Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 596 ggr
PimTheGreat
0

Hur länge kan hon gå kvar?

Min dvärgvädurhona Humlan går tillsammans med sin syster Dumlan nu, men igår så var vi iväg och parade Humlan. Hur länge kan hon gå kvar med sin syster innan jag bör sätta henne i egen bur?

Lisa82
0

beror på hur bra dem kommer överens, om Humlan accepterar att hon är i samma bur nu när hon är dräktig. Honor kan bli agressiva mot andra honor när dem är dräktiga även mot honor som dem annars passar bra ihop med.

men gör iordning en till bur och flytta över Dumlan när det är ungefär två veckor kvar av dräktigheten.

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

PimTheGreat
0

Ok. Tack för svaret! De går jättebra ihop och sover och myser tillsammans fortfarande. Däremot märker jag att systern Dumlan är mer intresserad och luktar och följer Humlan överallt…kanske jobbigt för Humlan….

håller just nu på med att sätta iordning barnkammaren till Humlan o bebisarna. Blir nät i nät med systern…tror du det blir bra?

Lisa82
0

ja, det verkar bra tycker jag :) det går nog bra.

hur många veckor är det kvar av dräktigheten nu?

mvh Lisa

Jetaime
0

Jag hade delat på dom direkt efter honan blev parad.. Men ja man tycker olika.

PimTheGreat
0

Idag är det en vecka sedan vi var iväg och parade henne. Allt är som vanligt mellan systrarna. Bara att hoppas att det lyckades..

[BonnieL]
0

#5 Tycker du kan dela på dem nu då :)

PimTheGreat
0

#6 ok. Även om det går bra mellan systrarna?

Lisa82
0

för att ev undvika onödiga bett så kan det vara bra att sära på dem ganska snart. Hon som är dräktig kommer ev att bli stressad över att syrran är där och "konkurrerar" om boet. Sen beror det ju på hur stor buren är…

mvh Lisa

PimTheGreat
0

#8 de har en stor bur? eller bur…det är en hundgård som jag delat, så en bur är 1/4. Så honorna har nu 1/4, hanarna 1/4 och bebiskammaren är 1/4…sen är det sista utrymmet till foder… kan tänka mig den är 1,5 m* 2,5 m. (kortsidan är 3 st kompostgaller och långsidan 4st, liggandes)

PimTheGreat
0

nu  jag måste jag fråga igen….. jag satt över humlan i sin barnkammaren, men hon hoppade faktiskt över till sin syster igen under natten… måste de vara åtskilda så ordnar jag det givetvis med fler galler, men det verkar ju som hon vill vara hos systern. Hur ställer man sig här? På söndag är det två veckor sedan hon parades…när kan man förvänta sig bebisar kommer? var det 30-32 dagar?

Zvintos
0

#10: Ungarna kommer runt dag 30-32, ja.

PimTheGreat
0

#11 hur hade du gjort i situationen att hon hoppar över till systern igen? hade du låtit henne gå kvar eller ordnat högre vägg…

Haztparken
0

Jag tycker du ska skaffa högre vägg för även om hon vill vara med sin syster så kan ju ändå hon bli stressad över att vara med henne när det närmar sig och så.

Om det bara är galler i mellan så kan dom ju fortfarande nosa på varandra där i mellan :)