Kanin iFokus

Kanin

Etikett: färger-teckningar-och-raser
Läst 5464 ggr
Sjomoren
0

japan eller weinerteckning ?

Jag ser väldigt många uppfödare som beskriver sina kaniner som t.ex gul/svart japantecknad weinertecknad, men är det verkligen så?

Jag uppfattade japanteckningen som att kaninens teckning är uppdelade i partier som är olika till färgen på varannan sida av kroppen.. Kan då en kanin som är Gul med svarta öron och t.ex vit bläs kallas gul/svart japantecknad weinertecknad? Den har ju egentligen ingen "Japanteckning" ..

Känner att jag måste få lite klarhet i färger och teckningar, det är ont om bra sidor med mycket bilder och beskrivningar.. någon som kan tippsa om någon bra eller själv kan lägga upp en bild? :)

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Kristall
0

En japantecknad wienertecknad kanin är japantecknad, med wienerteckning (= inte godkänt tecknad).
Det finns även t.ex. japantecknad manteltecknad, och japantecknad holländartecknad (godkända teckningar). (:

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

mingopingo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstår att du blir förvirrad. Jag är själv inte helt hundra på hur det funkar jämt. Men visst kan en kanin vara japantecknad och wienertecknad samtidigt. Dem är ju helt olika teckningar. Wienerteckningen beror ju på att den bär på anlag för vit blåögd (rätta mig någon om jag har fel!)

Det finns säkert nån som kan förklara lite bättre med koder och sånt för de kan inte jag. Kan visa en bild på min teddyvädurshona Lingon. Hon är wienertecknad (triangel över nosen) svart/vit japantecknad och även zobelsiames brun.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Jojsan
0

Gul/svart japantecknad är när en kanin är gul och svart uppdelade i partier (behöver inte alltid vara jämnt uppdelat, inte ofta det är det tror jag). Om den är wienertecknad också så kan den ha t.ex. en vit bläs, en vit tass m.m. Då är den alltså gul/svart japantecknad wienertecknad.

Om det står bara gul/svart japantecknad så ska den inte ha vita partier.

Hoppas du förstod…

Jag har en kanin som är gul/svart japantecknad wienertecknad och en som bara är gul/svart japantecknad.

Sjomoren
0
  • weinerteckning är vita tecken som kan sitta var som helst på kaninen och den har alltså en annan färg.

Koder säger mig ingenting, tror man måste vara väl insatt i det om man ska skilja på alla bokstäver..

Så en kanin kan alltså vara japantecknad även om den inte har en godkänd teckning som är indelade i partier? Så att om kaninen är Helt gul över hela kroppen och har några svarta fläckar så är den japantecknad?

Någon som med bilder kan visa hur man skiljer Japantecknad, Japantecknad Brokad (?) & Japantecknad Manteltecknad? :)

MVH Martina - Sjömorenskaningård
www.sjomorenskaniner.se <3
Medarbetare på teddykaniner.ifokus.se

Zvintos
0

Lättast att veta om kaninen är japantecknad wienertecknad är ifall det finns vit blåögt (eller wienertecknat) i stammen.
Wienertecknat beror ju nämligen på att kaninen bär på ett anlag för vit blåögd.
Wienerteckning kan kombineras med i princip alla andra färger och teckningar.

När det gäller manteltecknad så ska ju färgen, dvs japanteckningen, gå som en mantel över kaninens huvud och kropp.
Är det för mycket eller för lite vitt, är det inte en korrekt mantelteckning och man kallar det för brokat.
Wienerteckning kan däremot sitta lite varsomhelst - bläs, vit tass, vitt öra, blått öga osv.

Här är iaf en bild på en gul/svart japantecknad, samt en japantecknad brokad (för mycket vitt för att vara mantel).

G/S japantecknad

Zvintos
0

G/S japantecknad brokad

pepsi-v-emmelie
0

#6 Gud vad läskigt,den är ju jätte lik min kanin! :D

jossan84
0

Min gamla kelis semlan var gul/svart (enfärgad) japan och wienertecknad.

emms
0

Nessie gul/svart japantecknad wienertecknad. (vit nos, vit tass, vit prick på ryggen)

Emma

rebeccaaolsson
0

Indie är wiener, men om någon frågar vilken teckning han har. Vad ska jag svara?

Han har liksom en vit strimma i pannan rakt upp/ner och sen en "vit ring" runt nacken.

Linnet
0

#10 Svart wienertecknad

[Wera]
0

Japanteckningen kan se ut i princip hur som helst (dvs inte bara som "schackrutor som är enligt standarden) hade en japantecknad kanin hemma och hon hade bara ens vag rand vid låret, och en annan var helt gul och bara några få små små svarta tecken.

Sen kan det vara väldigt få gula tecken.

På bild: Svart/gul holländartecknad (feltecknad)

[Wera]
0

Den här tösen är också japantecknad men den har inga synliga japantecken, hon är i varje fall brun/gul japantecknad.
Hon är ev. wienerbärare också, dock syns inte det ^^

(Wienertecknad = anlag för vit bö, syns inte alltid)

kaningodis
0

#13 Hur vet du att den är japantecknad, genom anlagen? är alla hennes syskon japantecknade?

Kastanjegårdens Kaniner

rebeccaaolsson
0

#11  Svart? Inte grå? Har förmig att ägarna sa något om blå men jag tycker att han ser ganska grå ut…

Linnet
0

#15 Ja men då är han blå wienertecknad då, lite svårt att se på en bild, men sa dom blå så är det blå, en mörk blågrå färg.

rebeccaaolsson
0

# 16 stämmer nog bra… :) tack så mycket. fattar inte så mycket när det gäller allt om wienerteckning och så.