Kanin iFokus

Kanin

Etikett: mat-och-utfodring
Läst 2697 ggr
Linus-the-bunny
0

Krafft groov till kaniner?

kRAFT GROOV  -

är inte det ett hästpellets och ska man ge som vanligt pellets hur mkt ska man ge? :)

[Bolten]
0

fattar inte riktigt rubrken…?

Jag ger mina kaniner 0,5´1,5 dl KG

Jetaime
0

Förstår inte heller?

Linus-the-bunny
0

oj ursäkta skrev fel Skäms

Zvintos
0

Ändrade din rubrik till en mer beskrivande. =)

Jo, krafft är egentligen hästpellets.
Men den funkar fint att använda till kanin ändå.
Man ska inte hänga upp sig så mycket på till vilket djur det står, utan mer kolla på innehållsförteckningen och se hurpass det passar.
Jag ger mina en blandning av krafft groov 125 och rabbit royale.
Kaninerna älskar det och mår bra på det.
Familjens hona är i bättre hull än hon någonsin varit, i princip.

Ger mina lite mindre än 0.5dl och samtliga är dvärgvädurar.
Honan med kull får ca 2dl/dygn.

niklin
0

Det råder delade meningar om det är bra att ge foder anpassat till andra djur till sina kaniner. Man menar att man inte ska stirra sig blind på proteinhalter osv, utan mer se till att foder faktiskt framställs till olika djurslag då de har olika sätt att ta till sig näringen från maten osv… Dvs använda kaninmat till kaniner…

Följande är t.ex saxat från Kaninproducenternas hemsida.

Foderstat

På marknaden finns det ett antal olika foderstater för kanin med de mest skiftande innehåll. Gemensamt för de flesta foder är dock att de är underhållsfoder oftast tillsatt med olika färgade produkter för att se aptitliga ut, vilket kaninen inte bryr sig om. Det finns också ett antal kaninägare som utfordrar med diverse foder för andra typer av djur som t.ex. fårpellets, kalvkraft osv. Att ge kaniner ett foder som är anpassat för flermagade och idisslande djur är förkastligt både ur näringssynpunkt och ur ekonomisk synpunkt. Det mesta av proteinet går då rakt igenom djuret och hinner inte tas upp i kroppen.

Linus-the-bunny
0

#4 hehe jag är inte så bra på rubriker :)

EricaN
0

#5 men en häst har bara "en" mage..? Vad använder du?

niklin
0

#7: Just hästar har ju bara en mage och idisslar inte. :)

Jag har själv ingen riktig åsikt i frågan, men det låter ju logiskt att olika djurslag tar upp födan på olika sätt (även om de är gräsätare).

Jag använder Stampe till mina kaniner.

[chriistina]
0

Jag använder detta till mina kaniner och de får runt 0,5-1,5dl per kanin och dag av Krafft.
Har också varit tveksam till att ge kaninerna foder som är till annats djur än just kaniner. Men eftersom hästar och kaniner funkar rätt lika så bestämde jag mig för att testa Krafft då jag inte hittat något kaninfoder mina kaniner funkar på. Och Krafft funkar toppen!

Lindalusbus
0

Jag använder Krafft till mina kaniner och är supernöjd. Jag ger digivande honor och ungdjur fri tillgång, de andra får 0,5-1 dl/dag beroende på hur dom ser ut i hullet.

Jag har tidigare gett Krafft Groove 125 till den första gruppen och 90 till den andra men har fått tips? på att ge Groove 125 till alla för att slippa foderbyten osv…

Ska tillägga att jag blandar det med havrefri mûsli.

Animalfriend
0

Tycker det de skriver egentligen är ganska luddigt.

Att ge kaniner ett foder som är anpassat för flermagade och idisslande djur är förkastligt både ur näringssynpunkt och ur ekonomisk synpunkt. Det mesta av proteinet går då rakt igenom djuret och hinner inte tas upp i kroppen.

Flermagade- nä, det är en sak, det skulle inte jag heller ge, men hästpellets (Kraft Groov tex.) är inte för flermagade ju. :)

Näringssynpunkten har man koll på (bör man ha om man väljer ett annat foder än kaninpellets). Annars ser jag ingen anledning till att man byter till ett foder man anser mera passande. Man byter ju till ett annat foder, just för att man anser att näringsinnehållet är mera passande till kaniner.

Ekonomisk synpunkt, ja, det är ju upp till var och en vad den vill lägga på sitt djur. Själv skämmer jag järna bort mina kaniner. :)

När går det mesta av proteinet rakt igenom magen utan att tas upp? När man ger foder anpassat för djur med flera magar?

Kaniner pysslar ju för övrigt med kopofragi, men det är ju en annan sak.

Enligt KG 90 och KG 125s innehållsförteckningar, så innehåller i alla fall dessa två just sådant kaniner äter, och även i mycket bra mängder. De innehåller till och med sådant som kaninpellets i bland har brister på, eller inte ens innehåller, men som de ska innehålla för att kaniners näringsbalans ska vara total.

Så nja, den texten sa inte mig något egentligen.

Vad jäller Krafts mûsli så innehåller de flesta solrosfrön, vilket man bör undvika att ge kaniner. Så där är ett undantag på vad man inte bör ge de.