sälj inte kaninen till vem som hellst
Tänk på en sak som jag kompå att alldrig sällja en kanin till vemsom hellst de kan va en djdurförsöks gubbe som kan komma o köpa den o se ut som vem som hellst och det kan vara orm ägare !!!

om man sätter ut rätt pris så brukar det inte vara något å oroa sig för eftersom vilken orm-ägare betalar 250 kr för mat till sin orm ? samma sak med djurförsöks gubbar .. skänker man bort djuret så e det mycket större risk att den blir mat!
Jag säljer mina kaniner för 400-450:- beroende på färg, ras och kön. Dessutom brukar jag alltid hålla kontakt med köparna, jag ringer eller mailar för att se hur det går, har dessutom hälsat på en av köparna som bor några mil från mig. Och jag har deras namn, telefon nummer, adress och sånt. ^_^

#2 va bra :D
En tingade en kaninunge av mig igår, och vi bor i samma by, så det är lätt att hålla kontakten :)

Jag frågar ut den som ska tinga om hur kaninen kommer at få det. Sen ser jag helst att handpenning betalas in för hand och inte via bank. Då kan man se dem i ögonen och märker direkt om dem ljuger eller inte.
Sen håller jag också kontakt med dem som köpt ^^, får bilder och så.
1#
men eftersom en orm (beroende på ras och storlek) äter ibland bara varannan vecka eller 1 gång i månaden. och då kan man nog lägga ut 250:- på maten. Men man ska spara namn, telefonnummer, adress och sånt.
#2 Jag tycker sådana uppfödare är så trevliga! De visar att de verkligen bryr sig!
Jag ser alltid till att mina kaniner kommer till bra hem. När köparen kommer och tittar/hämtar kaninen frågar jag ut denne om hur kaninen kommer bo. Jag upplyser om alla de viktiga sakerna.
Och jag håller alltid kontakten med alla som köpt en kanin från mig. Det är ju mina små bebisar dom tar med sig hem, klart man måste hålla koll på dem ;D
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

men jag tycker detta e jobbit for mina fraldrar sajer att mina kaniner e mina men dom lagger sej altid i och sajer att jag ska ga ut o mata dom o sa….jag har aldrig inte gort det! jag gor de varje dag men dom tjatar fortarande:O….men iaf sa nar vi har kaninungar o saljer dom sa bara mamma ger bort dom far inget nummer eller natt :(
nassta gang vi sakffar ungar sa ska JAG sallja dom for tvahundra minst!! ocg haallla kontakten me dom som koper med
För att undvika oseriösa köpare är det nog bäst att ha ett högt pris. Jag har svårt att tro att nån köper en kanin för 400 till orm-mat. Föder själv inte upp kaniner men jag tkr det är bra om man håller kontakt med köparen efter köpet. :)
Jag tror såhär; Ja, man ska ha ett pris på kaniner så att det inte kommer någon med en orm eller så.
MEN om man är "endast" är en hobbyuppfödare och lägger ut annonser på blocket, tror jag det kan vara svårt att få kaninerna sålda om de kostar 400 kr. Då går köparna till en seriös uppfödare som säljer kaniner för 300 kr, det är ju mer säkert.
Så det gäller att inte sätta för lågt men inte för högt. Det är säkert klurigt. Men 200 tycker jag är bra för hobbyuppfödare, egentligen 150 också men… 200-300. Min kanin från en seriös uppfödare kostade 300, så gjorde även min nuvarande utan stamtavla osv.

#11 men vart ska man lagga ut anons eller sa da da? (:
Ett alternativ om man säljer till folk i närområdet är ju att fråga om man får komma och hälsa på antingen före eller efter man sålt kaninen eller bägge för att se så den kommer bo bra och att personen är seriös. Själv skulle jag inte ha något emot att en säljare hälsar på.
#12 Man kan ju alltid lägga ut annonser här:P eller om man har en hemsida…:P fast då är det ju bra om hemsidan är välbesökt:D

Skulle vara en extremt oseriös djurförsöksgubbe i så fall. Försökskaniner avlas fram till djurförsöksändamål av specialla uppfödaranläggningar (vet inte om det finns någar i Sverige) och är 99,9% genetisk lika för att resultatet ska kunna ge en så rättvis bild som möjligt. Så jag tror inte att det kommer några djurförsöksgubbar och köper dem såvid de inte vill ha egna djurförsök hemma i garaget.
Jag säljer alla min kaniner med köpekontrakt där de står olika saker som köparen inte får göra med djuret tex djurförsök och så håller jag kontackten med köparna och hälsar på kaninerna när jag kan för att de så dom har de bra
En annan sak man ska passa sig för är folk som köper kaniner för att träna kamphundar på. Jag har fått höra att dessa idioter letar efter katter och kaniner innan de börjar kampa sina hundar mot andra hundar. Och de som håller på med den här vidriga olgliga verksamheten tjänar stora pengar. Så oavsett vilket pris man sätter ut för sin kanin så ska man alltid vara väldigt nogrann vid omplacering och försäljning.

jaaa!