Projekt: Innebur av kompostgaller
Då jag vill att min kanin ska få en stor yta att röra sig på och för att jag för tillfället inte har råd med en större bur tänkte jag att man kanske kunde göra en innebur av kompostgaller (fick idén av en artikel på jättekanin ifokus)
Han har gått lös nu ett tag, men nu har jag massa sladdar och annat i rummet och för hans egen säkerhets skull har han fått sitta i sin lilla 100x50x50- bur och jag tycker så synd om honom eftersom han älskade att ligga i min säng och sova om dagarna
Nu undrar jag en del grejer:
Hur jag ska göra så att kompostgallret inte åker omkring på golvet? Han tycker om att flytta på grejer :P Helst så att det ser snyggt ut också :)
Vad jag skulle kunna ha som underlag? Har just nu plakettgolv och vill helst inte att det bli förstört om olyckan skulle vara framme. Har tänkt på vaxduk men han glider nog bara omkring på det? Och en vanlig matta går ju kisset igenom till golvet?
Han kommer ju såklart ha en låda att gå på och en hylla att sitta på, men är tacksam för mer förslag att sätta i "buren". Den kommer bli ganska så stor, ca 1,50 x 2meter och höjden blir ju som ett kompostgaller ca 80 - 90 cm, så där får plats en hel del däri.
Jag har bl.a sett en "hängmatta" åt iller, är det någon som använder den till sina kaniner?Finns det någon ätbar/ogiftig krukväxt man kan sätta i som prydnad?
Ja, har ni något mer förslag får ni jättegärna komma med det :) Lovar att bilder kommer komma när allt är klart :)
Mvh/Simona
Angående krukväxten, kan du ha persilja i en kruka däri, det lär bli väldigt uppskattat =)
De andra frågorna överlåter jag åt någon kunnigare person inom ämnet ;)
• Vad jag skulle kunna ha som underlag? Har just nu plakettgolv och vill helst inte att det bli förstört om olyckan skulle vara framme. Har tänkt på vaxduk men han glider nog bara omkring på det? Och en vanlig matta går ju kisset igenom till golvet? Mattor har ja hört funkar bra, men om kisset går igenom golvet skulle du ju kunna ha t.e.x ha en vaxduk under? :)
• Finns det någon ätbar/ogiftig krukväxt man kan sätta i som prydnad? Persilja som #1 sa, men det finns också sallad i kruka.
• Han kommer ju såklart ha en låda att gå på och en hylla att sitta på, men är tacksam för mer förslag att sätta i "buren". Den kommer bli ganska så stor, ca 1,50 x 2meter och höjden blir ju som ett kompostgaller ca 80 - 90 cm, så där får plats en hel del däri. Jag har bl.a sett en "hängmatta" åt iller, är det någon som använder den till sina kaniner? Kanske en tunnel, någon aktivitetsboll?
• Hur jag ska göra så att kompostgallret inte åker omkring på golvet? Han tycker om att flytta på grejer :P Helst så att det ser snyggt ut också :) Jag har exakt haft samma problem, men inte kommit fram till någon lösning än tyvärr :(
Hoppas jag kunde hjälpa till lite iallafall :)

Hej!
Du skulle kunna ha matta, typ heltäckningsmatta, som går att köpa i olika storlekar till ett hysat pris på Överskottsbolaget. Begagnad vaxduk under vanlig matta är också en idé. Gallret kanske du kan fästa genom att binda fast det i sängben eller annat, eller så kanske du kan få tillstånd av föräldrarna att tejpa fast det mot golvet med silvertejp, men då måste ni vara överens om hur ni tar bort eventuella klisterrester från golvet när tejpen tas bort. Du skulle även kunna testa att ha rejäla kluttar av häftmassa, men kolla att det inte smakar mums för kaninen.
En pelletsboll kan vara en kul idé. En äppelgren eller dyligt kan vara mysigt för kaninen att pyssla med. En papplåda eller något annat som han kan få busa runt med och flytta på är trevligt.
Lycka till!
Lotta
Du skulle ju kunna bygga en slags ram av trä. Det behöver ju inte bli alltför dyrt.
Tack för alla svar!
Ja, jag tänkte också först persilja, får nog köra på det :)
Ska till ikea nu nästa vecka och där kan man hitta en hel del grejer, gäller bara att ha lite fantasi, så ska det nog funka :) Någon som vet om "höhäcken" finns kvar där ? :)
#5 Hos oss har vi iallafall den, ;D Har dock bara sett den i vitt och rosa, kanske bara de färgerna som finns?