Ryssteckan, gråa hår i pälsen?
Har rysstecknade kaniner gråa hårstrån i pälsen? Undrar bara, för min har det:P.
Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)
Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com
Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !
Vart i pälsen menar du? Ryssar ska ju vara mörka på öron, nos, tassar och svans.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

#1 Överallt i pälsen:). Typ som stickelhår:P..
Då är det ingen rysstecknad. Ryssar är alltid helt vita utom där de har teckning (öron, nos, fötter, svans). Det är en albino"färg" och då är avsaknaden av pigment på kroppen själva grunden…
Kanske du har en dåligt färgad siames eller nåt? Svårt att veta utan bilder eller info om stam och föräldrar osv…

Har den röda ögon? Det skulle kunna vara så att den bivit kall som unge. De får nämligen mörka partier p´å de kalla delarna av kroppen.
Instämmer med #3, kanske är h*n zobelsiames?
Är den rödögd? Elr har den bara rubinglans?

Är det den hon har på sin blogg så är den rödögd.

Japp, den jag har ¨på min blogg:). Hon har ALLA tecken som en rysstekcnad och har endast fåfåfå gråa hårstrån i det vita och även vitt i det gråax'). Kan det inte bara vara dålig teckning:)?
Hennes tecken är typ zobelblå eller något x)..
#7: Den har ju en väldigt svag zobelteckning, dvs mask och öron, fötter osv.
Som jag ser det finns två alternativ; antingen är det inte direkt gråa hår, utan hårstrån som blivit lite missfärgade av sol eller något sånt och då kan det ju vara en dåligt tecknad ryss (att ha vitt i de teckande partierna är dessutom ett färgfel som ger poängavdrag.
Alternativ två, som jag hört talas om men inte sett själv är att det är en ryss med wieneranlag, eller en ryss med viltanlag. Båda dessa varianter är ju icke godkända. Vet du hur stammen ser ut på föräldrarna?
Här är ur standarden om rysstecknat:
Rysk teckning
Färg
Grundfärgen är vit. Teckningsfärgen är godkänd i svart, zobel blå och zobel brun.
Ögonfärg: mörkt röd.
Klofärg: brun.
Huvudets teckning
Huvudets teckning består av masken och öronteckningen. Masken sitter på huvudets främre del, är sedd framifrån lodrätt oval. Den omfattar hela nospartiet och överläppen. Sotning på underkäken godtages. Maskens ovala topp slutar mitt på huvudet i linje med ögonens underkant men med ordentligt avstånd till ögonen. Avgränsningen skall vara så skarp som möjligt. Öronen är färgade i hela sin längd och färgen skall vara skarpt avgränsad vid öronroten.
Kroppens teckning
Benen är färgade på den yttersta delen och teckningen slutar 1-2 cm över hasleden i en regelbunden ring. Svansen är färgad i hela sin längd och skarpt avgränsad vid svansroten.
Vanliga fel som medför poängavdrag
Något grov, ojämn eller liten mask. Något kort, lång eller utflytande teckning på benen. Kraftig sotning vid ögonringen, på bröstet och runt könsdelar samt vid svansroten. Vita hår i teckningen.
Diskvalificerande fel
Teckning utöver mask, öron, ben och svans. Avsaknad av teckning. Om sotningen blir så mörk att den blir en teckning

Det står endast på hennes stam Maja och Cim de båda är Japantecknade. hon har ljusa klor (ungefär som en vit kanin har) tycker jag det ser ut som:P. För min vita bö kanin och hon har nästan samma klo färg:P.. Har funderat på om hon kan ha lite weiner i sig?

gämförde igen och såg att klorna på den "rysstecknade" och den vit bö var PRECIS samma:P.
#9: Om båda föräldrarna är japantecknade så kanske det ju vara så att det är en japantecknad ryss också (inte heller godkänd). Kanske kan vara japananlagen som är och spökar och ger viss färg på kroppen då… 

#11 Okej:). Har de ljusa klor:P? Och kan jag vara säker på att det är japanteckningen som gör det:)?
#12: Svårt att säga då det inte finns några standarder för icke godkända färger. Och säker kan du nog tyvärr aldrig bli då det är så mycket okända faktorer med i beräkningarna…

#13 okej:).
Finns det någon chans att hon är weiner?

#14 Om nån av föräldrarna är wiener så kan hon ju vara det.
#14: Den risken ser jag som ganska stor när det gäller Lejonhuvade kaniner överlag, och särskilt om det är djur från uppfödare som inte ställer ut och skriver stamtavlor. Och eftersom wieneranlag inte behöver vara synliga så är det jättesvårt att veta om ens djur är fria från det…
Det man kan göra är ju att testa att para den med en vit blåögd för att se om det blir några vit blåögda ungar. Då vet man att den bär på wieneranlag. Tyvärr så kan man inte bevisa motsatsen om det råkar vara så att det inte blev några vitblåögda ungar, så det är en ganska osäker metod och alla ungarna kommer ju med säkerhet att åtminstone få wieneranlag från den vitblåögda så då har man ju hjälpt till ytterligare att sprida wieneranlag, vilket ju inte är så kul… :/

#16 Jao, har en vitblåögd kanin jag har tänkt para med henne, efter som när vi fick henne så skulle hon vara vit men hon är "rysstecknad" eller vad man ska säga:P.. Så vi får se hur det blir:P.

#18 Jaa, den liknar jätte mkt:D