Kanin iFokus

Kanin

Etikett: bur-och-aktivering
Läst 13117 ggr
Wings2Fly
0

Bygga egen kaninbur

Nu har jag tänkt bygga en egen kaninbur att ha inomhus(först och främst) då jag inte tror man tillverkar burar i det format som jag har plats med.

Måtten kommer vara höjd 50-55cm, djup 85cm och bredd 75cm, ungefär. Det blir alltså 0,75 x 0,85 = ca 0,6(minsta mått; 0,5). Först och främst undrar jag ifall man kan ha en kanin hona(lejonhuvad dvv) i denna bur ihop med en kull, efter detta behöver jag all hjälp jag kan få med hur jag ska bygga buren.

Ritning på buren kommer snart.

T.ex. vad för färg kan jag måla med, vilket material ska jag använda etc.

För tillfället har jag dessa frågor;

Kan jag använda spånskiva, eller liknande, som golv och väggar? Den jag har hemma är 10mm och den jag hittat på internet är 12mm.

Vilken färg? ska jag måla med?

Hur breda/djupa måste benen till buren vara(höjd på benen ska vara ca 65cm)

Och vad för tak kan jag använda?

Em--ma
0

Måste inte måttet vara 1 m. På  bredden? ;D Eller vimsar jag nu

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Kristall
0

#1: Nej, bara ytan är minst 0,5 kvm och kortaste sidan minst 0,5 m så är det godkänt.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Wings2Fly
0

#1 Det var just det som blev ett problem för mig då jag ifall jag skulle ha en bur som var 100cm lång inte skulle ha plats för en med måtten 50x100, eller tvingas möblera om i mitt rum för att göra rent buren.

Wings2Fly
0

Undrar också vad "höhäcken" som man kan köpa på ikea heter. =)

DodeN
0

Det finns fyrkantiga burar att köpa, såg en i djuraffären för ett tag sedan och någon på nätet. Men vet inte hur stora dem är.

Om buren bara ska vara inomhus så har du ju inte problem med fukt som kommer ovanifrån så då kan spånskiva funka. Så länge du skyddar från kiss och liknande.

Mitt förslag är att du skaffar en plastmatta och lägger som golv och ser till att den täcker en bit av väggen, blir mycket lättare att rengöra då.

Förstår inte riktgt vad du menar med hud djupa benen måste vara, är det hur tjocka ben du kommer behöva du undrar?

Jag har ben som är 4.5x9cm, men det räcker gott och väl med 4.5x4.5cm. Orsaken till att jag tog ett par som var 9 breda var att pappa hade sånt över från husbygget som jag fick ta.

Frågan är om du behöver tak alls om buren ska vara innomhus, eller om du kanske bara ska bygga en stomme och sen sätta nät över. Så blir det lite ljusare i buren.

Men lägg upp ritningen sen så blir det lättare att komma med förslag.

Som färg har jag en akrylatfärg på utsidan och en linoljefärg i buren. Nu när jag haft den ett år så skaffade jag golvmatta och la på insidan och det fungerar väldigt bra. Min kanin är rumsren så golvet var fint innan men det blir lättare att torka och hålla rent med en plastmatta än bara trägolv.

[Wera]
0

Jag tycker personligen att dessa mått är för små för en hona med kull (om det är 2 ungar är det väl inga problem, men om det är en större kull på 5-6st)

Wings2Fly
0

#6 Vad för mått tror du skulle passa i så fall?

Wings2Fly
0

#5 Jo, jag menade hur breda dem skulle vara :P

Wings2Fly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en enkel skiss på buren. Utrymmet under buren har jag tänkt använda som utrymme för hö, halm och spån eller som en del av lekhagen till kaninerna.

Mer om att göra buren större; Buren får inte vara bredare än 85, helst 80cm och kan vara så mycket som 130 cm djup, men blir då väldigt svår att göra rent. Någon som har någon fiffig lösning?

DodeN
0

Ett alternativ är ju om du bygger en 2våningsbur, då blir det ju mer yta

Wings2Fly
0

#10 Med tvåvåningsbur menar du en bur som består av två våningar(alltså inte t.ex. en bur och en Hage eller så.)

Wings2Fly
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en annan skiss jag arbetat på under dagen. Enda problemet med denna är att sida 1 & 5 är 28 respektive 35 cm, kommer detta att göra buren olaglig även fats boytan är över 0,5kvm?

Denna bur blir över 0,5 kvm men ej 0,6 som den med måtten 75x85, men denna kommer kanske ge lite mer rolig variation för kaninerna(istället för att dem bara har en kub.

Wings2Fly
0

Kommer troligtvis att bygga den andra modellen. Den kommer inte kunna bli lika stor som den första men mycket enklare att rengöra och dessutom tror jag att den är mer "skutt"vänlig än en kvadratisk bur, om någon fattar vad jag menar :P

Övrigt: Var och tittade på lite virke idag, kommer nog att bygga buren med spånskivor, ev. plywood om jag får mer pengar till jul. I övrigt kommer jag behöva ca 12 m reglar, nät/galler och lite plankor eller annat trä till taket/taken och burluckan.

Wings2Fly
0

putt =)

annaforsgren
0

Spånskivor går lätt sönder och sväller upp om det regnar på dom, men har du ett tjockt lager färg så går det nog bra:)

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Wings2Fly
0

#15 Nu har jag valt att köra med plywood då jag räknat lite och kollat min ekonomi, däremot betyder det att jag måste städa mitt rum dem närmsta månaderna(urk :S) men det är det värt. ^^

Har även tänkt använda den här buren som ett slöjd projekt och min lärare(som även hon har kaniner) skulle nog bli lite "arg" om jag använde spånskivor :p