Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 6136 ggr
Morotter
0

Bygger första uteburen - frågor

Hej!

Har sett så många fina burar här på sidan! Många är målade vita och det ser verkligen ljust och fint ut. Det jag undrar är om och i så fall hur det påverkar kaninen med ljus respektive mörkare bur. (i färgen alltså). Vi håller på att bygga en bur och den är mörkbrun därav min fråga.

Zvintos
0

Har inte märkt någon skillnad på mina.
Min 4-fackare är mestadels röd inuti, till skillnad från tidigare burar som varit antingen vita eller träfärgade (OSB-skivor).

Morotter
0

Tack för svaret!

Nu har jag en till fråga. Vi håller på att bygga en bur till Ramses. Nu undrar jag hur stor den isolerade delen ska vara för att vara så bra som möjligt?

sotlynx
0

Hur stor är Ramses? Det är lättare att hålla värmen i ett bo som är lagom stort, än ett som är för stort.  Mina kaniner tenderar till att använda bo-delar som är för stora som toaletter… Yippe! Precis vad jag ville. Suck.

Morotter
0

#3 hihi…. Skrattande Ramses är en dvärgvädur. Nu är han liiiiten men han kommer ju att bli större Flört

[aammE]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är onödigt med isolering i buren, det kan isolera in kylan istället och då blir det JÄTTEKALLT. 

Jag har helt vitt i min utebur, det fungerar bra och ser snyggt ut men jag tror inte att kaninen bryr sig om hur det ser ut. Jag har för mig att måtten på bodelen är ca. 40*30*60 (L,H,D) hela buren är 120*60*60 (ca).

Zvintos
0

Håller med aammE; skippa isoleringen.
Felaktig isolering har motsatt effekt, dvs stänger in värmen på sommaren och kylan på vintern.
Det skapar även fuktskador på buren.
Har själv sett en bur med felaktig isolering.
Hela det fd vita innertaket var  grönt av mögel.

Kaniner klarar sig utmärkt utan isolering. =)
Detta då kaniner klarar kyla bättre än värme.
Så se till att den har ett litet krypin som är tätt och lägg in lite extra halm där på vinter istället.

Morotter
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, ingen isolerad del… då får vi tänka om.

Har försökt få till en ritning på buren (gick inte så bra…) kom gärna med synpunkter eller tips?!

Tanken var att bygga en isolerad låda som går att skjuta in genom en lucka framtill på buren till utrymme D. Under sittbrädan skulle en öppning för kaninen leda in till lådan.

goldcool
0

Hej!

Hm. Tycker det låter bökigt att behöva dra och skjuta den bodelen fram och tillbaks. Ni kommer ju vilja städa där hyfsat ofta ändå, hur smidigt blir det? =)

För ni ska inte göra taket öppningsbart?

Och som sagt, skippa det isolerade. Kaniner är oerhört varma djur!

mvh / Liljedals www.liljedalskaniner.webs.com

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

tantnett
1

Tycker #5 inredning ser genomtänkt ut.

Och framförallt vid kall årstid är det viktigt med riklig torr halm.

Själv målade jag min bur i ljus grå färg. Nu talar jag förvisso om en innebur, dels för att mina köksskåpsluckor är gråa, samt att av egen erfarenhet då jag är ljuskänslig i för stark sol kombinerat med vitt så anser jag att vitt kanske inte alla gånger är så bra för djuren?

Solljus reflekterar många gånger obarmhärtigt mot vit färg. En aning grått i färgen lugnar nog denna risk.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Morotter
0

#8 Tänkte ha en lucka in i "isolerade lådan" som bara är att öppna när man rengör. Det att den går att ta ut är mer för att vi tänkte bygga den separat.

KexChoklad
0

Nejj , jag skulle inte isolera den.. det blir så jäkla lätt fel o då blir det motsat efekt ( kallt på vintern o varmt på sommaren )

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

Linnet
0

Jag har taket till bodelen som sitthylla, dvs. det blir liksom två våningar där och dom älskar att sitta där uppe.

Håller med alla andra, ingen isolering.

Morotter
0

Är övertygad. Isoleringen skippas! Men vad är de optimala måtten på en bolåda för en dvärgvädur? Ska man ha ett mindre hus nu när han är liten så han lättare håller värmen första vintern. Så kan man byta till ett större kommande år när han är större?

En till fråga. Har läst att man ska ha "halkskydd" om burmaterialet är halt. Vad ska man använda då?

Tack för alla råd!

Zvintos
0

Jag följer måtten för bolåda, men gör lite större.
Kommer ha samma storlek även till årets kaninunge (7 veckor idag), men kommer lägga in extra halm bara. =)

Måtten är 35x30x25 på mina bolådor och hus.
Har också dvärgvädur. =)

Morotter
0

NinniH - Tack för svar IGEN! Glad

Finns det regler för hur stor en sitthylla får vara? Där sitthyllan är är ju inte takhöjden "laglig". Nu när vi ska ändra i ritningen har vi lite mer utrymme i buren att "leka"  med. Funderade på att göra stor sitthylla i ena änden av buren men då blir ju som sagt höjden för låg…

Zvintos
0

#15: Nope, ingen regel för storlek och så.
Bara att kaninen ska få plats att sitta under sitthyllan, samt kunna ligga+sitta ovanpå den.

Hur menar du med att "där sitthyllan är är ju inte takhöjden laglig"?
Är den inte laglig nu, eller när sitthyllan sätts upp?
För sitthyllan påverkar inte hur man räknar ut höjden. =)

Morotter
0

Jag menar när hyllan sätts upp. Innan är det 60cm men sätter jag upp en sitthylla blir det ju nästan bara hälften. Så då tänkte jag att det kanske finns regler på hur stor hylla man får göra. För drar man till med en stor så blir det ju som två våningar i ena änden av buren och där är då takhöjden för låg.

Zvintos
0

#17: Fördelen är att så räknar man inte.
En sitthylla påverkar inte hur man räknar ut höjden på buren. =)
I sådana fall skulle det stå i lagen, vilket det inte gör.

Och då skulle i princip alla burar vara olagliga där hyllorna eller husen står.

Det enda som står är att kaninen ska ha en sitthylla.

emms
0

Jag fattar inte hur man kan göra en isolerad del fel? När det är kallt så är det lika kallt i huset som övrigt. Det blir inte varmare för att det är isolerat. Det blir ju varmare för att kaninen värmer upp det och värmen stängs inne. Ett isolerat bostadshus är lika kallt som ute (förutom att det inte blåser) när det inte finns någon värme/el eller något. Det är ju så det funkar. Isoleringen skapar inte värme utan håller inne det. ;)

Jag har (snart) isolerade hus. Dem är isolerade med liggunderlag. Men har inte gjort hela buren. Bara husen ;)

Någon som kan förklara för mig hur det kan bli kallare med en varm kanin inne i ett isolerat hus? ;)

Emma

Morotter
0

# 19

Jag har också funderat på det där men nu har jag fått det förklarat det så här.

Kaninen värmer upp huset, det bildas kondens, kaninens päls blir fuktig, när kaninen gåt utanför huset så blir den nedkyld.

Linnet
0

Spelar ju ingen roll om du isolerar när du har en öppning till bodelen. Det är ju helt i onödan och kaninen behöver inte ha nån isolering. Dom är oftast inte inne i boet ändå även om det är jättekallt. Kaninen släpper inte ifrån sig nån värme som kan värma upp.

emms
0

#21 Klart den släpper ifrån sig värme. Den andas ju :S

Emma

Zvintos
0

#19: En felaktig isolering innebär att det inte är tillräcklig genomströmning av luft.
För dålig genomströmning av luft där isoleringen sitter leder till att fukt stängs inne och kan orsaka fuktskador och att bakterier frodas.
Samt att den gamla luften inte byts ut mot ny.
En då redan varm luft blir ännu varmare och fuktigare.
Det kan ni ju tänka er själva en stekhet sommardag.
Vad föredrar ni; fönstren/dörrarna öppna så det blir korsdrag (dvs genomströmning och utbyte av luft) eller alla fönster/dörrar stängda och ingen fläkt på?
För det blir ungefär samma effekt som rätt och felaktig isolering.

Sen behövs oftas iofs ingen isolering när det gäller kaninburar.
Kaninen klarar sig utmärkt ändå.
Förutom om man möjligen bor väldigt långt norrut i Sverige med riktigt kalla vintrar.

Linnet
0

Behövs ingen isolering även om man bor långt norrut, har mina kaniner ute i burar utan isolering.

goldcool
0

#19 + #22

Material till isolering (frigolit, liggunderlag, gullfiber m.m.) blir under olika årstider perfekt grogrund i kaninburar för tvestjärtar, fluglarver, möss(!) m.m. ifall man inte vet exakt hur man bygger utan minsta springa. Små, små möss tar sig in vart som helst knappt utan att det är någon springa, och de vill ha sånt material till när de bygger bon… Blä.

Och som flera här varit inne på. Isolering leder till att det inte blir lika torrt invändigt. Kondens osv bildas.

Fukt = Kyla

Kaniner vill ha torrt.Glad

Morotter
0

Hade tänkt göra fönster på de täckta gavlarna på uteburen. Finns det några regler eller råd på hur stora fönsterna får lov att vara? De är ju bra som ljusinsläpp och vetilation, på vintern kan man ju "isolera" dem med plexiglas så det inte blir kallt.

emms
0

#26 Jag har för mig att minst 3 sidor av buren måste vara helt täckta. Alltså att man inte får ha nätfönster eller något sådant. Men du kan ju bara ha plexiglas så funkar det som ljus :)

Men är inte helt säker. Någon som vet säkert?

Emma

Morotter
0

Ytterligare en fråga… är 30 cm för högt för en sitthylla?

Sweetienin
0

#28 Vet inte riktigt det beror ju på, men kaninen ska ju kunna hoppa upp på den, kunna sitta under den och så… vi har våra på 20cm :P

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

goldcool
0

#28   30cm är helt okej höjd. De klarar att hoppa så högt från ca 6-7 veckors ålder om inte förr.

Sjomoren
0

Mina främsta tips:

1. Gör hela baksidan till en dörr. På så sätt kan du ställa skottkärran under buren och skjutsa ut allt burmaterial när du städar - underlätar enormt :)

2. Ska du inte måla buren ljus inuti så bör du göra lite större fönster. Tänk på att det är mörkt större delen av dygnet och kaniner mår som alla djur bra av ljus om dagarna. Bland annat kan honor bli svårparade om det är för mörkt. (=  

3. skippa isoleringen men buren ska stå på ben en bra bit ovanför marken :) Och tänk på att kaniner sällan sover i bo-delen utan snarare bajsar i den (=

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se