Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1268 ggr
KexChoklad
0

När kan dom få komma ut ?

Jag undrar när man kan släppa ut kaninungar i Hage ?

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Baralisah
0

Hur ser hagen ut? Eftersom kaninungar kommer lätt igenom kompostgallar hagarna.
Men med uppvaktning så skulle jag kunna ta ut kaninungarna vid 4veckors ålder, en liten stund.
Kanske börja med några minuter sen öka vartefter.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

KexChoklad
0

Ja kompostgaller , men jag kollar ju liksom på dom . dom är tre veckor

// Elin

Baralisah
0

Jag skulle helst vänja av dem vid gräs/maskrosor till dem är fyra veckor. Sen börja släppa ut dem i hagen en liten stund.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

KexChoklad
0

Okejj!

// Elin

Tina-lin
0

Jag brukar låta mina småttingar få komma ut i hagen när de är runt 3-4 veckor (om somrarna) men är de inte vana vid gräs innan så har jag dem på asfalt eller lägger en handduk under så de inte får i sig för mycket gräs och blir dåliga i magen.

De är väl knappt en vecka nu? Och då blir det ju i mitten på oktober som de är runt 4 veckor och då är det kallt ute, lite för kallt för att låta små ungar springa direkt på marken om det inte blir en torr och fin dag. Annars skulle jag vänta tills de blivit lite större.

KexChoklad
0

#5 nejj  , dom är tre veckor.

// Elin

Zvintos
0

Har testat att haft ungar i kompostgaller och det gör jag inte igen.
Det var då en kull på 4st som var 5v gamla.
Fick springa och hämta in ungarna stup i kvarten.
De var omöjliga att hålla koll på trots att de enbart var 4st.
Så i år byggde jag en Hage av ett nät som påminner om hönsnät i utformningen, men annat material.
Började ha ungarna ute ca 5-10 min när de var 4-5 veckor gamla och ökade sen på.
Ungarna var självklart vana med gräs.

Tina-lin
0

#6 Då kan du ju börja vänja dem vid gräs nu, lite lite i taget för de blir väldigt lätt lösa i magen. Blir det en dag med fint väder som i helgen då det var varmt och torrt kan du ju ha dem i en buröverdel på gräset. Som Ninni skriver är det ingen hit att ha dem i kompostgaller, de springer snabbare än man kan tro…

Jag brukar ha inneburs överdelar eller speciella hagar gjorda av kompostgaller.

[BonnieL]
0

Mina ungar kommer lätt igenom kompostgaller och de är fem veckor, så jag skulle satt fast minknät eller något annat nät från marken en bit upp så dom inte kommer igenom.