Ojojojdå..Tonåren antar jag?
Ja, så sent som igår så låg lilla Laban och gosade i mitt knä, eller ja, det gör han ju idag med. Han är fortfarande sjukt pussglad och när man sitter framför datorn så brukar han slabba ner mina fötter totalt.. :P Han är trevlig att hålla i och man får göra vad som hellst med honom(trots att han tycker det är lite obehagligt att ligga på rygg).. Men ja, en snäll kanin helt enkelt..
Nu den senaste veckan har han börjat bygga om i buren, toalättlådan står FEL tycker han.. den ska inte stå i ett hörn utan i mitten av buren, man ska bajsa i vattenskålen, kissa i hängmattan osv.
Och idag när jag kom för min dagliga utsläppning av honom till mitt rum (han får inte vara lös i rummet på natten för han lyckas alltid hitta på något hyss) Så tänker jag ordna tillbaka allt i buren igen. Ja, men då "springer han på" min hand först, sedan när han märker att jag inte slutar att förstöra hans bur-ordning, så kommer han farande med ett litet löst bett! Det har han aldrig gjort förut!
När jag fick hem honom så var han lite beskyddande över sina nya leksaker de första dagarna(han sprang fort efter min hand när jag rörde någon av dem..det kändes inte som om han ville leka), jag tror att han var stressad och tyckte att jag var någon konstig alien som ville ta hans saker :P Men det gick över på några dar när han hade lärt känna mig.
Åter till historien; Ja, jag har ju läst lite om det här med buren som revir och att ägare kan tyckas överträda gränserna enligt kaniner. Så jag sa bestämt "NEJ." och la min hand över hans huvud och tryckte ner lite, vänligt men bestämt.
Sedan fortsatte jag att flytta tillbaka sakerna. Då kommer han farande igen och börjar klösa på min hand. Ja..då blir det handen över hans huvud igen och så håller jag den där lite längre.. Sedan slutar han och låter mig flytta sakerna klart. Dock kommer han surt farande då och då men när jag är klar och lyfter ut honom ur buren (alltid utan problem och han är hur lugn som helst) så får jag tillochmed en massa pussar.
Haha, hoppas ni orkar läsa. Just nu står han mot mitt ben och försöker pussa så långt upp på vaden som han kan. :P
Han är förövrigt 3,5 månader nu.
Milos (5 månader) brukar kunna "attackera" min hand när jag ska ta matskålen eller vattenskålen ibland, händer väl inte så ofta men det händer. Senast igår gjorde han så, fast han bara hoppar fram till min hand men gör ingenting, alltså bara försökeker skrämma mig (fast jag brukar inte bry mig)
En gång har han bitit mig löst i handen för några dagar sedan. Men äsch det är väl tonåren? Haha 
Ja precis, så gör Laban med, han liksom "rusar fram".. :P VÄLDIGT skrämmande med en liten fluffig bebis-kanin som kommer rusande (för mig så kommer han alltid vara en liten bebis):P Han tror antagligen att han ser ut som en blodtörstig mördarmaskin..
Det är det som känns bra med att han är en kanin, man ska ju inte visa rädsla när de håller på sådär, men jag finner det snarare omöjligt att göra det..hihi :) Visst ska man ha respekt för alla djur, men kaniner… njaaa… Så han får vara en liten tonåring och försöka skrämma matte, men det kommer inte funka. :P Jag har blivit biten av värre saker än en liten tjurig kanin-bebis..
Fast det känns ju endå lite trist att han ska vara småsur. Får hoppas att det går över snabbt. :)

Min Indie gör samma sak. Tre månader nu. Bits lite lätt och morrar när man är nära bur eller vill klappa honom. Så var han absolut inte innan! Hoppas det är en fas…
Muffin smakade lite på mig ibland när han var liten ;) Lite kul faktiskt ;D Ett litet nafs helt random ^^ Han märkte ganska snart att jag inte var god ^^ Hihi (A)
Emma

Tonåring! :) Vad gulligt det låter ^^ Min kanin var ganska aggressiv som tonåring, men sen hade hon sina stunder när hon var supermysig igen ;) Idag är hon sjukt snäll men kan få lite "skydda matskålen"-ryck vid matdags. :)
#5 ja visst låter det gulligt? xD Själv så tycker jag att det ÄR gulligt också. En arg kanin är fortfarande en söt och lite misslycad kanin eftersom utseendet inte stödjer en sådan attityd xD
Idag när jag skulle plocka ut honom så raffsade jag runt lite i buren (även fast han faktiskt inte hade stökat till något, duktig!) och klappade honom och gav honom små matbitar när han inte "rusade på min hand" Men han kom farande några gånger endå, fast inget bitande eller rivande. Men han gjorde sitt "gruff" ljud som jag upplever att han brukar göra när han tycker att jag är jobbig :P Det är jättegulligt, det låter lite som om han stönar över att jag inte ger mig, stackarn :P Det är inte lätt att vara tonåring!

#6 Så låter min kanin vid matdags ;D Fast det låter mer "knorr", typ "Ge mig maten din tokiga tant!" Haha! :)
haha. lustiga kaniner ^^ heh.
Är du säker på att det är en kille?
#9 Hanar kan också beté sig så, precis som honor. Min hane (#1) gör så och han har snopp och testiklar!
Har en dvv hane här hemma som blir hel tokig så fort jag kommer, ena sekunden kan han slappa och sova djuupt och så fort han hör/ser mig så rusar han upp och klänger på gallret och låter som en gris och "zoom zoom zom zom" så min kusin kallar honom Zoomzom, haha
(Han är 1.3 år)
#9 Jadå, såvida han inte är en tjej med snopp :P

Det där låter som min kanin. Dock är hon över 1 år nu och beter sig fortfarande som jag vet inte vad. Huset kan stå (läs: står ALLTID) på högkant, all toapellets är överallt förutom i toan, hon tuggar på galler, bur och kastar runt sin matskål. Hon är ute MINST en halvtimme per dag. Detta har lett till att jag inte får sova eller vaknar halv sex av hennes stökande. Hon kan också attackera. Hon rusar fram mot en och "morrar" (hon låter verkligen som en hund). Någon som vet varför hon gör allt detta? Kan ju även tillägga att hon har flera trästockar i buren, men dom duger tydligen inte.
min hane gjorde så när han var liten oxå, lät som gruff gruff, och så försökte han naffsas… fanst det har han slutat med nu, han är 3,5 år nu… fast han juckar på allt… hehe…

Nästan exakt hur du beskriver hur han gör, gör min lilla tjej nu. Hon är runt 4,5 mån.
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com

mina brukar bara knorra när det är i närheten av brudarna XD