Hona och hane bredvid varandra?
Går det att ha en hona och en hane i uteburar som står precis bredvid varandra eller de blir uppjagade av varandras närhet (båda är okastrerade)?
Tänkte att de skulle få sällskap av varandra men om de blir stressade istället är det kanske bättre att ha dem i olika delar av trädgården?
http://chagallskaniner.weebly.com
Hobbyuppfödning av satinrex- och rexdvärgvädur
Jag har mina i hagarna tätt inpå, men de kan inte nudda varandra och så vidare, utan et bra bit ändå. Ja, det blir stressade och uppjagade om man har de för nära. Sällskap funkar fint för de flesta. :)
Not your mom, not your milk.
Vi har vårat "kärleks par" står med burarna mitt emot varandra så de ser varann :)
Brukar ha minst några meter emellan mina betesburar så de kan ägna mer tid åt att beta än att försöka undersöka varandra.
Har man hanar nära varandra kan de ju få för sig att pissa ner varandra också, vilket inte är så kul.
Kaniner är ju inga flockdjur utan kolonidjur och vill ha sin egen plats ifred.
jag har alla min burara nät i nät vägg i vägg med varandra och de går hur bra som hälst att han hanarna och hyonorna så nära

Jag anser det är djurplågeri att ha hane och hona intill varandra om dom inte skall paras.
Fortplantningsdriften är så stark på en kanin så varför fresta dom i onödan?
Marsvin 4-ever
.
#5: Kanske inte vill kalla det djurplågeri direkt, men klart att det kan bli frustrerande för djur att gå med bara nät emellan…
Men enligt reglerna (L80) så står det ju inget om att djuren inte får se varandra, bara inte kunna nå och skada varandra.
6 § Om förvaringsutrymmen är placerade intill varandra ska de vara konstruerade och uppställda så att djuren inte kan nå och skada varandra.
#5 Jag är inne på samma linje som dig och jag tror att det är onödigt stressande för hona och hane att sitta i närheten av varandra.
Men sedan kan det säkert skilja sig från individ till individ också, beroende på hur stark "fortplantningslust" de har. Men man brukar ju sätta hona bredvid hane för att uppmuntra just den biten. Så att göra det utan tanke om PARNING tror jag inte är så bra alls.

#6 #7 Tror även att det på sikt kan vålla livmodersproblem på honor, då hormonerna ständigt går på "högtryck".
Vad tror ni?
#6 Tar till ett starkt ord som djurplågeri. För nog plågas väl psykiskt kaninerna av att ständigt frestas.
Nu gäller mina inlägg djur som EJ AVSES att avlas på.
Detta tycker jag är en oerhört intressant diskussion. 
Vad är rätt och vad är fel?
Marsvin 4-ever
.
Jag har en okastrerad hane och hona i var sitt fack bredvid varandra, så de kan se varandra (dock ska hanen kastreras och senare bo tillsammans med honan). Hanen vantrivdes när jag flyttade honom till en annan bur, så jag vill inte hålla dem åtskilda.
Men annars är det väl säkrast och lugnast för kaninerna att hålla dem en bit ifrån varandra. Man slipper ju eventuella tjuvparningar också på det viset. ^^
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#8 Jag vet inget om just hur det påverkar livmodern och så, men om djuren ständigt lever under stress så kan det ju aldrig vara bra.

Till er som har honor intill hanar: Bäddar och plockar honorna sig ofta?
Marsvin 4-ever
.
Kan säga att jag har hanen ståendes i princip i "mitten" av hagsystemet.
Alla hagar står med ½-2m avstånd mellan varandra.
Har testat att ha honom på andra sidan trädgården, men han beter sig precis likadant.
Dvs han äter lite gräs, springer och knorrar när jag kommer, men ligger och sover på transportburen resten av tiden (ja, han är en latmask
).
I fackburen bor hanen bredvid en hona och ingen av de bryr sig alls.
Har en hona som blir skendräktig? ibland, men hon blev mer extremt skendräktig? när vi inte hade någon hane.
När jag köpte in min hane slutade hon i princip skendräkta.
Så här hemma funkar det ypperligt.
Men mina kanske är undantaget som bekräftar regeln. 
#12 Men då avlar ju du på dina också, så de lär ju inte bli frustrerade på samma sätt som kaniner som aldrig får komma till liksom. 
#13: Hehe jo, iofs. =P

#13 #14 Jo jag tror också att avelskaninerna är inte fullt så frustrerade som jag kan tänka att dom som aldrig "får komma till" kan bli.
Men intressant det du NinniH skrev om honan som slutade skendräkta då du satte hane intill henne.
Det omkullkastade mina farhågor att det skulle vara tvärtom. 
Marsvin 4-ever
.
#11: Den honan som jag har bredvid hanen är mycket sällan skendräktig?, jämfört med den som inte är i kontakt med hanen - hon är i princip alltid skendräktig?. Så så behöver det inte vara, nej. ^^
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Har inte märkt att mina hanar blir kåtare av att bo när honorna.. utom min teddy pojke, men han är kåt på en pojke istället.. bryr sig inte om honorna ;).

Logiskt sett oavsett kanin eller annat djur så sitter ju fortplantningsdriften starkt i dom.
Träffar en hane en hona så har han enbart ett i huvudet, att para!
Alltså borde det ju vara frustrerande för en hane att sitta tätt inpå en hona?
Nu menar jag inte att hanarna skulle fara runt ständigt juckandes, tänker mer på att det psykiskt stressar dom?
Eller blir kaninerna avtrubbade?
Marsvin 4-ever
.
#18: Kaniner är ju vanedjur.
Så det är nog inte en omöjlighet att kaninerna till slut vänjer sig vid att ingenting kommer hända.
Jag kan inte ha honor och hanar på olika platser. för det första så tycker jag det äör mycket smartare att ha alla på ett ställe och så har jag ingen annan stans att ha dom på i min trädgård^^ jsut nu bor dom i enskilda burar men ska snart bygga en 4 fackare så Killen kommer bo i den.
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#11 Hon har bäddat endast när hon skulle få ungar :)
#18 Mina honor blir inte stressade av att sitta bredvid hanar. Dom bryr sig inte. Betar, springer runt som vanligt.
Men hanarna blir som galna i början….
Så enligt dina teorier som jag inte tror på så är det nog hanarna som tar mest stryk pysiskt om man tänker så.

#22 Underbart att läsa att man förhoppningsvis har fel gällande teorin, att honorna skulle vara mer utsatta av cystor m.m då dom får hormonkickar då en hane närmar sig. 
Marsvin 4-ever
.
#23 Dock får inte honor hormonkickar när dom ser en hane. Dom blir tillgängliga när hanens utlösning kommer in i kroppen på dom. Då startar ägglosningen…
Jag tror mer Tarkies teori i de här

#25 Det är ju det jag skriver i #23. Jag trodde! 
Toppen med ett sådant här forum där man kan både diskutera samt lära nytt.
Marsvin 4-ever
.
Måste tillägga att din teori stämmer på hanarna. Dom får en hormonkick. Mina parar sig i luften bara dom känner honans doft på min hand. Tänk er sen när dom är bredvid varandra…
Men det avtar när dom märker att honan inte bryr sig