Det här med kaninuppfödning...
Hej!
Nu är det så här att jag har funderat lite om det här med kaninuppfödning…
Det verkar som det har blivit en stor trend blad kaninägare att starta kaninuppfödning eller ta någon kull på sin kaninhona. Enligt mig känns det väldigt onödigt Att ta en kull för skojs skull eller för att kaninungar är så otroligt söta. För om man gör det så måste man ju hitta hem åt kaninungarna också, och det ger ju "konkurans" åt de seriösare uppfödarna, då får folk inte sålt sina kaninungar och massa små liv har kommit till världen förgäves och det drabbar ju mest kaninerna, men också människorna som då måste ta hand om dem och fixa plats åt dem! Så därför tycker jag att man borde ha ett mål med sin kaninuppfödning (vilket de flesta seriösare uppfödarna har) Det kan vara att bevara en utrotningshotad ras, att göra en ny ras godkänd m.m
Jag vill gärna höra era åsikter i den här frågan!
Jag undrar också om det över huvud taget är någon mening med att starta en kaninuppfödning nu?
Jag skulle gärna göra det, men det känns som alla gör det och man kommer ha jättesvårt att hitta hem åt ungarna. Och ja, jag har ett mål med uppfödningen!
Mvh
Johanna
Kram Johanna
Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner
Huruvida du startar en uppfödning eller ej nu, är ju helt upp till dig.
Ibland kan det vara svårt att få ungar sålda, ibland går de åt som smör i solsken.
Sånt går i vågor.
Alla kaniner ifrån uppfödare säljs ju inte till kelhen/barnfamiljer, utan många köps utav andra uppfödare (både i sverige och utomlands).
Du kan ju starta en uppfödning med en ras som nästan dött ut, då det behövs mycket mer än en vanlig kelkanin i vanlig/bland ras som det finns överdos på.
jag själv har "nyss" startat en uppfödning(i våras på alvar har haft flera kullar innan) men jag kommer ju föda uppför utställning, det tycker jag inte är onödigt, tycker själv det behövs mycket mer lejonhuvade utan wienerteckning, (jo jag vet att jag kommer ta wiener kullar med Aska, men hon är EN hona som kommer gå i pansion om ca 3 år.)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#1 Jo, det vet jag ju att det är helt upp till mig om jag startar kaninuppfödning eller inte men det känns bara så onödigt just nu.
Jag tänkte inte riktigt på det där med att man brukar sälja till andra uppfödare, men det borde väl ändå bli svårare att hitta hem åt kaninerna, för det är ju inte alltid att kaninuppfödare behöver fler kaniner…..
#2 Ja, det är klart man kan det, men man ska ju satsa på en ras man har fäst sig för och som man gillar. Ja, det känns som fler och fler bara föder upp kaniner utan syfte, och räknar med att dom bara ska hitta hem åt kaninerna jättesnabbt.
#3 Nej, det är som jag sa, du har ju ett syfte med din uppfödning ( i ditt fall, få fina utställningsdjur) Och att du avlar på en kanin med wienerteckning kan ju också vara (nu vet jag ju inte hur det är i ditt fall) att man vill bevara föräldrarnas goda temperament eller liknande.
Kram Johanna
Jag tycker det är fel att para 2 olika raser med varandra, om det inte är för att man ska få fram ny ras eller hoppkorningar som avlas för att bli bra hoppkaniner
// Hanna
#5 Där håller jag med dig till 100%!
Kram Johanna
Hundar parar man blandras med, som säljs som sällskap/jakt/agilityhund mm.´
Så tänk på att det finns många andra djur som med är blandraser.
Jag tycker då att det vore lite strängt om man inte skulle para en enda blandraskull!
*det är så vi fått fram nya raser*
#7 om du ser mitt inlägg i 5 står det klart och tydligt att jag tycker det är ok att korsa om man har ngn mening med det tex få fram ny ras eller hoppkorningar tex
// Hanna
#5 Håller nt med, eftersom korsningar bland både kaniner och andra djur som tex. hundar är friskare djur ifall man korsar dem och inte lika lätt att det drabbas av sjukdommar
#9 Jag har bara en liten fråga om det du skrev, inget illa menat!
Hur vet du det?
Jag menar, i så fall skulle man ju också kunna säga, att vissa raser är friskare än andra?
Kram Johanna
#10 Vi har haft hästar tidigare och dom är friskare och inte lika lätt att få sjukdommar om man korsar olika sorters raser. Samma sak med hundar..
Så jag frågade vetten om det gäller kaniner också och hon sa att blandraser har mindre risk att få sjukdommar
#11 Okej, då vet jag, det visste jag inte innan, tack så mycket för att jag fick lära mig det! :)
Kram Johanna
#3 Så tycker jag inte man kan tänka :) Tänk om alla tänkte så? "Det är ju bara EN wiener jag avlar på så vad spelar det för roll?" - Skulle bli en heel del wiener om alla tänkte så, sen förs det ju vidare och andra parar hennes avkommor. Ta bort hon ur aveln direkt istället ;)
Finns väldigt många som tänker "Men min hona/hane är såå snäll, söt och underbar så han måste ju få bli pappa/mamma, bara en gång!!" - Det är väldigt många kaninägare som tänker så. Blir en heel del kaniner det. Sen finns det otroligt många tjuvparningar också, ibland samma familj/kanin flera gånger - Oönskade kaniner dom inte vill avliva och då säljer.
Sen finns det många som tänker att de vill ha en lättsåld färg/teckning/ras och sälja allihopa, och inte vill behålla någon/några - för det är väl därför man avlar, man avlar inte för andra ska kunna köpa kaniner, utan för att uppfödaren själv ska kunna få bra avelsmaterial och behålla och sälja "gammalt".
Det finns det dom som tycker att dom är seriösa bara för de vill "få fram underbara små keliga kelkaniner som är söta med bra lynne" - Får inte de uppfödare som avlar för andra mål, t.ex. få en godkänd ras, få fram ny teckning elr något annat mål sådana kelkaniner med bra lynne då?
Kan tillägga också att jag personligen tycker det känns onödigt att korsa eller para hej vilt bara för "man råkar ha" en lejonhuvad hane hemma och en dvärgvädurs hona hemma (två vanliga raser) och så korsa ihop dom och få några kaninungar.
Korsa istället med något mål, få en bra hoppkorsning, bättre kropp, päls, färg, ny ras eller något. Inte korsa med det man råkar ha hemma som kelkaniner.
#14 håller verkligen med om det! Blocket.se är ju verkligen fyllt av sånna annonser.
Ken tillägga i mitt inlägg #12 att jag ändå tycker det verkar lite onödigt att korsa bara för att dem blir friskare eller så, för då kommer man ju ingen vart i aveln?
Kram Johanna
#16 det bror ju på poängen, själv tkr jag att det är bättre med friskare djur än renrasiga.
#17 Jo det är klart man vill ha friska djur, men renrasiga kaniner kan också vara friska. Jag menar, bara för att det är en korsning garanterar inte det att kaninen aldrig blir sjuk, och bara för att en kanin är renrasig betyder inte det att den inte kommer leva ett helt friskt liv utan sjukdomar.
Kram Johanna
#9: Fast det stämmer inte helt.
Första generationen är generellt sett friskare, ja.
Men efter andra generationen brukar de oftast vara ännu sjukare än renraserna.
Så det funkar inte riktigt heller.
Sen finns det inte samma mängd sjukdomar för kaniner som ex hundar.
Ett problem på kaniner är ju bettfel, men detta förekommer precis lika mycket på blandras som renras.
Det gäller helt enkelt att vara selektiv i sin Avel.
#18 nej det sa jag aldrig, men finns det en chans att de har lättare att få sjukdomar ifall dom är renrasiga tkr jag det är bättre att korsa.. Och inte så som #14 säger att man bara tar de två man har hemma utan att ha något mål med aveln
#20 Men då blir ju det enda målet med aveln att ta fram korsningar bara för att de troligen är friskare än renraserna.
Och då kommer vi fram till det som NinniH skrev, "efter andra generationen brukar de oftast vara ännu sjukare än renraserna" och vad är det då för mening med att avla på det sättet?
Kram Johanna
#21 Då behöver man ju inte avla på senare genationer om de blir sjukare.
#19 Hur vet du vet?
#22 vad är det för någon mening med Att ta en kull som man inte kan komma längre med då?
// Hanna
#23 Att få fram en kull med friska kanin ungar.
Alla tkr nt likadant men det är iallafall vad jag tkr
Jag tycker man ska ha kaninuppfödning om man tycker det är roligt.
Själv har jag kaninuppfödandet som hela min hobby/fritid. Men visst kan det vara bra att ha ett mål också (ganska viktigt ju seriösare man blir), jag föder blandannat upp rasen Orange, som var utrotad under en period, och som vi nu håller på att avla fram igen.
#16 Man ska dock alltid se till djurens bästa. Annars är man ingen bra eller duktig/seriös uppfödare enligt min mening. Men sedan är det som #19 säjer.
Vad man också bör tänka på är att många större och seriösa uppfödare började med en eller två kaniner, som man för "skojs skull" tog någon kull efter. Sedan utvecklas det ju där ifrån, intresset och allting.
Man får ju inte bara kaninintresset sådär *pof*, och plötsligt kan man jättemycket om kaniner, och jättemycket om genetik, DNA och Avel, och så går man med i SKAF och skaffaruppfödarnummer direkt. Man måste ju börja någonstans, och lära sig steg för steg.
Riktigt så funkar det ju inte (?)
Intresset växer nog fram efter hand, och så skaffar man några flera kaniner, och blir allt mera intresserad, och så går det bara framåt, tills man en dag kanske står med en sådan uppfödning som du anser seriös och meningsfull. :) Allting har ju en början, och i bland kanske den är oförutsett (oavsiktlig).
Hade det inte fått vara så, så tror jag inte vi hade haft en enda uppfödare i dag.
#24 Ja, du har rätt i att tycka så, men hur långt kommer man i längden med att få en kull rfiska kaninungar, då kommer ju de till världen utan syfte…
Kram Johanna
#22 Har med generna att gjöra.
#22: För att det varit väldigt mycket snack på diverse hundforum där folk som avlar på blandraser använder just det du sa som anledning (eller ibland som ursäkt).
Det har då förklarats x antal gånger att första generationen möjligen, men efter det får det nästan motsatt effekt.
Exempel;
#25 Jo det är klart att det måste börja någonstans, men det jag menar är att jag tycker att man borde planera lite mer även om man bara gör det som en kul grej, för sen står man där med ett gäng kaninungar som man inte hittar något hem åt. Och jag menar inte att man måste veta allt om kaniner för att vara seriös, jag vet inte allt om kaniner, men om jag skulle starta en uppfödning skulle jag ändå kalla mig själv för seriös, för att jag har ett mål med min uppfödning…sen finns det ju olika definitioner av seriös…
Kram Johanna
#29 Vad mera exakt är det du anser att "man" inte planerar?
#30 Jo men, folk som tar en kull för skojs skull (nu säger jag inte att alla som tar en kull så inte planerar) kanske inte alltid tänker på att det kan bli svårt att få alla ungar sålda… och då blir både kaninerna och männsiskan lidande. Och jag menar inte att bara för att man är seriös så får man alla ungar sålda, utan då har men ju planerat lite innan och fixat så att om man inte får sålt på några ungar så har man plats för dem ändå.
Kram Johanna
#25 väldigt bra skrivet!
#26 Måste man ha ett syfte med att dom kommer?
För någon som aldrig har haft kaninungar förrut så ska dom väll inte behöva tänka att dom måste ha e lång andledning utan kanske för att de är kul med en kull och kul att ha en första kull?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#26 håller med #32 i precis vad hon skriver. För man kan ta en kull som inte är helt renrasiga elr så utan till kel elr vad man vill ha dem till :)
Om man parar 2 olika raser så ungarna blir hälften av varje, så avlar man ju oftast inte vidare på den då sålänge det inte var en djuvparning eller från djuraffärn när honorna var hona/hane mm.
#34 varför skulle man nt kuna göra det? Inom Kaninhoppning är det flera olika raser i många kaniner…
Måste man avla vidare?
Jag menar attt folk brukar tycka det är synd att blanda i för många olika raser, men om det är 2 renraser brukar vissa tänka ibland att det inte gör något…
#32 Jag menar inte att man måste ha ett syfte med första kullen, jag menar bara att man kunde planera mer än vad vissa gör.
Kram Johanna
okej, missförstog. :)
#39 Nej, det var säkert jag som formulerade mig fel ^^
Kram Johanna
Jag tycker att det är seriös uppfödning bara man planerar kullen innan, även om en öppfödare med ett mål eller vad man ska säga anser jag som "seriösare uppfödning" eller vad man nu ska säga, kanske "uppfödning på högre /seriösare nivå" låter bättre, och med det menar jag inta att man då måste ha jättemåga avelsdjur m.m…
Men ett mål skulle ju kunna vara att föda upp snälla kelkaniner, även om jag inte skulle räkna det som ett mål/syfte utan mer som "uppfödning på skoj" vilket är helt okej!
Kram Johanna
#41 de var bra skrivet :)
Nu blir jag väl utsparkad från kaninvärlden eller nåt… ;)
Jag tänker ta en kull var på mina hermelinhonor, av den enkla anledningen att jag VILL göra det. Jag vill följa mina honor genom dräktigheten, vill sedan följa ungarna från nyfödd till ungdomar.
Heltenkelt för att jag anser det vara det bästa sättet att lära sig ngt på, jag tycker Avel är intressant oavsett djurart, och att få chansen att följa en individ från start är helt underbart.
Jag har inga planer idagsläget på att spara ngn unge, men fastnar man speciellt för ngn så blir den ju kvar.
Skulle jag mot förmodan inte få mina ungar sålda, så finns det plats för dom, skulle aldrig sätta mig i en situation där jag måste avliva ungarna =/
Skulle aldrig avla på en dålig kanin bara för att få söta ungar. Dom ska vara renrasiga samt ha bra mentalitet.
Gör det mig oseriös? Säkert i en dels ögon.
Ang korsningsavel> att den renrasiga aveln (hund tex) anses vara sjukare är på grund av dessa extrema ras-fall där man avlat fram olika defekter på olika raser. Dessa defekter kan minska i viss grad med hjälp av nytt blod/ras. Men samma effekt kan ju också nås om man avlar rasrent med föräldradjur som inte har dessa defekter. Nytt blod kan tas in iaf, fast med djur av samma ras.
Jag har målet med min uppfödning att få fram fina, trevliga hoppkorsningar med bra temperament, det finns ju några jätteseriösa kaninhopp uppfödare som väljer att avla på kaniner som hoppar som en Gud men har världens dåligaste Temperament, är sur och agressiv. Visst, det kanske man kan kalla för ett mål? Jag vet faktiskt inte.
Jag tror så här, var det inte så att om man inavlar får djuret dåligare immunförsvar? Och blir då lättare sjuk? Jag kan ta fel, (detta var bara min uppfattning)
Vilka raser är det som är utrotningshotade eller som det finns få av?? någon som vet?
Bara man är helt säker på att man kan skaffa nya bra hem åt kaninungarna så tycker jag att man absolut ska få ta en kull om man t ex har en hane o hona hemma. Kaninhonor som fått ungar får ju inte livmodercancer som annars är så vanligt hos honor. och tänk i naturen då får kaninerna ungar hela tiden…
Men som sagt det finns väldigt många kaniner och många som tyvärr blir utsläppta eller vanvårdade …Jag brukar ta emot såna kaniner och det är så synd om dem! Men jag hjälper dem så gott jag kan (Veterinärbesök, massa pyssel och god mat). ofta är dem bara så glada och tacksamma över att ha någonstans att bo.
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
aha, Gotlandskaniner är tydligen utrotningshotade läste jag precis…
mvh Lisa
och Mellerudskaninen är starkt utrotningshotad…bara ca 30 st kvar =/ supersöta är dem. http://www.gotlandskaninen.se/
mvh Lisa
#43 Jag tycker absolut inte du verkar oseriös!
Du har ju en plan och en andledning Att ta en kull, och du vet att om du inte hittar att hem åt dem så har du plats för dem!
Det är i alla fall väldigt seriöst enligt mig!
#44 Jo, du har helt rätt, man ska ju inte avla fram ett dåligt temperament bara för att få fram bra hoppkaniner…och jag ser inget fel i att korsa kaniner för att få bra hoppare, men då ska man göra det på rätt sätt också, och inte bara ta två hoppare oavsett temperament och para dem för att se om det blir bra hoppkaniner av det, det tycker jag är fel, för då tänker man ju bara på sig själv inte kaninernas bästa.
Kram Johanna
Hm. Jag håller mig oftast till marsvin, men det här är ju en diskussion som angår alla husdjursarter egentligen, då det förekommer hos alla.
Jag ursäktar om jag har missuppfattat någon fakta om kaniner, men då får ni vara snälla att ha lite översyn, då kaniner som sagt inte är mitt "hemområde".
Jag tror att en anledning till att andelen oseriösa uppfödare gör större skillnad hos kaniner är att kaniner till naturen är väldigt lättförökade. Det är ganska enkelt för kaninens ägare att ta en kull; det sker sällan komplikationer, djuren är väldigt lättparade och de kan paras många gånger om.
Sen det faktum att kaniner kan få väldigt stora kullar och att djuren kan vara svårsålda är det antagligen många som glömmer.
Hur man ska lösa denna fråga är nog omöjligt att veta. När jag avrått kullsugna ägare från att para sina marsvin(och då finns det massor av argument som talar emot det), har de många gånger inte tagit åt sig av ett ord av det jag sagt. Kanske planerar de till slut sin kull lite bättre, men ännu saknar de mål med kullen.
Enbart "friska djur med bra temperament" finner jag inte som en tillräcklig anledning till att ta kull. Särskilt inte när detta gäller ett projekt som personen inte tänker fortsätta med och/eller personen i fråga inte har någon aning om vad för temperament eller sjukdomar som ligger bakom föräldradjuren.
Det finns ett överskott av friska djur med bra temperament ute till salu, jag skulle nog kunna påstå att det är mer en regel än ett undantag att en kanin är frisk och har bra temperament(annars skulle det väl inte vara en så populär art, eller hur?), så varför sätta ännu fler till världen? Visst är det lite bättre ifall målet gäller att t.ex. få bort vanliga temperamentsfel eller ärftliga sjukdomar från en särskild ras, men det räcker inte riktigt än."Nyckelordet" jag söker saknas fortfarande i målsättningen.
"Djur som gör sig väl i utställningar och representerar sin ras på ett bra sätt" räcker heller inte, enligt mig. Temperament och friskhållning är mycket viktigare än att djuren är utställningsbara. Det ska man vara medveten om. Fast även om detta mål skulle sättas ihop med det första, tycker jag inte att man ska ta kull.
"Mitt mål är att kunna behålla en eller flera ungar ur kullen, då jag verkligen tror att dessa två djur kan ge en avkomma jag vill ha" är mer i stil med vad jag vill höra. Sen kan man ha temperamentsmål, utställningsmål eller annat utöver det förstås.
Att ta en kull utan att man har för avsikt att behålla en unge själv eller utan att man vet sedan innan man parat djuren att en annan person vill ha en unge efter just de djuren, är inte vad jag kallar seriöst.
Man måste planera inför ungarnas framtid och åtminstone försäkra att en per kull får en bra sådan. Enligt mig tar man en kull för att det inte går att finna ett liknande djur till, än det som lär komma i kullen, någon annanstans, eller för att föräldrarnas egenskaper är något alldeles extra som är viktigt att bevara. Föräldradjuren ska komplettera varandra till en chans för ett djur som man kan tänka sig att behålla. Man måste inte behålla en unge ur kullen, men förutsättningen ska alltid vara att man ska göra det.
Utöver detta, ska ägaren ska ha läst på om Avel och planerat väl innan djuren paras(djuren ska ha bra temperament och frisk stam). Sen så förutsätter jag givetvis att ägaren har sunda åsikter angående hur djuren ska behandlas och skötas om.
Om man vill kallas seriös i min mening, vill säga(jag kan ha glömt att skriva något eller uttryckt mig lite fel på något ställe, och ber om ursäkt ifall det blivit så). Beroende på vilken situation det gäller råder lite olika tankesätt.
Det må låta "strikt", men det är kanske vad som krävs för att få stopp på "onödig" Avel?
Slutligen vill jag understryka, att bara för att man tagit en oseriös kull en gång, dömer jag inte ut er. Ta det inte personligt ifall jag i denna text uttryckt att jag tycker att just er kaninavel är oseriös, det betyder bara att vi inte delar åsikter om vad som är seriös Avel och inte, inte att ni sköter era kaniner dåligt eller på något minsta vis är dålig som person. :-)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Oj, det där blev ju som en halv roman. ;-P Hoppas att någon orkar läsa det. Jag vet inte om hälften av det ens rör det egentliga ämnet heller. Nåja…
Jag tänkte bara tillägga att jag tycker att det är viktigt om man som uppfödare faktiskt försöker följa upp vad som händer med ens sålda avkommor efter några år. Annars är man ju inte heller seriös.
Det finns ju temperamentsfel och ärftliga sjukdomar som inte dyker upp förrän när djuren når äldre ålder(och allt måste ju inte dyka upp hos uppfödarens egna sparade djur), så det är viktigt att man håller koll så att aveln man påbörjade för ett antal år sedan faktiskt är frisk och inte bär på sjuka anlag.
Skulle det vara att de bär på dåliga gener, bör man omgående avsluta den linjen(allra helst) eller åtminstone påbörja intensivt arbete för att bli av med de sjuka anlagen.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#49 bra skrivet…
ja, man måste planera om man ska behålla någon eller flera ungar ur kullen och om man har plats för dem! Tänk om det blir sju st hanar. vad gör du då? Det går knappast att ha dem i samma bur om du inte har en bur lika stor som en hundgård och kastrerar allihop. och sju st burar är det inte så många som har plats för.
temperamentet/hälsan på föräldradjuren är en viktig del. tänk på att om föräldrarna är nervösa/agressiva, lätt blir förkylda/sjuka, har ett bettfel eller liknande så kommer förmodligen ungarna att ärva det…och då är det tyvärr ingen bra idé Att ta en kull.
mvh Lisa
#11 Det stämmer inte riktigt att blandraser skulle vara friskare än renrasiga djur. Rent statiskt sett kan det se ut som att blandraser är friskare, men det beror till stor del på att det inom renrasig Avel kollas upp olika sjukdommar så man har koll på vad man ska försöka arbeta bort och vad man ska testa för innan Avel. Gäller all Avel, oavsett om det är hund, katt eller häst etc.
När det gäller kaninavel tycker även jag att det poppar upp väldigt mycket "uppfödare". Jag tycker det är trist att det verkar vara allmänt vedertaget att man blir uppfödare efter att man haft kaniner i x antal år, som att det skulle vara ett steg uppåt.
Jag har haft kaniner i hela mitt liv, men aldrig avlat och har inget intresse av att börja avla heller. Tycker det finns alldeles för mycket kaniner som skänkes bort eller säljes billigt för att det finns för många och många människor tappar intresset fort.
Däremot ser jag inget fel i seriös kaninavel med ett mål för aveln, så länge det finns efterfrågan på kaninungarna. Tycker det är himla synd att det är så stort "svinn" inom kaninaveln, dvs att man behåller de finaste och resten ska bara bort så fort som möjligt.
#52 Det är exakt det jag menar, det känns som en trend, så många startar kaninuppföding bara för att dem har en kaninhona typ…och det tycker jag är helt fel!
Däremot, när man tar en kull kanske man gör det för att man har otroligt fina föräldrar som har fått jättebra poäng på utställning, och då kanske man vill se om man får några lika fina ungar? Därför behåller man ju de finaste/bäst tecknade, men det betyder ju inte att man inte tycker att dom som inte är lika fina inte är lika mycket värda, de flesta uppfödarna oavsätt hur "seriös" man är, försöker ju alla fall sitt bästa att hitta hem åt kaninerna!
Sen kan det ju ske tjuvparningar, och det kan man ju inte göra något åt, förutom att förhindra så gott det går att det händer igen.
Men om man tar en kull, för att man kanske vill veta hur det är att föda upp ett gäng kaninungar, så ser jag inget fel i det, bara man tar reda på så mycket som möjligt innan och vet vad man håller på med.
Sen så är det ju så här: alla gör misstag! Och man kanske tar en kull utan att planera och sånt, men man lär sig av sina misstag och troligtvis planerar lite mer innan man tar en till kull!
Kram Johanna
Nu undrar jag, alla som ifrågasätter. Jag ställer mig neutral, för jag vill höra era åsikter.
Vad är en kaninuppfödning? Och när "räknar" ni en kaninuppfödare som kaninuppfadare? När den har många kaniner, eller skaffat uppfödarnummer och blir riktigt aktiv, eller när man registrerar kaningård?
Jag vet själv vad jag tycker, och vad SKAF anser, så jag vill bara höra lite konkreta åsikter.
#54 alla som nån gång har haft en kull med ungar är ju uppfödare till den kullen.
// Hanna

Jag tycker också att det börjar bli många. Ska man ha uppfödning tycker jag man ska ha ett mål med det hela. Spelar ingen roll om man har 15 eller 3 kaniner för att man ska räknas som en uppfödning.
Tex jag har en hona och först när jag skaffade henne tänkte jag "åh nu kan jag ju börja föda upp" men vilket jag nu tycker är absolut en FEL anledning. Jag ska börja föda upp med målet att få fram bra avelsdjur, utställningsdjur och det finns inte så många lejonhuvade(renrasiga) här uppe där jag bor.
Eftersom min hona är wiener kommer jag antagligen inte ta mer än en kull på henne och då för hennes underbara temprament. Mina föräldrar tycker att jag ska börja med henne men då jag inte har målet att föda upp till kel ser jag det som fel. Därför ska jag ha min nuvarande till kel(som det var tänkt) och sedan skaffa en hona passande till mina mål med uppfödningen.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com
Super bra skrivet. Det var en bra roman hehe (A)
#54 Jag säger som #55 man är uppfödare när man har haft en kull för då har man ju födit upp ungarna :)
#56 Jag håller med dig, det kanske inte är jättebra att avla på wienerteckning när man försöker få bort det från rasen, men om man inte avlar vidare på ungarna så tycker jag det är okej! :)
Kram Johanna
Intressant det ni säjer. :) För min egen uppfattning är en annan.
Givetvis är man uppfödare till just den kullen, men att vara kaninuppfödare innebär att man regelbundet tar flera kullar, och att man tar kullar varge år. Enligt min egen uppfattning.
Man kan ju avla på wiener och avla vidare men dom som avlar bort de behöver ju inte köpa kaninerna?
Jag tycker de är jätte okej att avla på wiener om man inte traslar ihopde med dom som försöker få bort de!
#58: Det går mycket väl att avla vidare på ungarna - till vit blåögd Avel. =)
Det är enda gången wienerteckning är "bra" att ha.
Bra att ha i utställnings färgernas Avel ;)
#61 Oj, juste det tänkte jag inte på^^
Kram Johanna
#59 "Ang korsningsavel> att den renrasiga aveln (hund tex) anses vara sjukare är på grund av dessa extrema ras-fall där man avlat fram olika defekter på olika raser."
Håller med, har ju sett ett repotage om hundaveln och vilka sjukdommar de har osv.. de har ju massavlat och "sönderavlat" hundarna, det har inte vi kaninuppfödare gjort… än? Ja vad vet jag. Men jag tror inte alls det är som #11 skrivit, att korsningar är friskare ;)
#56 Som jag skrivit till #3: Så tycker jag inte man kan tänka så :) Tänk om alla tänkte så? "Det är ju bara EN wiener jag avlar på, bara en gång - så vad spelar det för roll?" - Skulle bli en heel del wiener om alla tänkte så, sen förs det ju vidare och andra parar hennes avkommor. Avla inte på hon överhuvudtaget istället, du vet inte om hennes avkommor paras vidare ju.
#54 Beror helt enkelt på tycker jag, t.ex. om en person tagit en kull så säger man sen "jag är uppfödare" för man tagit en enda kull underhela sitt liv - nej men om man har en kull just nu, eller håller regelbundet på med Avel då kan man ju säga att man är uppfödare.
Men sen kan man ju självklart säga att man är uppfödare till just denna kull. Som #55 skrivit.
Fast aktiv uppfödare är man ju inte om man bara tagit en kull under t.ex. 3 år :)
-> Vill tillägga också, alla gör misstag! Som ung kanske man tar en kull för man inte har något vett i skallen! Som jag gjorde, jag tog en kull på min hona hemma och tog grannens hane som jag inte visste ett dugg om, dock behöll jag tre honor och de andra tre flyttade till samma ägare (de lever dock inte idag)
Ja vissa tycker att jag är oseriös bara för att jag vill ha en kull på mina honor. Vissa tycker inte att jag är oseriös…
Jag kan ju lugna er med att jag faktiskt har plats för flertalet djur som behöver varsina burar, så skulle dom inte bli sålda så blir dom kvar här och får leva ett bra kaninliv här på gården =)
Självfallet hoppas jag ju fortfarande att dom blir sålda till bra hem i slutänden =)
Efterfrågan på renrasiga hermeliner är ganska stor här, så jag tror inte att jag behöver bekymra mig så mycket faktiskt.
Har idagsläget 3 stycken som vill ha avkomma ur ngn av kullarna.
#64 Du skrev nog lite fel nummer? Jag har inte kommenterat det… I #59 skrev jag om något helt annat.
#65 Det låter bra. :) Ja, man vet ju själv hur stor efterfrågan är, och då hur stor sannolik ut efter det, det är att man får ungarna sålda.