Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 4938 ggr
alicesprallis
0

ögonfärg på vit kanin

Jag har en vit dvärgvädur som har bruna ögon, men överallt när man tittar på olika "färgsidor" här på internet och så, så finns det bara vit blåögd och vit rödögd. Det står aldrig vit brunögd. Varför?

Zvintos
0

Vit brunögd är det med största sannorlikhet inte du har.
Vit brunögd är godkänt, men det går i princip inte att få fram…

Det du har skulle jag tippa på är en väldigt ljus siames eller liknande.

Bild?

jossan84
0

Det finns ingen genkod för vit brunögd så ingen vet vad det egentligen är för färg. Förmodligen en vittecknad ljus färg med teckning över hela eller nästan hela kroppen.

alicesprallis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är kort på henne ute i solen.

Jag har kollat hennes ögon i ljus och dom är bruna så det måste väl vara pälsen det är "fel" på då.

Vad ska jag säja att hon är för färg?

alicesprallis
0

Här är en bild på andra sidan

jossan84
0

Vad har hennes föräldrar och syskon för färg? Eftersom vit brunögd finns i standarden så kan du ju bara säga att hon är vit brunögd :)

alicesprallis
0

Mamman är Isabella och pappan är Zobelsiames brun (tror jag, lägger in bild på honom).

Syskonen är: Svart/vit japan, Blå/gul japan, Brokad madagaskar och brokad Svart/gul japan.

Linnet
0

Ja nog ser hon vit ut alltid, borde inte kunna vara en feltecknad siames för man brukar ju alltid se en liten färgskiftning på nos och öron. Pappan ser ju nästan ut som rysstecknad.

Sashhi
0

På bilden tycker jag att hon ser ut som en solklart blåögd? Dock väldigt mörka. Antingen är det min skärm som spökar eller något annat.

Not your mom, not your milk.

pigelina
0

tycker oxå dom serlite blå ut ifl, kan inte en hel vit kanin ha odd-eye då?

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Zvintos
0

#9: Nej, en äkta vit blåögd har helt blåa ögon.
Odd-eye innebär att kaninen är wienertecknad och bör således ha någon färgad fläck på kroppen, om än minimal.

På min skärm ser iaf ögonen skumma ut.
Inte helt bruna, men definitivt inte blåa.

jossan84
0

På min skärm ser ögonen normala bruna ut.

Men stammen stämmer inte, det borde inte kunna bli japantecknade ungar efter dem, någon av föräldrarna måste vara japantecknade med tankte på att båda har gula färger, och gult kan inte dölja japan.

Har dock stött på det tidigare, att två gula fått japanungar, det det fallet kom man fram till att den ena förälderna var japan utan att det syntes. Kanske är det så även i detta fallet, och att denna avkomman också är det. Alltså att hon är vit/svart japan, fast utan tecken.

En annan sak i stammen som inte stämmer är att det inte kan bli brokat mellan dessa föräldrar heller. Förklaringen kan vara att siamespappan är brokad.

[aammE]
0

Kan du inte ta bättre bilder?

Linnet
0

#11 Tänkte också på det med brokningen och pappan kanske är brokad då. Det stämmer ju också det där som du skrev om japanteckningen.

[Wera]
0

#11 Instämmet, stammen kan inte stämma…
Jag tycker absolut den ser vit ut! Men den kanske är siamesbrokad men brokat har "täckt över" där färgerna ska vara?

alicesprallis
0

Jag vet inte vad mamman och pappan har för färg bakom sig men pappan är ialla fall zobel då han har rödskimmrande ögon.

Här kommer fler bilder.

alicesprallis
0

Här är en bild på hela kullen

jossan84
0

Jag skulle fortfarande tro att hon är det jag nämde tidigare, en vit/vart japan men knappt nån teckning. Hon han även vara brokad på så sätt att japantecknen inte syns.

[Wera]
0

#17 Det kan vara möjligt också :)

#16 Det ser ut att vara två havana… elr om det är bilden som luras ;)
Men pappan måste väl vara brokad då han gett brokade avkommor, då han är så vit så synns det ju inte att han är brokad.