterinären och fick behandling och så började hon må bättre. Efter ett tag flyttade jag upp henne till kaninernas rum igen då jag trodde att den andra kaninen som verkade blivit smittad av henne hade blivit frisk. Igår såg jag däremot att alla mina tre kaniner(2 ungar+1vuxen) var lite våta under nosen, fast olika mycket typ. Har inte hört dem nysa och dem äter som dem ska. Har fyllt på med mer halm och täckt vissa delar av burarna med handdukar. Nu är min fråga, har dem bara fått en förkylning eller är det kanin snuvan?
Obs! Jag såg det gul/vita varet endast en gång på Inez innan behandling.

putt

Om dom har kaninsnuva så nyser dom jättemycket, 40-50 gånger efter varann och har gult snor, brukar bli alldeles kletiga runt nosen.

Men kan snuvan gå över till vanlig förkylning? Ska åka till veterinären den här veckan så ska dem kolla till dem.

Kaninsnuva är ju nåt som aldrig försvinner helt, symptomen kan behandlas men dom är ändå bärare av det och det kan blossa upp igen.

#4 Verkligen? det visste jag inte. Men om kaninen bär på det men inte visar symptom kan den fortfarande smitta andra kaniner med det? Kan man ta en kull efter en kanin som haft snuva eller kan kaninen bli av det?

Smittsam kaninsnuva orsakas av nåt som heter pasteurellabakterier och går inte att få bort. Man kan behandla symptomen, men bakterien finns kvar i kaninens kropp. Man ska aldrig avla med en kanin som har det eftersom det förs över till ungarna. Tror inte att det smittar om inte kaninen visar symptom, men jag vet inte säkert.

Det var ju tråkigt då jag sett fram emot en kull efter henne, men blir ungarna sjuka är det ju ingen bra idé, sedan tär det väl på mamman också antagligen. Får fråga veterinären om det där ifall det smittar till andra kaniner även om kaninen är symptomfri.