sprattla
är det någon som har något tips? om hur man får en kanin som sprattlar när man ska sätta honom i buren igen att sluta sprattla?
Hur håller du den när du ska sätta ner den? Vissa kaniner (mina tex) börjar sprattla om man inte håller dom mot kroppen, alltså så de inte "hänger fritt" :)
Min kanin vill att man har honom mot sig och släpper ned honom med rumpan först. Det låter jättekonstigt… Men ja…
Min hane gjorde också så innan men jag gör som #1 skriver och håller han mot mig så långt ned det går sedan släpper jag snabbt ned han den biten jag inte kan följa med XD

Om han sprattlar när du ska sätta ner honom, håll i honom tills han slutar och därefter släpper du ner honom. Det är en dum ovana att kaninen sprattlar när man sätter ner den. Så när han börjar sprattla, ta tillbaka honom och håll honom mot kroppen tills han slutar, så försöker du sätta ner honom igen. Ta tillbaka honom varje gång han sprattlar så slutar han snart.
Min hane sprattlar när han börjar se buren , ni får inte tycka jag är konstig nu hehe men då håller jag han mot kroppen som alltid och tar örat för hans ena öga så han inte märker att vi närmar oss (för då skulle han hoppa ur ) sen tar jag bort det när han är i /någon cm ifrån ! ;);)
Håll kaninen tätt inpå dig, det gäller att få kaninen trygg hos dig även tillit krävs, Oftast så har kaninen brottom ner, håll ett fast grepp, jag brukar bära mina kaniner genom att ha högrahanden vid bröstkorgen, jag sätter pekfingret mellan frambenen, tummen stödjer huvudet och långfingret hjälper även till med stödjandet, vänstra handen har jag på rumpan, därtill bär jag kaninen med ett fast och tryggt sätt. Skulle kaninen sprattla, lyfter du upp den igen och prövar på nytt tills kaninen inte sprattlar, klarade han nedsättningen? Om ja, Ge klapp och beröm!
#2 Så vill mina med 

jag brukar ha handen under baktassarna (så dom känner stöd under tassarna) när dom börjar sprattla. Oftast fungerar det!
De flesta av mina blir helt lyriska när de ser buren, sprattlar och håller på. Jag täcker för ögonen på kaninen tilsl vi är framme, sen sprattlar den sin väg ner i buren.
Not your mom, not your milk.
Jag som trode det bara var min kanin XD
Nessie har nästan slutat sprattla när hon märker att hon är påväg in i buren. Hon har fattat att det inte hjälper ;D
Muffin kan man bära hur som helst utan att han sprattlar. Han är lika slapp som en katt så det blir så jobbigt att bära honom xD Men honom kan man verkligen bära hur länge som helst ^^ Om man har händerna fulla och måste bära upp honom i buren med bara en hand under bröstkorgen så klagar han inte det minsta xD Låter lite riskabelt men han sprattlar ALDRIG. :P
Emma
#11 Morris gör exakt som Muffin, haha :D

Hur får man de att sluta sprattla överhuvudtaget? :S Jag kan inte ens ta upp min hona utan att hon sprattlar. Hon vill verkligen och jag måste sätta ner henne på en gång, annars dödar hon typ mig :P
#13: Det gäller att försöka få kaninen att förstå att den inte får sprattla, genom att öva mycket:)

#14 Herregud, ja jag försöker :P men hon är himla stark för att vara en dvv. En galen liten hona. Hon har fått ungar men ändå så är hon knasig. :)
Pröva även prata lugnande med henne, och som Sara sa så kan man hålla för ögonen:)
ska försöka öva mycket. Hoppas det försvinner. Han brukar typ sprattla när man böjer sig ner typ.
Mina kaniner sprattlar inte, dock springer dom iväg i buren när jag ska klappa dem. Jag tror inte att de är rädda, för de stampar aldrig. :S