Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 796 ggr
flikkan77
0

Kommer örat att lägga sig?

Har två kaninungar som fyller 8 veckor på tisdag. De är korsning där pappan troligtvis är lejonhuvad och dvärgvädur och mamman en möjlig dvärgvädur.

Båda ungarna har vänster örat liggandes och höger örat ståendes. Ser supergulligt ut! Men kommer det stående örat att lägga sig eller är det för sent för det nu? Det är inte så att det hänger på sniskan utan det står verkligen rakt upp, på båda ungarna.

"You just have to belive…"

[BonnieL]
0

Det vet man inte förrens de har lagt sig ;P Nej, men om du vill kan du testa att massera öronen.

Linnet
0

Troligen kommer det att vara lite på flax eller rakt upp, oftast brukar öronen ha lagt sig vid 8 veckors ålder, annars blir det ofta ett upp och ett ner eller lite på flax, det är bara att vänta och se

Zvintos
0

Som både BonniL och Linnet säger är det omöjligt att veta.
Har haft korsningar som lagt ena örat vid 2 års ålder tex.
Men efter 8 veckor brukar det som sagt tendera att fortsätta stå/svaja.

Linnet
0

Har en dvärgvädurshona, renrasig med stamtavla som hade båda öronen lagda när hon köptes vid 8 veckors ålder. Sen reste sig det ena örat igen, så hon gick inte att ställa ut, så jag fick henne, eftersom jag inte föder upp med stamtavla. Hon är lite över 1 år nu och ena örat är upp eller på flax, men alla hennes ungar har lagt öronen redan vid 5 veckors ålder. Så det kan vara lite lurigt detta med öronen på dvärgvädurar.

Har även en lejonhuvad dvärgvädur som inte alls har lagt sina öron, hon har haft en kull och dom flesta ungarna har lagt öronen, även om nån har ett öra lite på flax. Hon har nu en kull med 2 veckor gamla ungar med en annan hane, så få se hur det blir med denna kull. Har hört att dom ska vara i värme så blir öronen längre, så jag ska nog flytta in dom snart. Måste göra det hursomhelst eftersom jag bor där jag bor (Luleå) och jag tror inte ungarna hinner få vinterpäls innan det blir kallt. Har haft en varm höst hittills, inga frostnätter ännu i sikte så det är bra.

flikkan77
0

Tycker de är lite söta med sina flaxiga öron. Honan som vi ska behålla har jag döpt till Flaxa. Glad

Men då är det bara att vänta och se då, men kanske inte hoppas på att örat lägger sig helt ändå. Det gör inget för min del alls.

Linnet
0

Jo visst det är lite charmigt.

flikkan77
0

Ser lite extra kul ut nu när det är två ungar med samma öra som står rakt upp. Synd att de är så dåliga på att vara still annars hade jag kunnat lägga upp ett kort på dem. Har bara suddiga bilder på dem när de skuttar sin väg. Flört