Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 2747 ggr
Haztparken
0

Fransk vädur blandning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

jag undrar vad min hane räknas som.

Han föddes på en gård där det inte var meningen att Santa Rosa (mamman) skulle få ungar. Santa Rosa är en fransk vädur.

Där fanns andra kaniner på gården men alla var honor utom en, det var en hane. Jag vet inte om han är kastrerad men tror det.

Hankaninen var också bror med Santa Rosa, alltså en fransk vädur.

Men, min hane Cookie är större än min lejonhona men absolut inte lika stor som en fransk vädur! Han ser inte riktigt ut som en heller.

Cookie väger 3 kg. Jag undrar då vad han räknas som för min lejonhona räknas som en dvärgkanin (tror jag?), vad räknas då han som?

Lägger in en bild på honom.

Haztparken
0

Jag menar då att det måste vara någon kanin som rymt eller något eftersom Cookie inte är ser ut som en fransk vädur eller så.

Zvintos
0

Tja, korsning är han iaf.
Rent viktmässigt räknas han nog till "små raser".
Dvärgraserna väger allt ifrån 0,7-lite över 2kg, medans småraserna väger 2,5-3,2kg.

Var mamman renrasig frasse?
Finns det möjlighet att mamman blivit parad innan hon flyttade dit, eller hade hon bott där länge?

Låter konstigt att en hona som är ren frasse och får en kull med sin bror (logiskt sett ren frasse han med) får ungar som hamna på 3kg.

Haztparken
0

Ja jag har för mig att hon var det.

Nej jag är inte säker på hur länge hon bott där men jag är iallafall säker på att bodde på gården när hon blev parad.

Japp det tänkte jag också att det kan ju inte vara brodern som är pappan. Ska kolla om jag har någon bild på mamman.

Gården hon bor på är en 4h gård så jag var där på ett läger och köpte han där ^^

Haztparken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittade en bild på henne. Man kan se lite iallafall. Dom sa att hon var en fransk vädur, hon, hennes bror och hennes syster som rymt.

Men nu när jag ser bilden börjar jag undra.

Men jag är inte så bra på raser, hoppas du kan se på detta fotot Ninni! Det är det ända jag har på henne.

Zvintos
0

#4: Ren frasse ser hon inte ut att vara iaf, mycket troligare en korsning.
Med vad vet jag dock inte.
Men det förklarar iaf varför din grabb är såpass "liten" jämfört med sin mor.
Nog för att vissa frassar kan vara små, men inte så små som 3kg.

Haztparken
0

#5 Okej tack :)

HUr mycket får en kanin väga för att räknas som en dvärgras?

Zvintos
0

#6: Tja, antar att det är under 2,5kg, eftersom små raserna har en startvikt på 2,5kg.
Men vet ej säkert.

[BonnieL]
0

Mamman ser inte ut som en Frasse iallafall. =)

MarHai
0

Mamman är absolut inte en frasse. Men kan mycket väl vara korsning med frasse och dvärgvädur.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin