Fastnade i buren!!! Innebur??
Min kanins bur är lite trasig pga hans stampande vissa ggr! Då har buren spruckigt. (visar bild senare)
Ikväll då jag änkte ta in honom råkade jag skrämma honom lite då jag plötsligt dök upp framför buren och skrämde han in i hans hus. Sedan märkte jag att ena benet låg utanför vilket var lite märkligt så jag klia på det och märkte sedan att han satt fast i hålet han skapat med hans stampningar!
jag försökte få han att backa och dra loss foten men det gick inte men efter en stund kom han loss och jag tog genast in honom för att kolla efter några skador! Han hade inga synliga som tur var men jag ska väl antagligen köpa en ny bur nu när detta hänt!
Men eftersom hans nuvarande bur även lockar till sig oerhört mkt flugor och insekter under sommaren funderar jag över att byta till en innebur mot min mammas vilja under sommaren och kanske ta ut honom under vintern i utebur. men jag undrar om det finns något annat sätt att få bort insekter och skit på sommaren!! Och hur mkt stinker det från inneburen i ens rum?? Kommer det ändras helt och bli en stinkande kaninkoja??
Kramar / Julia (=
Du kan ha myggnät utanför nätet, kanske?
Men det blir väl lite konstigt! Han bor på en balkong i en året runt bur som är i ganska dåligt skick vid detta laget!
Kramar / Julia (=
Min bur som jag har i mitt rum stinker inte alls, har en låda som han kan gå på och som jag tömmer ganska ofta. Då slipper man en stinkande bur :)
Har hört någonstans att om man har en utekanin så ska man inte helt plötsligt byta och ha den inne, men jag vet inte om det är sant.
#3 De kan svettas ihjäl eftersom att de har så mycket vinterpäls då, men om man vänjer den lite kan det fungera.
man ska väl helst byta då det är samma temp som ute och inne!
Det är väl bara om man tar in den under vintern som den svettas ihjäl!
Kramar / Julia (=

#5 På sommaren är en bra tid att börja vänja om då det oftast inte skiljer så många grader ute och inne. Man kan ju ha som regel att det helst inte ska skilja mer än 10 grader ute och inne :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#4, #5 Kaniner kan inte svettas.
Jag tog in min förra kanin mitt i vintern, pga att troligtvis är räv tagit grannens kanin. Ville inte riskera att det hände det samma för min kanin. Han hade ju vinterpäls, men det gick bra :)
Om du städar ofta luktar det inte. Och varför stampade den så mycket att det blev hål i golvet? Låter som om det var ganska rädd. :P
Emma
Du kan inte ta ut en kanin direkt under vintern du måste vänja den vid sommaren annars blir den sjuk…
#9 Jag haft buren har haft buren i ca 2 år nu och det händer ganska oofta att han stampar till när jag kommer ut för plötsligt eller när jag ska släppa in han i buren igen. Det händer lite då och då och har inte skapats efter en stampning. trodde aldrig att han skulle fastna i det men ska sätta vintergaller över idag då jag ska göra rent den! Men jag fattar inte varför det ligger hästskit i hans hö som jag köpt. gör att buren ser extra ofräsh ut!
Jag städar buren 1 gång i veckan men jag får väl byta till 2 eller ska jag göra oftare??
#10 Jag fick inte byta min kanin till innekanin för min mamma! Hon tror det kommer stinka som sjutton och hon är ganska ren och fräsch av sig!
Kramar / Julia (=

#11 ligger det hästbajs i ditt hö? Det låter konstigt då man inte brukar låta djuren gå på dom hagar/ängar där man ska slå hö sedan.
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
#11 aha ok :)
#12 de gör våran bonde här hema.. låter korna gå på ängrna där han ska slå hö/hösilage på en..
det är ju liksom rå äckligt!
Kramar / Julia (=
Det låter inte bra. Blir ju inge fräsht då. Jag har slagit vårat hö själv och det funkar utmärkt :D
Tror inte det är så bra att det är hästbajs i höet..
På sommaren kan man använda torv i buren som gör att det inte kommer lika mycket flugor och andra insekter.