Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 1125 ggr
Frida-L
0

Djuraffären=Djurplågeri för kaniner

Jag var inne i djuraffären idag, som jag är väldigt ofta. Jag såg flera jättesöta kaniner. Tyvärr kan jag slå vad om att de inte är 8 veckor än. Jag tycker också det är "kaninplågeri" att låta kaninerna bo tillsammans med alla fåglar som låter så mycket att man får huvudvärk bara av att vara inne i djuraffären i en minut. Jag tycker att man borde ha olika rum, ett för gnagare och ett för fåglar. Andra djuraffärer kanske har det så, men inte de jag brukar handla på. Sen tycker jag det är fel att kaninerna bara får sitta där, i för små burar utan att få komma ut och skutta lite då och då.

Är det någon som håller med eller inte håller med?

Muumintrollan
0

Jag håller med om att en del affärer verkligen trycker ihop kaninerna och blandar alla djur hejvilt. Den jag handlar hos har visserligen fåglar i samma rum som kaninerna - men inte alla fåglar…en del är i ett rum intill…..Och visst är det synd om kaninerna som inte får komma ut o skutta….

Frågade förra sommaren om min zoo handlare kunde ta hand om vår kanin som vi hade då - medan vi reste bort. Och visst…..det gjorde han gärna och berättade om pris o mat o allt. Det ENDA tokiga var just att hon INTE kunde få komma ut o hoppa. Tyvärr sa han….men så sa han att "visst kan han bry sig lite extra om henne och ta upp henne o så…."

På slutet var inte kaninen där utan det ordnade sig ändå på bättre sätt.

Hur som …visst är det synd att de inte får sin Motion. Men å andra sidan just den mannen i "min affär" är så himla go med sina djur…pratar med dem och berättar mycket om dem. DET tyder ju ändå på att han allafall har koll på dem…..vilket ju inte många har. De får mat o sen är det bara att sitta där o bli såld….uscha

myriis
0

Jag håller helt klart med.  Måste även påpeka att en del djuraffärer är bra och har det uppdelat.

Jag har några gånger frågat i vissa djuraffärer "Hur gamla är kaninerna?" Dem svarar oftast "vet inte" ;S Man brukar åtminstonde veta det eller ha någon lapp iaf! Sen ska ju kaninerna vara ute minst 1 timme om dagen. Jag tror väldigt få kaniner får uppleva detta. Visst, en del kaniner är bara i djuraffären ca 2-5 dagar, men jag vet en kanin som t.ex. varit i en djuraffär i ca 5 månader! Han fick aldrig komma ut eller göra något. Skulle köpt honom om jag inte köpt Roxy.. Han var så jävla söt :( Gick förbi så ofta jag kunde och tittade hur han mådde, dock blev han agressiv efter ett tag eftersom han ständigt hörde fåglarna, aldrig blev kelad med förutom när jag kom ibland och gav honom godis och fick aldrig komma ut.

Fast en dag var han borta, avlivad >.<

Frida-L
0

#1 Mannen i "din djuraffär" verkar ju vara jättegullig mot djuren. Tyvärr är inte alla det.

Frida-L
0

#2 Gud vad sorgligt. På ett sätt tycker jag inte att djuraffärer ska få sälja djur utan bara mat och tillehör.

myriis
0

Nej, det tycker egentligen inte jag heller, förutom dessa affärer som "sköter sig" ;P

Matilda_91
0

Fy då :( Jag gillar inte djuraffärer alls. Fiskar är okej att om säljer tycker jag, men inga andra djur. Varken fåglar eller kaniner för det är ju så synd om dom! Jag tycker att dom flesta kaninungar man ser i affären ser ut att vara ungefär 4-5 veckor. Hemskt! Vattenflaskorna brukar vara tomma också.. Nej fy, slutar vi köpa kaniner som leksaker i affär så kommer dom så småningom att sluta säljas!

Frida-L
0

Det sa min mamma i bilen på väg hem från djuraffären, att vi skulle sluta köpa i zooaffärerna så länge de sålde djur som inte mådde bra där. Vi borde protestera. Jag har dessutom sagt till i djuraffären att jag tycker det är för mycket ljud för kaninerna.

KajsaM
0

Håller med er till 200%

Kaniner ska inte få säljas i djuraffärer. Min djuraffär säljer inte djur. Dom har gjort det för några år sedan men hon som äger tyckte så synd om kaninerna och alla andra djur så hon slutade.

Kaninerna har pytteliten bur, oftast tom vattenflaska,inge hö,Oftast inge mat. Bara sitta och ruttna i en bur.. FYYY!

Chippi
0

Jag håller med till 100 % framför allt har jag innan tänkt på att dem har blandat fåglar med kaniner marsvin mm..och andra djur som behöver lugn och ro…tycker att det e hemskt. Men nu har jag hittat en jätte bra affär i Lomma där em har delat av djuren i två rum dvs gnagarna för sig och fåglarna för sig och kaninerna har större yta att rör på sig där.

KajsaM
0

Chippi; Det var mycket bra gjort av djuraffärn! :)

Frida-L
0

Ja det tycker jag med

Chippi
0

mm jag vet :) ska nästan bara handl där i frtsättningen… desutom har dem mycket till ett bra pris :)

jag tror den heter typ Lomma zoo ellr något sådant.

KajsaM
0

Okej :) Ja fortsätt handla där :D och så är det ju ett stort + att dom har bra priser ;)

mimmi.k
0

I våran djuraffär är det två olika rum… eller det är mer som ett rum som man delat av med glas… men jag håller med. det är inte rätt att dem ska ha för små burar…. man borde göra något åt det!

KajsaM
0

Ja, nån protestlista eller nått…

mimmi.k
0

Ja typ… jag vet inte riktigt eller typ prata med djuraffärerna.

Viran90
0

nä jag tycker inte om djur affärer.Mkt som är djurplågeri där!

Köpte Både ninni och valentino på en "kaningård" men dom är inte uppfödda av gården, det är privatpersoner som säljer till dom ibland. Det är mkt bättre där, (fäboden)

än vad det är på alla andra ställen,djuraffärer i uppsalas områden..

E_hjo
0

Det finns ganska många djuraffärer häromkring som har delade rum till fåglar å gnagare! =)

Chippi
0

mm tycker det e jätte bra när dom delar av…

KajsaM
0

Ja jättebra att dom delar! :)

Hopi
0

Det finns djuraffärer som har det alldeles fööööör varmt i sina djurrum, sommartid… Det är hemskt! Tex kaniner mår ju väldigt dåligt av det!

Så finns det dom som inte ens har rent vatten åt sina burfåglar.. Och möss som inte ens har mat i skålarna..

Det finns hur mycket som helst som man kan ilska upp sig för, när det gäller djur i affärer… Grrrr! Morr! =(

Och att dom säljer djur bara för att sälja! Talar inte om hur djuren ÄR och inte frågar nybörjare VAD dom är ute efter med ett djur.. Bara dom får sälja så många som möjligt så är allt bra!…. Hemskt!

myriis
0

#21: Exakt, dem flesta djuraffärerna behandlar sina djur som "saker". Dem vet inte ett dugg om dem eller deras personlighet heller för den delen. Skulle inte förvåna mig om alla kaniner från djuraffärer skulle vara ilskna p.g.a för lite social kontakt. Själva grunden på om kaninen gillar sin nya ägare eller inte beror på om den gillar människor överhuvudtaget!

När jag köpte min första kanin från djuraffär (Tänkte inte på hur dem behandlade djuren då..) Så var det en ilsken tjej som gav mig kaninen jag vill ha. Hon lyfte min Roxy i nackskinnet! (Man ska inte lyfta kaniner i nackskinnet eftersom blodkärl går sönder.) Sen nästan kastade hon henne på rygg och klippte klorna samtidigt som hennes vän tog fram en kartong och gjorde fyra små hål med kniv. Sen stoppade dem in Roxy i kartongen! Usch och fy säger jag bara! Den var så liten att hon inte kunde röra sig och hon pep som bara den. När vi kom till bilen kastade jag iväg den j*vla kartongen och hade henne i knät. Hon var vettskrämd och kröp under min tröja.